Wahid Juhari, Safeway Stores: „Retailerii independenți au multe oportunități pentru că tot mai mulți clienți se îndreaptă spre proximitate”

După doi ani în care retailerii independenți au trebuit să-și folosească capacitatea de adaptabilitate la cote maxime, 2023 a venit cu noi provocări. În ciuda contextului, Wahid Juhari, Director General Safeway Store, compania care operează rețeaua de magazine Home Garden, vorbește cu optimism despre viitor. ”În primele cinci luni ale anului 2023, am avut o creștere a cifrei de afaceri de peste 30%. Planul este să susținem acest ritm de creștere pe întreg parcursul anului 2023.” Wahid Juhari, Safeway Stores: „Retailerii independenți au multe oportunități pentru că tot mai mulți clienți se îndreaptă spre proximitate”

#provocări versus #oportunități

Anul 2022 a fost unul dificil cu multe provocări, dar și cu multe oportunități. Inflația și creșterile de preț au dus la o competitivitate mare în piață, jucătorii activi fiind în căutarea ofertei potrivite pentru client. Ceea ce am reușit să facem cu succes în 2022 a fost să ne aprovizionăm în cantități mari înainte de scumpiri pentru a amâna cât mai mult majorările de preț la raft și să creștem sortimentația în linie cu cerințele clientului. Astfel, am reușit să avem prețuri competitive, atractive pentru client, promoții la diferite categorii de produse, iar acestea au ajutat cu siguranță la creșterea de 34% pe care am înregistrat-o în 2022.

#piloniidecreștere

În 2022 am deschis un singur magazin, chiar la începutul anului, însă a fost un magazin mic, cu vânzări care nu au influențat semnificativ creșterea cifrei Safeway Stores. Creșterea de 34% a fost rezultatul unui avans semnificativ raportat pe fiecare magazin în parte, susținut prin evoluția pozitivă a numărului de bonuri și a vizitelor în magazin.
Valoarea coșului s-a majorat doar cu 4% față de anul 2021, însă numărul de bonuri a crescut cu peste 20% și acest ritm a dus la rezultatele din 2022. Creșterea valorii coșului este mult sub inflația din 2022, lucru care nu ne surprinde pentru că oamenii au ales mai puține produse în coșul de cumpărături. Noi am compensat asta prin atragerea mai multor clienți în magazin cu ajutorul promoțiilor și a extinderii sortimentației, care au dus la vizite mai dese ale  cumpărătorilor fideli. De asemenea, partea de produse proaspete a căpătat o importanță și mai mare în cumpărăturile zilnice.

#creștereșiîn2023

În primele cinci luni ale anului 2023, am avut o creștere a cifrei de afaceri similară cu rezultatele raportate pe anul 2022. Aceasta are la bază atât prin creșterea vânzărilor din magazinele existente, cât și prin aportul noului magazin deschis în 2023. Planul este să susținem acest ritm de creștere pe întreg parcursul anului 2023 prin implementarea de promoții, listarea de produse noi și printr-o atenție sporită asupra prețurilor. Clienții au devenit mai cumpătați, iar prețul produselor are o importanță mai mare în decizia de cumpărare, lucru la care suntem foarte atenți. În plus, din strategia de creștere face parte și expansiunea.
În 2023 am avut deja o deschidere, ajungând la 17 magazine. Cea mai recentă inaugurare este un magazin mare, de 400 de metri pătrați, într-un cartier important din Cluj-Napoca și ne dorim și alte deschideri în acest an. De asemenea, avem în plan și renovări și remodelări ale magazinelor existente. Ne-am propus un buget de 200.000 euro pentru investiții de modernizare si 300.000 euro pentru deschideri de magazine noi.

#lecțiiletrecutului

În ultimii doi ani a trebuit să ne folosim capacitatea de adaptabilitate la cote maxime și ni s-a confirmat faptul că ne putem adapta ușor la solicitările clienților. Am evaluat fiecare spațiu din magazin și l-am eficientizat, am expus produse de interes pentru clienți, astfel încât să promovăm cât mai multe oferte la raft și să optimizăm procesul de aprovizionare pentru a nu rămâne out of stock.

#provocărileprezentului

Fluctuațiile de preț, unele dificultăți de aprovizionare, concurența acerbă și multe noi reglementări legislative, toate acestea reprezintă provocări pentru jucătorii din piață. Cred că principalul atu al magazinelor Home Garden Supermarket îl reprezintă chiar adaptabilitatea rapidă la cerințele pieței. Urmărim în permanență mișcările din piața de retail din Romania, mai ales pașii retailerilor mari și ne modelăm strategiile și instrumentele de atragere a clienților, adaptare a promoțiilor, gestionarea categoriilor de produse, instruirea angajaților pentru a ține pasul cu piața, care este extrem de volatilă și de competitivă.

Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Deși un an al schimbărilor, 2023 a fost marcat de reducerea inflației, generând astfel o redresare a vânzărilor FMCG. Concret, vorbim despre un...

#oportunitățipentruviitor

Retailerii independenți au multe oportunități pentru că tot mai mulți clienți se îndreaptă spre proximitate. Un magazin care reușește să acopere toate nevoile consumatorului, atât din punctul de vedere al sortimentației, cât și organizatoric ca și spațiu, experiență de shopping, este acum un magazin căutat, care are posibilitatea să crească susținut în următorii ani.
Un atu foarte important îl pot reprezenta și alianțele între magazine. Noi suntem membri ai Alianței Local CBA Partners și încurajăm tot mai multe alianțe de acest gen, pentru a reprezenta un număr cât mai mare din comerțul tradițional, atunci când vor să aibă un cuvânt de spus la masa jucătorilor din piața de retail.

Interviul face parte din proiectul Industry Overview, pe care îl puteți accesa AICI.

Viitorul pieței de retail independent, încotro?
Viitorul pieței de retail independent, încotro?
Deși numărul jucătorilor independenți din retailul local care au o poveste de peste 30 de ani nu este deloc neglijabil, experiența nu mai este...
Mircea Moga, CEO Mega Image: „Vom continua să investim în extinderea rețelei”
Mircea Moga, CEO Mega Image: „Vom continua să investim în extinderea rețelei”
În paralel cu investițiile în extindere și modernizarea unităților existente, Mega Image a pariat anul trecut pe consolidarea zonei de...
Jagoda Gwardys-Zientara, COO Carrefour România: ”Ne menținem angajamentul de a câștiga cotă de piață prin investiții strategice”
Jagoda Gwardys-Zientara, COO Carrefour România: ”Ne menținem angajamentul de a câștiga cotă de piață prin investiții strategice”
2022 este un an de referință pentru Carrefour România, fiind anul în care retailerul a atins borna de 400 de magazine pe plan local. Din...
Vremea creșterilor în retailul independent
Vremea creșterilor în retailul independent
Sunt deja câțiva ani buni de când se vorbește despre declinul retailului independent și, dacă din perspectivă numerică, anul trecut nu a...