Piața Artizante, de la tradițional la artă în reinventarea conceptului de piață din România

În urma unei investiții de peste 1,5 milioane de euro, în Păulești, o comună prahoveană cu aproape opt mii de locuitori, a apărut un concept care te poartă cu gândul la piețele out of the box din Barcelona, Londra sau Copenhaga. Piața Artizante reprezintă însă visul unui antreprenor român care și-a dorit să creeze un loc de întâlnire pentru comunitatea din care face parte.

Aflată la nici patru kilometri distanță de Ploiești, în comuna Păulești, Piața Artizante rescrie conceptul piețelor tradiționaleși bifează o premieră la nivel de țară. Cu o suprafață de două mii de metri pătrați, piața, inspirată de Torvehallerne din Copenhaga, a fost gândită drept locul de întâlnire al artizanilor din împrejurimi și, totodată, „inima” comunității din Păulești. Andrei Severin, fondatorul Pieței Artizante, povestește că ideea unui astfel de spațiu i-a rămas în minte încă de acum 11 ani, în urma unei călătorii în Danemarca. La începutul acestui an a cumpărat clădirea, a început renovarea ei și la jumătatea lunii noiembrie a inaugurat Piața Artizante. „Nivelul de artă pe care l-am întâlnit în Piața Torvehallerne din Copenhaga m-a făcut să mă gândesc că puterea antreprenoriatului este incredibilă dacă artizanii sunt lăsați să se exprime și au și un teren pregătit pentru a-și atinge potențialul. Prin Piața Artizante, noi pregătim acum acest teren. Conceptul se diferențiază de piața tradițională românească prin faptul că își propune să aducă oamenii împreună într-un mediu prietenos și să contribuie la îmbunătățirea calității vieții prin oferta sa de produse, de la fermieri și artizani locali, precum și prin varietatea de mâncăruri preparate, gata de consumat”, explică Andrei Severin, investitor și Managing Director. Numele lui Andrei Severin, fondatorul Pieței Artizante, a fost legat până de curând mai mult de HoReCa și cosmetică hotelieră, prin brandul Sense.

Conceptul pieței, de la design la servicii, a fost gândit în jurul ideii de comunitate și de calitate a vieții și targetează două categorii de clienți: familiștii, care caută un mediu relaxant atunci când merg la piață, și gurmanzii, pentru care cumpărăturile reprezintă o experiență în sine. Iar pentru a crea aceste experiențe de consum, în cadrul pieței lucrează aproximativ 80 de persoane.

Piața Artizante, diferențiere prin calitate

Chiar dacă lucrările pentru amenajarea interioară a spațiului au fost făcute într-un timp-record, de doar două luni și șapte zile, contractele cu artizanii prezenți în piață au fost discutate încă de la începutul anului. Pentru fondator, cea mai grea parte din conturarea unui astfel de concept de piață a fost să unească profesioniștii sub același acoperiș, dorința lui fiind să lucreze cu oameni care prețuiesc calitatea și își doresc, la fel ca și el, să construiască o comunitate care să rămână moștenire generațiilor următoare. „Ca principiu de business, eu cred în superspecializare. Ce înseamnă acest lucru? Vânzătorii de la Piața Artizante să fie cât se poate de buni sau printre cei mai buni în domeniul lor de activitate. Acesta a fost un criteriu de bază când am ales cu cine să lucrăm”, spune Andrei Severin. În prezent, în piață și-au făcut loc branduri de renume precum Zimbria, care are o vitrină întinsă pe o lungime de opt metri, Miez, brutărie artizanală căreia i-a fost alocat un spațiu de 150 de metri doar pentru segmentul de producție, unde vor aduce inclusiv o moară pentru a-și măcina singuri făina, Poiana Fermecată, un producător local de dulcețuri, siropuri, zacuscă, inclusiv ceaiuri, Moritz Eis, înghețată naturală premium, handmade, Lăptăria Bucur, măcelăria Nașu' Sami, Ultra Greens, dar și o florărie și o farmacie.

„Într-un oraș cum e Ploieștiul este greu să găsești businessuri locale cu un nivel ridicat de calitate, dar nu imposibil. Spre exemplu, avem Eva Cake House, care poate ține piept cu succes concurenței din marile orașe. Apoi, toate fructele și legumele care se vând în piață sunt de calitatea I. Iar ce n-am găsit local, am atras din București, cum este cazul Miez sau Moritz Eis care a vândut 120 de kilograme de înghețată în primele cinci zile de la deschiderea pieței. Iar acolo unde am găsit un produs bine făcut, dar fără un brand un spate, am ajutat la construcția sa, cum este cazul Nașu’ Sami”, povestește Andrei.
Nașu’ Sami are experiență pe segmentul de măcelărie de mulți ani, dar nu și în zona de marketing. Andrei s-a implicat în acest proces și l-a ajutat să își găsească identitatea de brand, iar astăzi Nașu' Sami este un punct de reper în cadrul Pieței Artizante. Și, dincolo de producătorii din zona de food, clienții pot găsi în piață un Wine Bar, un Mixology Bar, o cafenea cu cafea de specialitate, iar în parcare există și un spațiu dedicat celor care vor un sendviș în stil italian.

„Am gândit spațiul din perspectiva mea de consumator. De aceea am creat în afara pieței atât zona de sendvișuri, cât și coffee cornerul. Respectăm timpul clienților noștri și ne-am gândit că pentru un sendviș și o cafea nu trebuie să străbați piața, e suficient să le găsești în parcare. Pentru cei care au mai mult timp la dispoziție, vor găsi în Piața Artizante trei tipuri diferite de bucătărie: americană, cu burgeri gourmet, arăbească și, bineînțeles românească. Totodată, suntem în discuții și cu o pizzerie pentru a-i oferi un spațiu în piață”, explică Andrei Severin.

Feliciu Paraschiv, proprietariul lantului de retail independent Paco Supermarkets, despre industria de retail si tendinte. Afla mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Digitalizarea este cu siguranță cheia
Într-o piață în care comerțul modern câștigă tot mai mult teren, Feliciu Paraschiv, proprietarul lanțului de retail independent Paco...
Adina Craciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Adina Crăciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Personalizarea experienței de cumpărare va deveni din ce în ce mai importantă, iar companiile vor trebui să utilizeze datele și tehnologiile...

Vezi și: Prospero, rețeta unui business ajuns la a doua generație

Planuri de dezvoltare pentru Piața Artizante

În prima zi de la deschidere, în Piața Artizante au ajuns 7.000 de persoane. A doua zi au fost zece mii, mult pentru capacitatea pieței, dar context justificat de interesul generat de inaugurare și de faptul că erau zile de weekend. Ulterior, numărul clienților a atins o medie de 1.500 zilnic, persoane venite atât pentru cumpărăturile de produse fresh, cât și pentru un prânz etnic.

„Spre deosebire de o piață tradițională, Piața Artizante își propune să creeze experiențe memorabile pentru clienții săi, dincolo de a-i atrage pur și simplu prin sortimentație. Prin urmare, vom organiza în fiecare zi de joi evenimente private, pe bază de invitație, pentru maximum 50 de persoane. De exemplu, clienții vor putea să vină însoțiți de copiii lor să vadă cum se produce o bucată de brânză și să participe efectiv la acest proces”, spune fondatorul. Pe măsură ce comunitatea din jurul Pieței Artizante va prinde tot mai mult contur, spațiul dedicat artizanilor va fi extins. Dimensiunea totală a construcției este de 2.000 de metri pătrați, căreia i se adaugă o zonă de terasă și teren de joacă de 300 de metri pătrați, precum și o parcare cu peste 70 locuri. Fondatorul poartă negocieri pentru cumpărarea unui teren adiacent care ar permite extinderea spațiului dedicat parcării. Iar la etaj va fi deschis un magazin generalist, cu produse non-food. În termeni financiari, proprietarul estimează că punctul de rentabilitate va fi atins după un an de funcționare, iar investiția va fi recuperată în termen de cinci–șapte ani.

„Putem să devenim un model pentru alții, să francizăm, dar oricine trebuie să știe că un astfel de proiect implică foarte multă muncă. Însă, arătând că se poate, consider că lucrurile vor merge mult mai ușor pe piața retailului specializat. În prezent, avem câte trei cereri pe zi pentru a lista noi producători, în condițiile în care nu am avut niciodată un anunț de închiriere. Este, din punctul meu de vedere, un semn clar că se poate și altfel în acest domeniu”, declară Andrei Severin.

Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Raportat la evoluția Lidl România de până acum și la planurile de viitor ale companiei, Marco Giudici, CEO-ul companiei, descrie România ca...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Piața de e-grocery, pe drumul spre stabilizare
Piața de e-grocery, pe drumul spre stabilizare
Deși încă nu putem vorbi despre o maturizare, evoluția pieței de e-grocery din ultimul an, de 36,4%, potrivit datelor NielsenIQ, diversificarea...
Piața Artizante din Prahova, o investiție de 1,2 mil. euro, revoluționează conceptul de piață din România
Piața Artizante din Prahova, o investiție de 1,2 mil. euro, revoluționează conceptul de piață din România
Piața Artizante, un nou concept de piață care va își propune să transforme modul în care comunitatea locală interacționează și face...