Vânzările de alimente au continuat să scadă spre finalul anului 2023

Comerțul cu alimente, băuturi și tutun s-a întors pe scădere în luna noiembrie 2023 raportat la luna septembrie după două o lună de revenire modestă, arată datele Institutului Național de Statistică. Scăderea a fost de 1,7% ca serie brută în perioada analizată, iar raportat la aceeași lună a anului trecut a fost înregistrată o creștere de 4,1% pe aceeași bază de raportare. Vânzările de alimente au continuat să scadă spre finalul anului 2023

Dacă ne raportăm la primele nouă luni ale anului trecut, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 2,2% față de perioada similară din 2022 datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+4,0%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,5%).

Vânzările de carburanți au continuat să scadă, datele INS indicând un declin de 3,7% în perioada analizată. Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 3,7%.

Inflația reprezintă principala cauză pentru care consumatorii regândesc modul în care fac cumpărături. Iar dacă la nivel global o treime dintre consumatori sunt optimiști în ceea ce privește anul acesta, susținând că vor avea mai mulți bani de cheltuit, în România trei din zece români cred că inflația nu va reveni niciodată la normal, potrivit studiului Ipsos Global Inflation Monitor.


Citește și Incertitudinea economică duce la restructurarea businessurilor în 2024


Mai mult, în următorul semestru, șapte din zece români se așteaptă la o creștere a costului cumpărăturilor alimentare (72%), a costurilor cu utilitățile/energia (69%), a costurilor cu combustibilul (68%) și a altor cumpărături pentru gospodărie (69%).

Inflația rămâne o preocupare semnificativă pentru publicul global: 62% dintre cetățenii celor 33 de țări incluse în studiu se așteaptă ca rata inflației să crească în anul următor. Procentul este identic în România. Totodată, în România, 28% dintre cetățeni declară că abia se descurcă din punct de vedere financiar (față de 33%, media globală), iar alți 22% (față de 27% la nivel global, în medie) declară că întâmpină dificultăți financiare.

Studiu Ipsos: 3 din 10 români cred că inflația nu va reveni niciodată la normal
Studiu Ipsos: 3 din 10 români cred că inflația nu va reveni niciodată la normal
Dacă la nivel global, o treime dintre consumatori sunt optimiști în ceea ce privește anul viitor, susținând că vor avea mai mulți bani de...
Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
În contextul unei inflații generale de peste 14%, magazinele alimentare au înregistrat vânzări cu 7% mai mari, în ciuda scumpirii generalizate...
Vânzările de alimente, direct afectate de inflație
Vânzările de alimente, direct afectate de inflație
Datele Institutului Național de Statistică vin să confirme impactul scumpirilor asupra bugetelor de achiziții ale românilor. În ciuda...
Vânzările magazinelor, afectate de inflația record
Vânzările magazinelor, afectate de inflația record
Jumătatea acestui an a venit cu o temperare a consumului pe piața locală, scumpirile fiind principala cauză. Datele INS arată că în luna...