Viitorul sună bine pentru industria dulciurilor la ISM 2016. GALERIE FOTO

2016 este anul în care industria dulciurilor se reinventează. Pe lângă dorința tot mai mare a consumatorilor de a testa produsele inovatoare, producătorii trebuie să aibă în vedere cele două mari direcții în care se îndreaptă industria: reîntoarcerea la tradițional și dezvoltarea segmentului de produse sănătoase. ISM Köln 2016 – cel mai mare târg anual de dulciuri și snackuri din Europa – ne-a arătat că premisele sunt promițătoare. 

Dacă este februarie, vorbim cu siguranță despre târgul internațional de dulciuri și snackuri ISM Köln, care reunește sub aceeași cupolă producători, importatori și buyeri din întreaga lume. De altfel, ediția ISM de anul acesta a reușit să stabilească un nou record la capitolul participare: aproximativ 37.000 de vizitatori și peste 1.600 de fime producătoare din 65 de țări. Interesant este faptul că, de la an la an, ISM reușește să atragă tot mai multe companii străine. Peste 85% dintre firmele expozante au fost din afara Germaniei, piețele cel mai bine reprezentate fiind Italia (160 de expozanți), Belgia (148), Spania (111), Franța (89) și Marea Britanie (85). Din regiunea Europei de Est, cele mai importante prezențe străine au fost cele ale Turciei (68) și Poloniei (56). Cât despre România, ediția de anul acesta a ISM Köln a atras 17 exponzanți, o prezență record de participare pentru companiile românești.

Ajuns la cea de-a 46-a ediție, ISM Köln a integrat și anul acesta evenimentele deja consacrate precum conferința Pro Sweets Cologne, în cadrul căreia s-au expus cele mai noi și relevante tendințe din industria dulciurilor și a ciocolatei la nivel de arome și ambalare. De asemenea, o inițiativă apreciată de vizatatori a fost și „Sweet Season”, expoziția unde 19 studenți de la Școala Internațională de Design din Köln și-au prezentat creațiile lor de dulciuri.

Acestor expoziții li s-a adăugat și evenimentul așteptat de întreaga industrie „New Product Showcase” – expoziția care reunește cele mai inovatoare produse noi expuse în cadrul târgului. Amenajat sub forma unui bulevard în hala principală a târgului, evenimentul este perceput ca o sursă de inspirație pentru producătorii de dulciuri, fiind nucleul care generează tendințele pentru noul an.

Industria dulciurilor, între tehnologie și reîntoarcerea la origini

Deși la prima vedere vorbim despre două concepte total opuse, acestea sunt principalele tendințe care se remarcă în industria dulciurilor în acest moment. Dovadă stau majoritatea produselor expuse la ISM 2016, dar și cercetările privind preferințele consumatorilor. Noile tehnologii au captat interesul consumatorilor, și o bună parte a jucătorilor din retail au încercat să le integreze sau au dezvoltat noi concepte de retail din dorința de a oferi o experiență de shopping inedită. Însă, așa cum era de așteptat, era doar o chestiune de timp ca și producătorii de dulciuri să apeleze la noile tehnologii pentru a dezvolta produse inovatoare.

Cel mai relevant exemplu în acest sens este Magic Candy Factory, primul producător care realizează bomboane gumate cu ajutorul unei imprimante 3D. Conceptul a fost dezvoltat de producătorul britanic de bomboane Katjes Fassin și a fost lansat în vara lui 2015, în Germania. „Este un proiect la care am lucrat câteva luni bune pentru că ne-am dorit să le putem oferi copiilor de toate vârstele posibilitatea de a-și crea bomboanele la care au visat. Și, mai mult decât atât, am vrut să le oferim consumatorilor produse sănătoase, astfel încât bomboanele noastre sunt vegane, nu conțin gluten și nici lactoză, fiind realizate din extracte  naturale de fructe și legume”, a precizat Melissa Snover, Managing Director al Magic Candy Factory.

Un alt exemplu de îmbinare practică a noilor tehnologii cu pasiunea consumatorilor pentru dulciuri sunt bomboanele și acadelele realizate de producătorul taiwanez Boncha Boncha. Pornind de la sloganul „Poți mânca orice poți vedea”, cei trei antreprenori din spatele Boncha Boncha au lansat bomboanele imprimate cu selfie-uri sau orice alte imagini alese de cumpărători. 
Probabil că vă imaginați deja că cele două produse au captat interesul vizitatorilor și acest lucru s-a văzut atât la standul companiilor, unde cei prezenți și-au putut realiza dulciurile dorite, cât și la expoziția New Product Showcase. De altfel, cele două companii au câștigat și premiul pentru cele mai inovatoare produse la ISM 2016 (Magic Candy Factory locul 1 și Boncha Boncha locul al treilea).

Inovație și pentru produsele sănătoase

Cât despre câștigătorul locului al doilea în cadrul celor mai inovatoare produse, acesta a mizat pe o abordare tradițională. De altfel, anul acesta industria dulciurilor se va reîntoarce la origini, potrivit agenției de cercetare Innova Market Research. Producătorul de snackuri Heimatgut din Hamburg a impresionat vizitatorii expoziției cu un produs vegan: chipsuri de cocos cu aromă de wasabi, realizate printr-un proces triplu de coacere și răcire. „Filosofia din spatele businessului a fost și este producția de snackuri mai sănătoase decât produsele existente acum pe piață și accesibile pentru toți consumatorii”, a declarat Maurice Fisher, Managing Director al companiei. În plus, pe lângă acest sortiment, producătorul mai deține în portofoliu alte trei variante de chipsuri din cocos, dar și chipsuri din cartofi sau din varză uscată cu diferite arome (muștar dulce, ierburi italiene, paprika și ceapă).

Alte tendințe cu potențial pentru 2016

120 – acesta este numărul de produse inovatoare înscrise la expoziția New Product Showcase, majoritatea fiind din categoriile chipsuri, biscuiți, ciocolată și dropsuri. Din rândul acestora s-au remarcat în principal cele care utilizează ingrediente naturale, produsele free from (fără ingrediente ce pot crea alergii), snackurile din legume și aromele noi.

Produsele clear label (fără aditivi și ingrediente artificiale – n.r.) rămân în continuare un subiect sensibil al industriei. „Consumatorii acordă o mai mare atenție produselor pe care le consumă și, implicit, ingredientelor pe care acestea le conțin. Astfel, își doresc ca produsele pe care le consumă să conțină doar ingrediente pe care ei le cunosc sau pe care le folosesc acasă”, a explicat Juliette Kuiken, Market Analyst al agenției Innova Market Insights. În plus, această tendință a generat și schimbări importante în comportamentul de consum la nivel european, 37% dintre consumatori declarând că au redus consumul de produse procesate. Interesant este faptul că 86% dintre europeni consideră că produsele sunt procesate atunci când identifică pe etichetă ingrediente pe care ei nu le cunosc. De asemenea, evoluția pe care au avut-o în ultimii ani aceste categorii de produse ar trebui să reprezinte un argument în plus pentru producători. Astfel, în ultimii cinci ani, ponderea lansărilor de produse organice a crescut cu 264%, iar cea a produselor GMO (care nu au fost modificate genetic) a înregistrat un avans de 138%.

Produsele free from au câștigat teren în ultima perioadă, atrăgând și consumatori care nu necesită un regim nutrițional special. Această tendință a fost adoptată și de producători, segmentul în care au fost expuse cele mai multe astfel de produse fiind snackurile și biscuții. De altfel, câștigătorul ISM Award 2016 este producătorul britanic de biscuiți Walkers. „De asemenea, dezvoltarea acestui segment creează o nouă oportunitate pentru produsele realizate din orez și cocos. Și când vorbesc despre cocos mă gândesc în principal la piața de ciocolată, unde laptele de origine animală poate fi înlocuit cu lapte de cocos”, a mai precizat reprezentantul Innova Market Research.

Cât despre legume, putem spune că în 2016 acestea au primit undă verde în categoria de snackuri. Din ce în ce mai mulți producători aleg să scoată pe piață produse cât mai sănătoase, realizate din legume și care să înlocuiască chipsurile sau alte produse cu conținut nutrițional mai ridicat. Spre exemplu, myChipsBox, o companie lansată anul trecut pe piața din Germania, realizează chipsuri din legume. La ISM Köln, producătorul a expus o gamă de șase sortimente de chipsuri duo, chipsuri din cartofi și legume uscate (sfeclă roșie, roșii, ardei afumat, dovlecel și varză creață). Aceeași inițiativă a avut și Hiematgut – unul dintre câștigătorii ISM 2016 pentru inovație, care produce chipsuri de varză –, dar și Van Marcke Food Group, companie specializată în producția de chipsuri din legume. De asemenea, tot în categoria de snackuri s-au remarcat și câteva produse din carne care pot înlocui cu success produsele făinoase sau pe cele pe bază de cartofi.

În ceea ce privește aromele folosite, vedetele de anul acesta ale IMS Köln au fost cocosul și banana, acestea regăsindu-se atât ca produse de sine stătătoare (chipsuri și snackuri din banană și cocos), dar și în compoziția unor dulciuri. Pe lângă acestea, din ce în ce mai mulți producători își adaptează sortimentația pe măsură ce noi ingrediente intră în trend. Spre exemplu, producătorii de ciocolată – echivalentul plăcerii în mintea multor consumatori, dar și cel mai consumat produs dulce din lume – își păstrează creativitatea, dovadă fiind sutele de combinații prezentate la ISM. Piperul și ghimbirul sunt aromele care câștigă teren, iar caju, goji și fructele de pădure sunt ingrediente cu potențial mare de a-și crește importanța în piață în 2016.

Cu toate acestea, pe primele poziții în topul aromelor preferate de consumatori rămân în continuare caramelul, alunele și migdalele – potrivit datelor Innova Market Insight. Inovațiilor la nivel de arome li se adaugă o altă tendință, cea a folosirii ingredientelor organice. De asemenea, la nivel de ambalaj, din ce în ce mai mulți producători mizează pe ambalaje mici sau produse de dimensiuni mici și ambalate individual.
 

Cinci soluții pentru a crea o experiență de cumpărare care rivalizează cu cea a marilor retaileri
Cinci soluții pentru a crea o experiență de cumpărare care rivalizează cu cea a marilor retaileri
Pentru a contrabalansa creșterea rapidă a online-ului, retailerii se bazează tot mai mult pe experiența pe care o pot oferi vizitatorilor lor....
Cum arată primul Concept Store Mega Image gândit pentru o zonă de birouri [GALERIE FOTO]
Cum arată primul Concept Store Mega Image gândit pentru o zonă de birouri [GALERIE FOTO]
Mega Image a inaugurat, săptămâna trecută, Mega Image Barbu Văcărescu, cel de-al treilea concept store din cadrul reţelei. Situat pe strada...