Mymuesli, un concept de retail disruptiv, pe o nișă profitabilă [GALERIE FOTO]
Se vorbește din ce în ce mai mult în ultima vreme despre modele de business disruptive, dar dacă suntem sinceri ar trebui să recunoaștem că inovația adevărată, cea care rezistă probei timpului și are impact la nivel de industrie și consumator, este rară. Mymuesli, businessul cu cereale customizate pus pe picioare de trei tineri antreprenori germani, bifează însă cu ușurință toate criteriile necesare intrării în acest club select.
Ideea Mymuesli s-a născut într-o mașină. Cei trei fondatori, Max Wittrock, Hubertus Bessau și Philipp Kraiss – cunoscuți acum în Germania și sub apelativul „băieții” –, erau în drum spre un lac unde urmau să petreacă câteva zile libere și au auzit o reclamă la radio a unui bine-cunoscut brand de muesli. „Câteva ore mai târziu aveam deja un plan în minte: nu doar că vrem să facem reclame radio mai bune, dar de ce să nu facem și un produs mai bun? Un produs care să fie organic, fără coloranți, arome sau zahăr și pe cât posibil din surse locale. Dar cel mai important, un produs care să fie customizabil”, povestesc cei trei chiar pe site-ul companiei.
Așa se face că la data de 30 aprilie 2007 s-a lansat oficial site-ul mymuesli.com, iar în două săptămâni tot stocul de „materie primă” cu care porniseră la drum antreprenorii era sold out. Șapte ani mai târziu, ideea celor de la Mymuesli s-a dovedit nu doar sustenabilă, ci și profitabilă. După ce a pornit ca un business online, de sufragerie, unde cei trei tineri ambalau și livrau cutiile, Mymuesli s-a transformat într-o companie cu 340 de angajați, două unități de producție, 21 de magazine în Germania și Austria, livrări online pe cinci piețe europene și 100 de locații partenere de unde clienții pot achiziționa produse gata mixate.
Sună impresionant și complicat poate la prima citire, dar în realitate conceptul este simplu și de efect. Cumpărătorul se înregistrează pe site, alege o bază de cereale pentru mix, la care apoi adaugă ingrediente după propriile gusturi – de la alune la fructe uscate sau superalimente, cum este goji – și în cantitățile dorite. Bonus, acesta poate da și un nume creației sale. Odată confirmată comanda, este doar o chestiune de câteva zile până când produsele sunt livrate la domiciliu.
Pentru cei nehotărâți, lipsiți de inspirație, cei care au tendința de a se piede în detalii sau pur și simplu nu au timp, cei de la Mymuesli au creat și câteva produse gate preparate, după combinații consacrate sau din contră aflate în tendințe, cum ar fi spre exemplu granola paleo, după dieta cu același nume. Trebuie să vă mai spunem și că produsele Mymuesli nu sunt neapărat cele mai ieftine, mai ales că vorbim de produse organice. Prețul unui tub de 575 de grame pleacă de la 7,90 euro pentru o combinație deja mixată, dar poate ajunge chiar și până la 15-20 de euro atunci când îți creezi propriul mix, în funcție de cât de scumpe sunt ingredientele pe care le alegi.
În ceea ce privește conceptul de magazin, acesta variază în funcție de spațiul disponibil în locație, astfel încât în unele unități cumpărătorii pot achiziționa doar variantele gata preparate. Magazinele mai mari însă au fost gândite ca să funcționeaze ca un hotspot pentru generația tânără, un punct de întâlnire de unde poți să îți ridici comenzile, poți să îți iei micul dejun sau să bei o ceașcă de cafea sau ceai. Un alt lucru pe care fondatorii Mymuesli l-au învățat rapid a fost implicarea cumpărătorului în procesul de dezvoltare al businessului, iar magazinul este locul ideal pentru a testa și opține feedback rapid de la consumatori. În acest moment sunt disponibile nu mai puțin de 80 de ingrediente, ceea ce face practic nelimitate posibilitățile de combinare.
Portofoliul Mymuesli a fost completat cu timpul și de produse de tipul Mymuesli2go (o gamă de produse pentru consumul imediat, cu ingrediente proaspete), Oh-Saft (suc de portocale), ceai și cafea. De asemenea, există o selecție de boluri, linguri și cutii de cadouri, în plus toate combinațiile de muesli gata preparate pot fi și degustate. Nu în ultimul rând, magazinele mai joacă și un alt rol important în noul model de business și anume cel de punct de ridicare a comenzilor online pentru cei care nu vor să mai cheltuiască bani și pe livrare.
Decizia de a extinde businessul dincolo de spațiul virtual a fost un pas bun mai ales că, în ciuda creșterilor constante, segmentul de comerț online german este încă subdezvoltat, mulți dintre cumpărători preferând achizițiile din magazin decât să comande online, doar 18% dintre aceștia declarând că fac frecvent comenzi online de alimente. Totuși, pentru moment, canalul online încă aduce cea mai mare parte a veniturilor businessului Mymuesli, însă și operațiunile offline capătă proporții.
Ideea de mass customizare, pe care au mizat și cei de la Mymuesli, nu este deloc una nouă, ea funcționând cu succes, ce-i drept, mai degrabă în alte industrii. Una dintre acestea este cea auto, unde poți să alegi și cele mai mici detalii ale mașinii – culoare, materialul din care e realizat interiorul, dotări sport sau de lux etc. Totuși, Mymuesli este printre singurele exemple funcționale din industria alimentară. Și americanii de la General Mills au avut o tentativă la un moment dat de a oferi clienților săi posibilitatea de a customiza cerealele, însă proiectul a eșuat din cauza costurilor foarte ridicate și a unui public nereceptiv. Odată cu succesul celor de la Mymuesli alți antreprenori au copiat modelul de business, atât peste ocean, cât și în Europa apărând businessuri ca Chocomize, Chocri or MixMyOwn. Pe când și în România?