INS: Creștere accentuată a prețurilor pe finalul acestui an
Managerii estimează o creștere accentuată a prețurilor în comerțul cu amănuntul până în luna ianuarie a anului următor (sold conjunctural +50%), potrivit unei anchete de conjunctură realizată de Institutul Național de Statistică.
În comerţul cu amănuntul, managerii au estimat pentru următoarele trei luni tendinţă de creștere a activităţii economice (sold conjunctural +18%), iar volumul comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unităţile comerciale va înregistra creștere (sold conjunctural +16%). Totodată, angajatorii prognozează pentru următoarele trei luni o creștere a numărului de salariaţi (sold conjunctural +16%).
„Soldul conjunctural indică percepţia managerilor întreprinderilor asupra dinamicii unui fenomen care NU trebuie confundată cu ritmul creşterii sau scăderii oricărui indicator statistic produs de INS. Soldul conjunctural procentual este obţinut ca diferenţă între procentajul managerilor care au ales varianta pozitivă a fenomenului şi procentajul celor care au indicat varianta negativă”, explică reprezentanții INS.
Dacă ne referim la industria prelucrătoare, datele anchetei de conjunctură din luna noiembrie arată că managerii din acest sector preconizează pentru următoarele trei luni o relativă stabilitate a volumului producţiei (sold conjunctural -2%). Referitor la numărul de salariaţi se estimează relativă stabilitate, soldul conjunctural fiind de -1% pe total industrie prelucrătoare. Nu în ultimul rând, pentru preţurile produselor industriale se prognozează creștere în următoarele trei luni (sold conjunctural +37%).
Citește și Reducerile, în fruntea listei de dorințe a cumpărătorilor în acest sezon de sărbători
În cazul serviciilor, conform estimărilor din luna noiembrie a acestui an, cererea (cifra de afaceri) va înregistra o creștere moderată în următoarele trei luni (sold conjunctural +7%). Se estimează și o relativă stabilitate a numărului de salariaţi (sold conjunctural +1%) și, conform opiniei managerilor, tarifele de vânzare sau de facturare ale prestaţiilor vor avea tendinţă de creștere (sold conjunctural +25%).
Metodologie: Rezultatele au fost obţinute prin intermediul anchetelor de conjunctură, reflectând estimările făcute de managerii întreprinderilor cu privire la tendinţele în evoluţia activităţii economice. Anchetele de conjunctură sunt anchete calitative, al căror scop este analiza tendinţei de evoluţie a indicatorilor economici pe termen scurt şi mediu. Aceste anchete sunt complementare anchetelor statistice cantitative, de care diferă prin metodă şi utilizare. Specificitatea anchetelor de conjunctură este că în loc de cifre exacte, răspunsul obişnuit îl constituie o apreciere a respondentului faţă de nivelul „peste normal/ normal/ sub normal”, în cazul întrebărilor de nivel, sau de genul: „a crescut/ la fel/ a scăzut” sau “va creşte/ la fel/ va scădea”, în cazul întrebărilor care indică o evoluţie în timp a unui fenomen. Anchetele de conjunctură sunt realizate în cofinanţare cu contribuţia Comisiei Europene - DGECFIN (Bruxelles).