Punct și de la capăt pentru Bazarul cu mirodenii
La trei ani de la inaugurare, Bazarul cu mirodenii se află în fața unui nou început. În luna aprilie a fost relocat și, odată cu această decizie, Mihai Florea, proprietarul magazinului, speră ca businessul să depășească pragul de ”simplu supraviețuitor”. Startul luat în 2016 este primul semnal pozitiv, vânzările înregistrând o creștere de 30% în primele patru luni față de aceeași perioadă a anului trecut. Cât despre principalele piedici în atingerea obiectivului, marea problemă cu care se confruntă un astfel de magazin specializat rămâne consumul redus de condimente.









Un nou început. Era sfârșitul anului 2012 când Mihai Florea, de profesie inginer, a decis să renunțe la mediul corporatist în favoarea unui business personal, care să i se potrivească și care să aducă și plus valoare pe piață. „Ideea de a deschide un magazin cu mirodenii a pornit de la pasiunea mea pentru arta culinară și din dorința de a traspune în peisajul Capitalei imaginea bazarului oriental, așa cum îl cunoaștem din țări precum India, Turcia, Maroc sau Egipt”, povestește proprietarul Bazarul cu mirodenii.
De altfel, la baza conceptului de magazin a stat tocmai dorința de a recrea ideea de bazar, într-un mod original, care să le ofere cumpărătorilor o experiență diferită de shopping. „La momentul în care noi am luat decizia de a deschide magazinul, în București mai exista un singur astfel de magazin de condimente și, desigur, piețele care au și ele cel puțin o zonă în care se vând mirodenii și semințe. Însă am vrut să ne diferențiem atât prin sortimentație, cât și prin conceptul de magazin”, explică antreprenorul.
Inițial, Bazarul cu mirodenii a fost deschis în urma unei investiții de 30.000 de euro în apropiere de Cișmigiu, pe strada Știrbei Vodă. Însă, după aproape doi ani de la inaugurare, Mihai Florea și-a dat seama că acel spațiu nu a fost cea mai bună alegere, principalul motiv fiind traficul redus de clienți.
Aflat la parterul unei case de pe Calea Dorobanți din București, magazinul a fost gândit ca o parte dintr-un bazar de condimente, în care bucureștenii pot simți mirosul și gustul a peste 200 de condimente. Spațiul, mult mai mare decât cel anterior (de 20 mp), este împărțit în trei încăperi: una cu amestecuri de condimente, o cameră în care stau mirodeniile simple și celelalte produse conexe, iar ultima cameră este folosită în acest moment ca depozit. De asemenea, după relocare, proprietarii Bazarul cu mirodenii au făcut tot posibilul să păstreze identitatea magazinului. „Este un concept hand-made, dacă pot să spun așa. Am construit tot proiectul cu partenerii mei de business și atunci, la momentul la care ne-am mutat, am vrut să gândit un spațiu care să le fie familiar clienților noștri. Astfel, am decis să utilizăm rafturile pe care le foloseam și în spațiul anterior și am mai construit câteva elemente complementare, astfel încât investițiile cu relocarea magazinului au fost undeva între 5.000 și 7.000 de euro.”
Exercițiu de imaginație. Agar Agar, Asafoetida, Galangal, Kaloonji, Schinduf – sunt doar cinci dintre cele 200 de mirodenii și amestecuri de condimente pe care clienții le pot găsi în Bazarul cu mirodenii. Și dincolo de denumirea greu de pronunțat, aroma lor te îmbie încă de la intrarea în magazin.
„Când am construit sortimentația am vrut să acoperim o gamă cât mai variată de produse și să aducem, pe lângă condimentele clasice, produse mai speciale precum galangalul, frunze de lime, lemongras, diferite sortimente de chilli cu grade distincte de iuțeală, dar și sortimente de piper mai deosebite: cubebs sau piper lung. Normal că nu am reușit să le aducem pe toate, mirodenii sunt mult mai multe, dar orice pasionat de bucătărie poate găsi aici tot ce are nevoie pentru o anumită rețetă”, susține antreprenorul.
În ceea ce privește proveniența produselor, au fost alese zone cu tradiție în cultivarea de condimente. „Avem un furnizor din India, pe care l-am ales pentru că oferea cea mai variată gamă de produse și, ulterior, am mai încheiat parteneriate cu furnizori din Europa – din Anglia aducem amestecurile deja preparate (indian, arăbești, chinezești, japoneze), iar din Spania diferite mirodenii pe care nu le-am găsit în India”, explică Mihai Florea.
În plus, pe lângă mirodenii, gama sortimentală a fost extinsă treptat cu produse conexe precum semințe și fructe oleaginoase, ceaiuri, cafea și, cel mai recent, ulei de măsline. „A trebuit să extindem sortimentația pentru că doar vânzările de condimente nu reușeau să susțină businessul. Semințele le aducem de la producători locali și, la fel ca și în cazul condimentelor, ne aprovizionăm cam o dată pe lună. Iar în ceea ce privește zona de uleiuri de măsline, acestea au fost introduse recent în sortimentație și vorbim despre niște uleiuri cu aciditate foarte scăzută care provin din diferite zone din Grecia. Clienții au fost foarte receptivi la ele, chiar dacă sunt niște produse mai scumpe”, detaliază Mihai Florea.
Priorități în viitor. Pe prima poziție în lista proiectelor de viitor se află creșterea vânzărilor, care în acest moment nu se ridică la înălțimea așteptărilor. „În acest moment avem în medie 25-30 de clienți pe zi, iar valoarea coșului de cumpărături este de aproximativ 30 de lei. Însă o contribuție importantă o are și magazinul online, unde realizăm în medie 50% din vânzările totale.”
În ceea ce privește coșul de cumpărături din online, antreprenorul spune că „într-adevăr, valoarea este mult mai mare, comenzile sunt, în medie, de 100 de lei, însă de multe ori valoarea depășește și 200 de lei. Însă aici problema este că nu avem comenzi zilnic, cea mai mare frecvență de cumpărare înregistrându-se în weekend. Oricum, spre deosebire de alte businessuri din retailul alimentar, frecvența de consum – și implicit, de cumpărare – a mirodeniilor este mult mai scăzută”.
Cum plănuiește proprietarul Bazarul cu mirodenii să își majoreze vânzările? Atât prin promovare și fidelizarea clienților, cât și prin dezvoltarea unei zone în care clienții să poată servi un ceai sau o cafea. „Această idee mi-a venit în momentul în care am văzut spațiul comercial. Mă gândesc la 3-4 mese unde, pe lângă cafea și ceai, să putem servi diverse gustări”.
Proprietarul se mai gândește și să extindă sortimentația cu o gamă de vinuri eco. „Am întâlnit în urmă cu doi ani, la un târg la care am participat, un producător de vinuri eco din Franța. Am discutat atunci, însă nu s-a materializat proiectul. Este însă un exemplu de ce am mai putea face. Oricum, vom fi foarte atenți la extinderea sortimentației pentru că nu vreau să ne transformăm în băcănie. Vrem să rămână clar în mintea clienților profilul magazinului nostru”, conchide proprietarul Bazarul cu mirodenii.



