YouGov Shopper: Creștere de 9% a pieței FMCG locale în primul trimestru, alimentată de inflație
Valoarea pieței de bunuri de larg consum (FMCG) s-a majorat cu circa 9% în ianuarie - martie 2025 comparativ cu perioada similară a anului trecut, pe fondul unei inflații de 6% în acest sector, arată datele YouGov Shopper România, companie ce monitorizează în mod continuu un panel de 6.000 de gospodării, reprezentativ la nivel național. 
Volumele au crescut cu 2% în aceeași perioadă, semnalând o schimbare pozitivă după contracția din 2024. Mai mult, o tendință notabilă în acest trimestru a fost perpetuarea „up-trading”-ului, pe măsură ce cumpărătorii au înlocuit produsele cumpărate anterior (în Q1 ’24) cu altele situate la un nivel superior de preț.
Redresarea volumelor este un trend generalizat: 54% dintre categoriile FMCG au înregistrat creșteri în Q1 2025 față de anul anterior, în timp ce doar o treime dintre categorii s-au contractat, ceea ce conturează profilul unui shopper mai rezistent și mai receptiv în acest an. Laptele, iaurtul, băuturile răcoritoare carbonatate, apa și berea se numără printre categoriile mari cu inflație peste media FMCG (de circa 6%). Dintre acestea, doar laptele a avut un declin al volumelor achiziționate de gospodării în Q1, restul categoriilor fiind pe creștere.
Cumpărături mai rare, compensate de coșuri mai mari
YouGov a remarcat în Q1 și declinul frecvenței de cumpărare, tendință prezentă în toate trimestrele din 2024. Pe de altă parte, coșul mediu a crescut cu 10,6%, în linie cu evoluția din Q4 și peste ritmul trimestrelor anterioare ale anului trecut. “Această creștere substanțială a coșului de cumpărături a fost determinată de prețuri mai mari în FMCG și de fenomenul de «up-trading». În plus, există un comportament de stocare mai accentuat: misiunile de cumpărare de tip «stock-up» și mai ales «large stock-up» și-au crescut importanța în toate canalele de retail din punct de vedere valoric, cu excepția formatelor moderne de proximitate”, completează Diana Scăunașu, Managing Director YouGov Shopper România.
Și misiunile de tip promo-hunting au continuat să câștige teren în FMCG. Ce s-a remarcat nou în 2025, potrivit datelor YouGov Shopper pe ianuarie-martie, este încetinirea dezvoltării segmentului promo (produse cumpărate la promoție). Produsele de îngrijire personală și a locuinței continuă să se claseze pe primul loc între categoriile cu cele mai mari creșteri ale achizițiilor promoționale, în timp ce produsele alimentare de bază, băuturile calde și lactatele au ușurat presiunea promoțională față de Q1 2024.
O altă tendință “moștenită” din 2024 este declinul cotei de piață a mărcilor proprii ale retailerilor. Acestea au captat aproape 26% din cheltuielile gospodăriilor pentru FMCG în primul trimestru – o scădere de aproape un punct procentual de la an la an. Cele mai notabile rate de declin au fost observate în categoriile alimentare de bază - acolo unde mărcile proprii au fost în mod tradițional puternice, cum ar fi conservele, făinurile etc.
Redresare a volumelor și în hipermarketuri
În primul trimestru din 2025, peisajul de retail a rămas, în mare parte, consecvent cu aceeași perioadă a anului trecut. Discounterii continuă să fie cei mai rapizi în dezvoltare (inclusiv în volum) dintre formatele brick & mortar, în ciuda faptului că atât penetrarea, cât și frecvența de cumpărare ale acestui canal de retail au ramas relativ la același nivel față de Q1 2024. Un alt aspect notabil este faptul că hipermarketurile au înregistrat o revenire a volumului în Q1 2025, inversând trendul observat în anul precedent. Cu toate acestea, formatele de magazine mari continuă să piardă cotă de piață valorică, având o dinamică inferioară ratei de creștere a pieței FMCG.
Comerțul tradițional a stagnat puțin sub 24% cotă de piață, principala provocare în acest caz fiind declinul frecvenței vizitelor gospodăriilor. Zonele rurale au reprezentat excepția notabilă, remarcându-se ca singura regiune în care formatele tradiționale au reușit să câștige cotă de piață.
“După un prim trimestru cu semnale pozitive, rămâne de văzut cum va evolua încrederea consumatorilor în următoarele luni și dacă va fi un mediu economic și social mai stabil decât ceea ce am experimentat în ultimul an - pentru a putea miza într-adevăr pe un avans susținut al pieței FMCG în 2025”, conchide Diana Scăunașu.
YouGov Shopper (anterior GfK Consumer Panel până în 2023), parte a grupului global de cercetare de piață YouGov, oferă acces la o expertiză bogată și date de calitate provenite din paneluri de consumatori. Cu operațiuni în America, Europa, Orientul Mijlociu, India și Asia Pacific, YouGov are acces la un panel unic de milioane de membri înregistrați în 55 de țări, care cuprinde aproximativ 21 de milioane de acte de cumpărare și milioane de seturi de date interconectate.








