Producătorii de băuturi răcoritoare: Taxarea suplimentară va afecta investițiile în România

Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR), care reunește cei mai mari producători de băuturi răcoritoare din România, a adresat o scrisoare deschisă Administrației Prezidențiale și Guvernului României, în contextul unei  probabile creșteri a unor taxe și accize. Producătorii de băuturi răcoritoare: Taxarea suplimentară va afecta investițiile în România. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

”Am luat notă cu îngrijorare de declarațiile privind probabila creștere a unor taxe și accize și atragem atenția că majorarea acestora – inclusă deja în draftul Programului de Guvernare – ar penaliza o industrie cu o rată ridicată de conformare fiscală și care a fost afectată major, în perioada 2023–2024, de două măsuri fiscale consecutive: creșterea TVA de la 6% la 16% și introducerea unei accize nearmonizate pe zahăr, aplicabilă exclusiv băuturilor nealcoolice. Aceste măsuri cumulate, într-un context inflaționist, au generat efecte negative semnificative asupra performanței sectorului și asupra consumatorului român. În acest context, considerăm prioritară eficientizarea colectării TVA existent, în locul introducerii de taxe suplimentare, care riscă să afecteze companiile corecte, în timp ce necolectarea eficientă a TVA continuă să genereze pierderi bugetare semnificative și distorsiuni concurențiale în economie”, se arată în document.

Potrivit unui studiu realizat de PwC România, la solicitarea ANBR, în urma introducerii acestor măsuri (TVA + acciza pe zahăr), prețul mediu per litru de băutură răcoritoare a crescut cu aproximativ 1,2 lei. Creșterea de preț se situează cu mult peste media inflației alimentare și a inflației generale în România. Rezultatul: creșterea directă a prețului mediu pe litru la raft între 20-25% și până la 50% pentru băuturile în ambalaje la peste 2,5l. Creșterea directă a prețului înseamnă +14 puncte procentuale față de rata medie actuală

a inflației din România și +5 puncte procentuale peste rata medie a inflației din industria alimentară.

Mai mult, în 2024, piața băuturilor răcoritoare a înregistrat o scădere a volumului de vânzări cu 3% față de anul 2022, în ciuda unei creșteri valorice de aproape 40%, cauzată exclusiv de scumpiri. Prin urmare, scăderea vânzărilor a avut efect de domino asupra întregului lanț valoric: scăderea volumelor vândute a avut impact negativ direct asupra furnizorilor locali, afectând oportunitățile de angajare și competitivitatea la export, în timp ce investițiile în industrie au fost frânate, în condițiile în care cadrul fiscal instabil descurajează dezvoltarea pe termen lung.

ANBR mai arată că acciza pe zahăr este o măsură discriminatorie, în condițiile în care, deși băuturile răcoritoare reprezintă sub 3% din aportul zilnic de calorii al populației, doar ele sunt accizate. ”Această acciză creează un tratament fiscal inechitabil și afectează performanța unei industrii care contribuie anual cu miliarde de lei la economia națională și oferă mii de locuri de muncă. Acciza este o măsură ineficientă fiscal și nu produce efecte reale în privința sănătății populației. Ba mai mult, poate conduce și la puternice dezechilibre în piață și la reorientarea consumatorilor către consumul de băuturi slab alcoolizate și spirtoase. De menționat că, înainte de implementarea accizei, industria băuturilor răcoritoare a avut o contribuție totală (directă și indirectă) de peste 3,5 miliarde euro la economia României, din care un miliard euro reprezenta valoare adăugată brută directă (Socio Economic Impact Study 2017–2020)”, potrivit documentului.

Totodată, industria băuturilor răcoritoare este un angajator principal în comunitățile în care operează și, de asemenea, un centru regional de producție de băuturi, cu 15 fabrici în România, contribuind la economiile locale, dar și la echilibrarea deficitului comercial prin exporturi semnificative către peste zece țări din regiune.

Main lansare Skrewball in Romania, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Pernod Ricard aduce în România brandul de whiskey Skrewball
Pernod Ricard lansează pe piața românească Skrewball Peanut Butter Whiskey, un sortiment de whiskey multipremiat, care a redefinit standardele de...
linie productie carne de pui INVESTALIM
20 de acorduri de finanțare semnate, cu investiții de peste 3,6 miliarde lei, în programul INVESTALIM
Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a încheiat 20 de acorduri de finanțare cu o valoare totală a investițiilor de...
Kellanova preluare de catre Mars se opun retailerii europeni
Retailerii europeni se opun preluării Kellanova de către Mars
Comercianții europeni și-au exprimat public îngrijorarea privind preluarea Kellanova de către Mars, tranzacție care ar duce la o influență tot...
alegeri produse raft tanara care citeste eticheta
Generația Z, la răscruce între alegeri alimentare sănătoase și riscuri tot mai mari asociate stilului de viață modern
Consumul frecvent de băuturi carbogazoase, mezeluri, carne roșie și dulciuri și lipsa activității fizice duc la un Indice de Masă Corporală...