Unirea Gospodarilor, conceptul care își propune să refacă legătura dintre rural și urban

Ultimii doi ani au adus în atenția consumatorilor români produsele locale și avansul comerțului online a făcut ca accesul la acestea să fie tot mai simplu. Pe această nișă și-a făcut loc și Unirea Gospodarilor, Cooperativă Agricolă care și-a dezvoltat conceptul pornind de la principiul „from farm to fork”, dezvoltând o rețea de magazine proprii, cât și o platformă online. Consumatorii au acces la peste 200 de produse, de la legume și fructe la produse de carmangerie, care ajung la ei în cel mult o zi, trasabilitatea și transparența lanțului de aprovizionare fiind „incluse” în comandă. Unirea Gospodarilor, conceptul care își propune să refacă legătura dintre rural și urban

Deschiderea românilor către comenzile online, susținută puternic de contextul pandemic, a reprezentat o oportunitate excelentă pentru refacerea legăturii dintre mediul rural și cel urban. Acesta este conceptul care a stat la baza businessului Unirea Gospodarilor, magazin online în spatele căruia stă un întreg lanț bazat pe conceptul „from farm to fork”. Mai exact, niciunul dintre produsele vândute sub brandul Unirea Gospodarilor nu ar exista fără gospodăriile țărănești integrate în Cooperativa Agricolă Unirea Gospodarilor. „Am pornit afacerea în 2013 din gospodăria proprie cu activități de creștere de găini ouătoare, sortat și ambalat ouă, crescut vaci pentru lapte, cât și activități de prelucrare a laptelui”, spune Dan Ivașcu, Președintele cooperativei pe care a înființat-o în 2019. Rezultatele bune l-au ajutat să atragă și alți fermieri alături de el. Munca acestora este reprezentată la raft prin mai bine de 200 de SKU, de la legume, fructe, lactate, pui, ouă, produse de carmangerie sau produse din cămară, cum ar fi borș, miere, paste, bulion, dulceață, zacuscă, ulei presat la rece ori miez de nucă. În acest moment, pe lângă platforma online, Unirea Gospodarilor are trei magazine proprii în Buzău, unul în București, și în același timp livrează către 14 băcănii partenere din Focșani, Bacău, Iași, București și Constanța. „Mizăm foarte mult pe propria platformă online pentru că sunt de părere că aceasta este o cale sigură spre promovarea produselor locale și spre refacerea lanțului scurt de aprovizionare”, spune antreprenorul.

Livrările se fac în regie proprie și există o echipă dedicată la depozitul din Capitală care preia cererile din online, iar mașinile frigorifice le distribuie cel târziu a doua zi. Pe lângă produsele de carmangerie și cele care au nevoie de timp de maturare, toate produsele Unirea Gospodarilor sunt proaspete. Puii, spre exemplu, sunt sacrificați cu o zi înaintea livrării, iar laptele este din ziua anterioară.

„Ne-am gândit de ce are nevoie gospodina aproape în fiecare zi și toate produsele noastre se vând la fel de bine pentru că sunt toate produse de bază”, explică Dan Ivașcu. Prin urmare, carnea de pui se vinde foarte bine, produsele lactate și brânzeturile, ouăle, borșul, legumele și fructele, atât în stare proaspătă, cât și procesată, sunt, de asemenea, pe lista celor mai căutate produse din portofoliul Unirea Gospodarilor. „Nu cred că există cineva care nu și-ar dori să aibă un furnizor din mediul rural care să îi aducă constant produsele de care are nevoie. Ne dorim să refacem legăturile dintre rural și urban, dar trebuie să fie legăturile corecte. Noi vă aprovizionăm pe dumneavoastră la oraș cu produsele pe care le avem în portofoliu, și dumneavoastră comandați constant acele produse de la noi, să avem o comunicare permanentă, să știm exact de ce ați avea nevoie, ca și noi să ne facem planul de producție în așa fel încât să avem costuri bune la vânzare”, punctează președintele cooperativei.

În acest moment însă, aceste legături despre care vorbește Dan Ivașcu nu pot fi stabilite astfel încât să existe această siguranță atât pentru client, cât și pentru producători pentru a ști cum să calibreze producția și capacitatea de procesare. Asta pentru că, deși cerere există, aceasta nu este constantă. Spre exemplu, în plină stare de urgență, vânzările Unirea Gospodarilor au crescut de trei ori. Ulterior, cererea s-a relaxat, iar clienții revin „în valuri”. „Consumatorii nu sunt constanți. Comandă azi, avem feedback foarte bun, dar nu revin constant. Iar noi avem nevoie de constanță pentru a păstra prețurile bune. Deși vindem destul de bine, ne dorim să dezvoltăm conceptul și prioritatea noastră acum este să aducem cât mai multe gospodării în formă asociativă, să mergem în fiecare județ cu acest model de bună practică pentru a reface lanțul scurt de aprovizionare”, explică Dan Ivașcu.

Săptămânal, Unirea Gospodarilor livrează către punctele de vânzare în jur de 1.000 – 1.500 de kilograme în cazul produselor din carne, la fel în cazul lactatelor și brânzeturilor. Dacă vorbim despre un cost mediu pe comandă, suma se ridică la 200 - 250 de lei.

Planuri de viitor

În 2020, businessul a înregistrat rulaje de 1,6 milioane de lei, iar în 2021 cifra de afaceri a urcat la patru milioane de lei. Cât despre acest an, fondatorul cooperativei estimează că va înregistra același ritm de creștere.

„Ne dorim să ne extindem și în alte județe, poate reușim să deschidem magazine noi, în acest moment căutăm finanțare. Noi avem proiectele, avem magazine tip container pe care vrem să le instalăm în parcările marilor rețele de magazine. Pentru acest lucru avem nevoie de finanțare pentru că un astfel de magazin costă 20.000 de euro. Dar, dacă mâine am pune acest tip de magazin în parcarea unui mare retailer, amortizăm foarte repede investiția”, explică fondatorul. Odată deschis magazinul, planul cooperativei este să refacă local lanțul scurt de aprovizionare, indiferent despre ce județ este vorba. „Concret, primul pas este amplasarea magazinului în parcarea retailerului cu profil alimentar. Îl aprovizionăm în primă fază de la Buzău și apoi începem dezvoltarea cooperativei pe celelalte componente: producție de materie primă și procesare. Și, într-un orizont de 5-6 luni, vom trece cu aprovizionarea magazinului și a platformei online, pentru că magazinul va avea depozit frigorific și spațiu special pentru pregătit comenzile cu livrare la domiciliu, pe lanțul scurt din județul respectiv”, spune Dan Ivașcu.

Până la dezvoltarea acestor noi magazine, operațiunile din Buzău vor fi duse la nivelul următor, ceea ce presupune trecerea de la centre de prelucrare la fabrici de prelucrare. Capacitatea de producție va rămâne una mică pentru că nu își doresc să renunțe la calitatea de „produs tradițional”. Până la finalul acestui an, aceste mici fabrici construite la nivelul județului Buzău vor fi gata. Planurile sunt ambițioase, însă totul depinde de sursa de finanțare și de extinderea bazei de clienți. Nu în ultimul rând, asociația a adăugat și o componentă educațională activității. „Avem o problemă în atragerea tinerilor în genul acesta de activități. Majoritatea nu sunt informați, nu știu ce înseamnă o astfel de activitate în gospodăria țărănească. Așa că am decis ca una dintre gospodării, cea din Mihăilești, să fie transformată într-o gospodărie agro-pedagogică. Ne adresăm atât gospodarilor, să vină să vadă cum arată un model de business, dar și copiilor astfel încât aceștia să ia contact cu toate aceste activități. Pe de o parte, vrem să îi obișnuim cu aceste activități, să vadă cum apar aceste produse pe rafturile magazinelor de unde părinții fac cumpărături, pe de altă parte, îi ajutăm să îndrăgească aceste activități și poate în viitor se vor întoarce în gospodăriile bunicilor, ale părinților să lucreze terenul”, speră Dan Ivașcu.

Unirea Gospodarilor pune mare preț pe gospodăria țărănească ca furnizoare de materie primă pentru că, este de părere fondatorul, criza alimentară care deja se manifestă, vine tocmai pe acest fond de lipsă de materie primă. „În România, avem marele avantaj că există patru milioane de gospodării țărănești care în acest moment nu sunt puse la treabă. Dacă am reuși în următorii doi - trei ani să punem un milion de gospodării țărănești la treabă în formă asociativă, România ar fi salvată din această criză pentru că vorbim de lanțul scurt de aprovizionare”, explică Dan Ivașcu, președintele cooperativei.

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Mircea Moga, CEO Mega Image: „Vom continua să investim în extinderea rețelei”
Mircea Moga, CEO Mega Image: „Vom continua să investim în extinderea rețelei”
În paralel cu investițiile în extindere și modernizarea unităților existente, Mega Image a pariat anul trecut pe consolidarea zonei de...
Casa de Comerț Unirea, buget de 10 mil. euro pentru achiziții și investiții în magazine concept
Casa de Comerț Unirea, buget de 10 mil. euro pentru achiziții și investiții în magazine concept
Casa Română de Comerț Agroalimentar Unirea intenționează să achiziționeze până la finalul acestui an un abator pentru sacrificarea...
Peste 50 de cooperative și producători locali livrează prin Casa de Comerț Unirea
Peste 50 de cooperative și producători locali livrează prin Casa de Comerț Unirea
După prima lună de când a repornit activitatea, Casa de Comerț Agroalimentar Unirea a încheiat contracte-cadru cu peste 50 cooperative și...