Markthal, un proiect comercial sustenabil, sau cum împaci și capra, și varza

La finalul lui 2014, în Rotterdam, își deschidea porțile Markthal, o structură arhitecturală inovativă, de peste 6.000 mp, cu funcționalități multiple: zonă comercială, spațiu locuibil și obiectiv turistic. Iar Markthal este doar unul dintre proiectele dezvoltate la ora actuală la nivel global menite să răspundă nevoilor societății contemporane și un bun exemplu cu privire la direcția în care se îndreaptă viitorul. 

Cinci ani și 175 de milioane de euro. Atât a durat și a costat construcția Markthal, un proiect care la origini s-a vrut a fi o piață tradițională acoperită care să revigoreze și să dea un aer modern unuia dintre cartierele istorice ale orașului olandez Rotterdam, Binnenrotte. Este suficient însă să arunci o privire pe fotografii și să vezi că tradițional nu este tocmai cuvântul cel mai potrivit pentru ceea ce a rezultat.

În spatele conceptului se află firma de arhitectură olandeză MVRDV, renumită pentru designurile mai puțin ortodoxe. De altfel, toate proiectele dezvoltate de ei au la bază aceeași idee încăpățânată de îmbinare a mai multor funcționalități astfel încât rezultatul să răspundă la o problemă din ce în ce mai comună pentru mediul urban: lipsa spațiului. Până în prezent, Markthal a câștigat nu mai puțin de 11 premii în competiții de arhitectură în 2014 și 2015, iar anul nu s-a încheiat.

Dar ce este totuși atât de special?Vorbim despre un spațiu de peste 6.000 mp, un tunel imens al cărui arc atinge în punctul cel mai înalt 40 de metri. În interior, la etajele 1 și 2, se întind peste 96 de standuri cu produse, 15 magazine și 8 restaurante. Majoritatea chiriașilor sunt producători locali, iar diversitatea este cuvântul de ordine, fie că vorbim de produse din coșul de zi cu zi, fie că ne gândim la delicatese sau produse organice. Cumpărătorii pot găsi aici de la produse de fructe și legume proaspete, produse de măcelărie, pește proaspăt, produse de panificație și patiserie sau brânzeturi, până la un bar de iaurturi sau florării.

Pe lângă standurile cu produse din centrul pieței, mai există și o serie de retaileri internaționali precum Albert Heijn sau Leonidas, dar și magazine specializate în vânzarea de produse etnice, cum este supermarketul de produse cu specific asiatic, Wah Nam Hong. La etajul 1 se găsește Taste of The World, o școală de gătit care promovează un stil de viață sănătos și unde totul se învârte în jurul gustului și mirosului. Și la capitolul prezentare, chiriașii au încercat să păstreze cât mai mult aspectul de piață agroalimentară, folosindu-se de elemente simple, dar de efect: coșuri de răchită pentru legume și fructe sau plase și lăzi pescărești tradiționale, pline ochi de gheață, în zona produselor piscicole. Suplimentar, pentru cârcotașii care vor cu tot dinadinsul să facă cumpărături în aer liber, în fiecare zi de marți și de sâmbătă, chiar în fața halei, se amenajează o altă piață.

„Capela Sixtină a produselor proaspete”. Și cu toate acestea încă nu am vorbit despre elementul cel mai spectaculos al Markthal: cupola de 11.000 mp care odată dezvăluită a primit numele de „Capela Sixtină a produselor proaspete”. O denumire care – deși la limita sacrilegiului – este pe deplin meritată. Vorbim despre un mural realizat de artistul olandez Arno Coenen care „te duce cu gândul că ai căzut prin gaura de iepure și ai aterizat în Țara Minunilor a lui Lewis Carroll”, sau cel puțin așa și-a imaginat un jurnalist de la The Guardian. „Cornucopia”, cum a fost numit desenul, sau Cornul Abundenței, mai pe românește, este un puzzle enorm de panouri pătrate care ilustrează în culori vii fructe, legume și grâne. Opera se vrea, pe de altă parte, un tribut adus stilului de viață olandez din secolul al XVII-lea.

Panourile pe care este făcut desenul sunt realizate dintr-un material special, aliaj de aluminiu perforat, care preia din zgomotul de fundal. De ce este atât de important acest aspect? Pentru că pereții acestei clădiri tridimensionale sunt de fapt „dormitoarele” mai multor sute de oameni. Pe o înălțime de 9 etaje, se întind nu mai puțin de 228 de apartamente, dintre care câteva penthouse-uri. Majoritatea locuințelor sunt în sistem de închiriere, dar pentru suma potrivită poți ajunge chiar și proprietar. Spre exemplu, prețul unui penthouse este de 1,2 milione de euro. La subsolul clădirii, atât cei care locuiesc, cât și vizitatorii au la dispoziție o parcare de 1.200 de locuri.

Pe lângă rolul pe care îl are în comunitatea locală, Markthal are și o importanță turistică, aspect confirmat de faptul că în prima lună de la deschidere locația fusese vizitată deja de peste un milion de persoane. Autoritățile locale se așteaptă la un trafic de turiști de cel puțin 5 milioane pe an, iar la acest număr va contribui cu siguranță și impactul pe care l-a avut proiectul în presa internațională, în publicații precum The Guardian sau New York Times care s-au grăbit să includă Markthal pe lista destinațiilor europene „de văzut” în 2015.

Metro testează panoul de shopping online al Emmas Enkel
Metro testează panoul de shopping online al Emmas Enkel
După ce a preluat o participație minoritară, în luna decembrie a anului trecut, în compania Emmas Enkel, un start-up activ în comerțul de...
Proiect de colectare selectivă în toate magazinele reţelei Lidl
Proiect de colectare selectivă în toate magazinele reţelei Lidl
Lidl România va demara, în perioada 15 iunie – 15 noiembrie, un proiect pilot de colectare selectivă a deşeurilor în toate magazinele din...
Cora Alexandriei, primul magazin în care se poate plăti cu smartphone-ul
Cora Alexandriei, primul magazin în care se poate plăti cu smartphone-ul
Clienții hypermarketului Cora de pe Soseaua Alexandriei din Bucureşti îşi pot achita, începând din luna iunie, cumpărăturile la casă direct...
 Ipay lansează o soluţie pentru retailerii care nu deţin POS-uri
Ipay lansează o soluţie pentru retailerii care nu deţin POS-uri
Ipay International, companie care oferă servicii financiare la nivel european, a lansat pe piaţa locală soluţia de plată myPOS, prin care...