Avantajele retailerilor independenți în competiția cu jucătorii internaționali

Nu de puține ori auzim discuții legate de prăbușirea comerțului independent sau cum îl mai numim noi, „tradițional”, din cauza expansiunii marilor jucători. Dacă ne uităm însă la alte țări europene dezvoltate, dar și cu tradiție culinară, situația este departe de a fi așa. Consider că este doar un semnal de alarmă pentru retailerii independenți care trebuie să facă un „turnaround”, o schimbare cu adevărat a modului în care gândesc și pun în practică comerțul, folosindu-se mai mult de avantajele pe care le au față de comerțul modern. Avantajele retailerilor independenți în competiția cu jucătorii internaționali

În ciuda aparențelor, aceste avantaje există, dacă gândim un alt model de business. Am spus de mai multe ori că o încercare de a copia la scară mai mică un hypermarket este o mare greșeală. Nu sunteți nici relevanți, nici competitivi. Însă, dacă marii comercianți au ajuns să fie preocupați de extindere pe formate mici de magazine înseamnă că acest potențial nu doar există, ci aveți șanse uriașe pentru a avea succes.
În cele ce urmează voi enumera câteva din avantajele pe care le aveți, cu precizarea că toate aceste modele trebuie gândite și ca inițiative strategice, în spatele cărora ar trebui să existe obiective și bugete.

1. Libertatea și rapiditatea în decizii

Faptul că sunteți o afacere de familie sau o companie mică, vă dă avantajul de a discuta direct și deschis, de a lua decizii rapide legate de business. Nu aveți birocrație, proceduri greoaie, structuri complexe și niveluri ierarhice de aprobări. Dacă ați decis modificarea businessului puteți trece facil la implementare. Normal că trebuie să faceți calcule și analize de fezabilitate, dar aveți libertatea de a testa și de a vă mișca rapid și chiar de a face ajustări pe parcurs fără ca cineva să vă judece că nu țineți de planul aprobat inițial.

Cu cât încercați mai multe lucruri noi, cu atât veți ști mai repede ce funcționează pentru clientul dvs. și, mai mult decât atât, puteți însuși feedback-ul clientului rapid, fără ședințe interminabile, alinierea diverselor departamente pe procese și multe aprobări. De asemenea, aveți șansa ca erorile pe care le-ați identificat să vă coste mai puțin decât ar fi costat un retailer modern.

2. Loialitatea echipei

Știm că sunt dificultăți în găsirea de resursă umană care să fie dispusă să muncească cu seriozitate și integritate și să învețe câteva lucruri esențiale pentru câștigarea clienților.

Cu toate acestea, nu aveți de recrutat sute de oameni așa cum se întâmplă în comerțul modern, ci doar câțiva. Șansa de a găsi ce vă doriți este mult mai mare pentru că recrutați puțini angajați, discutați direct doar cu persoane care se potrivesc stilului dvs. de management și profilul magazinului pe care îl operați. Numai de voi depinde însă dacă reușiți să îi loializați. Un angajat mulțumit va face tot posibilul să aveți și clienți mulțumiți. Cele mai multe nereușite în recrutări sunt din cauza alegerilor eronate de persoane și a lipsei de comunicare transparentă a responsabilităților, programului de lucru și salariului.

3. Structura organizatorică eficientă

Aveți mai puține niveluri ierarhice și nici nu aveți nevoie de tot felul de manageri. Asta facilitează comunicarea și execuția eficientă. Puteți vedea rapid erorile, dar și să le remediați în timp mai scurt fără să își dea prea mulți cu părerea. Aveți posibilitatea să vă avansați cei mai buni angajați dacă sunt în măsură să coordoneze și să motiveze echipa. Pe scurt:
-  Mai puține niveluri ierarhice facilitează comunicarea;
-  Echipă omogenă, loială, cu obiective comune prin asimiliarea corectă de valori, viziune, strategie și identificarea cu acestea ;
-  Ușurință în recrutare și pregătirea angajaților în timp mai scurt și eficient;
-  Mijloacele de motivare sunt mai aproape de
nevoile angajaților.

4. Formatele de magazine

Retailerii internaționali au formate standard pe care trebuie să le replice întocmai, cu dificultăți destul de mari de adaptare la regiune, zonă și profil consumator. Expansiunea teritorială se face de multe ori ca să atingă un număr de magazine bugetat și nu neapărat în cele mai potrivite zone. Sunt dificultăți și în a găsi terenuri și locații care să corespundă spațiului necesar pentru formatul de magazin pe care îl operează. Totodată, un upgrade al formatului, remodelare sau renovare, se obține destul de greu dacă nu a fost inclusă în bugetul anual de investiții. Cât despre formatele de magazine noi sau transformarea unui format de magazin, sunt inițiative care se aprobă foarte greu și sunt implementări de durată. Care sunt avantajele pe care le aveți la acest capitol?
-  Adaptare rapidă la nevoile zonei și profilului de consumator;
-  Concepte dezvoltate pe orice spațiu de vânzare, chiar și foarte mici, dar și oportunitatea de specializare pe o anumită categorie sau ocazie de consum;
-  Orice modificare de format se poate face într-o perioadă scurtă și aveti posibilitatea de a testa fără costuri majore;
-  Flexibilitate în inovație. Clienții sunt în permanentă căutare de nou, iar piața este încă în fază incipientă pe concepte speciale; vă puteți inspira din exemple de „best practice” din Europa și nu numai;
-  În cazul în care nu sunteți dispuși să riscați cu un nou format de magazin puteți prelua francize de la retailerii internaționali;

5. Optimizarea sortimentației 

Indiferent câte categorii de produse aveți, din fericire, deciziile de actualizare nu depind de minim 10 persoane. Aveți luxul de a lista produse noi chiar și de pe o zi pe alta, ceea ce în retailul modern nu se întâmplă din cauza proceselor interne și a numărului de departamente și persoane implicate în decizie și implementare. Și pentru că o adaptare eficientă depinde de ceea ce își doresc consumatorii, aveți privilegiul de a obține feedback chiar de la ei, le puteți asculta doleanțele și puteți alinia rapid sortimentația la aceste doleanțe.
Până la urmă, în comerțul de proximitate se poate aplica cu adevărat zicala „clientul nostru, stăpânul nostru”. În funcție de profilul clientului și formatul de magazin pe care îl operați, aveți câteva avantaje pe care nu le pot accesa cei din comerțul modern:
-  Acces la producători români și la produse tradiționale românești cu producție limitată, manufactură artizanală;
-  Modificarea și adaptarea sortimentației la trenduri și profilul clientului;
-  Flexibilitate în lansări / sezoniere / lichidari stoc;
-  Rapiditate în ajustarea sortimentației;
-  Managementul facil al stocurilor și pierderilor;
-  Adaptare la „bune practici”;
-  Adaptarea sortimentației la spațiul de vânzare.

6. Merchandising inovativ

Nu există limite în concept, design, mobilier, culori și asta pentru că nu trebuie să vă încadrați într-un standard. Puteți acorda o atenție sporită la detalii legate de vizibilitate și accesibilitatea produsului. Puteți evidenția ceea ce este cu adevărat de interes pentru clienți, puteți atrage prin categorii „vedetă”. Și chiar dacă pare că nu aveți spațiu să faceți ca rafturile să arate bine, puteți accesa consultanță în category management și merchandising la costuri mult mai mici decât retailul modern.

7. Servicii cu adevărat importante

Pentru că puteți interacționa cu clienții, aveți posibilitatea de socializare si de a transforma magazinul vostru într-o parte importantă a comunității.
Ce puteți face pentru a aduce plus valoare?
-  Puteți accepta comenzi telefonice și precomenzi sau puteți suna clienții atunci când primiți produsele pe care și le-au dorit.
-  Aveți posibilitatea de a acorda suport oamenilor în vârstă și cu nevoi speciale.
-  Puteți livra la domiciliu chiar în aceeași zi, maximizând astfel oportunitățile pe care le oferă momentele de consum;
-  Fiind într-o comunitate, puteți juca rolul unui bun vecin și vă puteți implica în activitățile sociale și de caritate ale comunității;
-  Puteți organiza degustări și evenimente care să fie de interes pentru clienți;
-  Aveți flexibilitate mai mare în a decide modalitățile de recompensă pentru clienții și angajații loiali.
Și cum subiectul legat de tehnologie oricum trebuie  abordat, o să spuneți că nu vă puteți permite tehnologia marilor retaileri. Păi, nici nu vă trebuie! Există pe piață softuri adecvate pentru businessurile mici care funcționează foarte bine. Aveți acces la specialiști, informații și soluții la prețuri mai mici și care vă pot ajuta în acest proces de schimbare și regândire a comerțului independent de proximitate.

Dacă aș putea să concluzionez avantajele pe care le aveți în câteva cuvinte, acestea ar fi: rapiditate, flexibilitate, comunicare, regionalitate, unicitate. Vă doresc un an plin de succes și vânzări maxime!

Articol scris de Cătălina Aldea, Managing Director, Aldea Consulting

Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...