Mircea Moga, CEO Mega Image: Relevanța la nivel național, noua miză

După ani buni în care brandul Mega Image a fost sinonim cu piața din București, ținta pentru anul 2020 este câștigarea relevanței la nivel național. Un pariu îndrăzneț, dar care are toate premisele unei reușite. Mai multe detalii despre strategia retailerului pentru anul acesta, am aflat de la Mircea Moga, CEO-ul Mega Image România.

Rapoartele financiare publicate anul trecut au poziționat businessul Mega Image România în topul creșterilor la nivel regional. Ne puteți oferi mai multe detalii despre perfomanța financiară din 2019? Mircea Moga, CEO Mega Image: Relevanța la nivel național, noua miză

Am continuat să creștem, avansul la nivelul cifrei de afaceri fiind strong double digit, în linie cu anii precedenți. Este un rezultat bun, având în vedere că noi suntem selectivi cu locațiile în care mergem. Creșterea a venit atât din magazinele mai vechi de un an, dar și din expansiune. Anul trecut am deschis peste 90 de magazine, acesta fiind cel mai alert ritm al extinderii din ultimii ani. Ne-am propus să-l menținem și pe anul acesta, astfel că vom ajunge la circa 850 de magazine pe harta universului de retail până la finalul lui 2020. Piața de retail din România este foarte competitivă, toți jucătorii caută spații pentru extindere și, mai mult decât atât, toți țintesc zonele urbane, unde activăm și noi. În termeni de profitabilitate, suntem în continuare în zona pozitivă, poziționându-ne chiar în topul celor mai profitabile piețe europene la nivel de grup. Și acesta este unul dintre motivele pentru care suntem văzuți foarte bine atât ca și companie, cât și ca țară în portofoliul grupului. Acest lucru atrage după sine investiții noi. România este o piață care în continuare promite, dacă ne uităm la creșterea economică, și care încă oferă oportunități de expansiune pentru că nu a ajuns la maturitate - dacă vorbim despre piața de retail alimentar.

În acest caz, vorbim despre un buget de investiții mai mare față de anii precedenți?

În ultimii ani, valoarea investițiilor anuale s-a ridicat la peste 50 de milioane de euro. Anul trecut am fost peste acest nivel, iar pentru 2020 bugetul va fi majorat la peste 80 de milioane de euro prin prisma faptului că, pe lângă expansiune și concepte noi de retail, investim în logistică. Astfel, dublăm capacitatea de depozitare pentru depozitul din Ștefănești (jud. Ilfov) și investim într-un depozit dedicat pregătirii comenzilor online, care va fi operațional din luna iunie.

Și-a majorat segmentul de e-commerce importanța în total business? 

Online-ul devine un canal din ce în ce mai important, cu o creștere mai rapidă decât mediul offline. Online-ul este un domeniu în care investim, clienții fiind deschiși să experimenteze acest canal de vânzare. Nu aș putea spune că veniturile generate sunt mari, însă este o zonă pe care o abordăm cu precădere, iar creșterile sunt vizibile atât pe plan local, cât și la nivel european.

Nu putem discuta despre anul 2019 fără să menționez și preluarea rețelei Zanfir. Cum arată rezultatele după preluare și ce planuri aveți pentru zona Moldovei?

Noi am preluat 10 magazine și, dintre acestea, doar două au fost complet remodelate. Este destul de devreme să tragem o concluzie pentru că impactul se va vedea după finalizarea procesului de remodelare. Dar pentru noi, această tranzacție a fost un pas important pentru că am intrat pe o piață nouă. Practic, preluarea Zanfir a activat întreaga zonă din Moldova și rezultatele sunt promițătoare în toată zona Moldovei, nu doar pentru județul Vrancea. Cel puțin în ultimele luni, trendul este foarte bun și, având la bază aceste premise, intenționăm să accelerăm expansiunea în zonă în următorii ani.

În ultimii doi ani ați intrat în orașe noi. Cum se reflectă acest lucru în cota de piață la nivel național?

Într-adevăr, am intrat în Timișoara, Cluj, regiunea Moldovei, și focusul nostru este să ne consolidăm poziția și să accelerăm penetrarea în aceste piețe. Drept urmare, vom avea un focus pe aceste piețe, însă asta nu înseamnă că vom neglija piețele existente. Potrivit Nielsen, în prezent avem o cotă de piață de 36% în zona București – Ilfov, iar la nivel național am ajuns la 7,4%. În plus, anul acesta o să deschidem două piețe noi: Sibiu și Oradea.

Putem vorbi despre trecerea businessului Mega Image într-o nouă etapă de dezvoltare?

Aniversăm 25 de ani de Mega Image și cred că am atins un anumit prag de maturitate, în condițiile în care anul acesta o să depășim pragul de 800 de magazine. Noi până acum am fost cunoscuți ca un jucător din București și nu am fost relevanți ca jucător național. Pentru 2020, relevanța la nivel național ar fi cel mai potrivit cuvânt. Și aceasta ar putea fi o piatră de hotar pentru noi.

Ce așteptări aveți pentru 2020 și de unde vor veni creșterile pentru Mega Image?

Suntem într-o piață care crește, iar prognozele spun că vom avea creștere economică și în următorii ani. Dacă ne uităm la indicatorii raportați vedem clar o încetinire a ritmului de creștere a consumului, și atunci impactul va fi vizibil în piață. Însă noi suntem în continuare pe plus și mă aștept să menținem dinamica businessului (double digit). Dincolo de lipsa de predictibilitate și deficitul de forță de muncă ce impune investiții mai mari în zona de tehnologie și soluții digitale, expasiunea și investițiile în concepte noi de retail rămân pe listă pentru anii următori deoarece există în continuare spații disponibile și inovația face parte din ADN-ul nostru. În plus, creșterea o să vină clar și din oferta comercială pentru că investim în produse noi, în dezvoltarea de marcă proprie și în programe de susținere a micilor producători locali.

Ce trenduri considerați că vor da tonul în piața de retail pe termen mediu?

Activăm într-o piață foarte dinamică, în care toți jucătorii încearcă să inoveze și să se adapteze foarte rapid trendurilor noi. Iar anticiparea acestora joacă un rol esențial. Chiar dacă vorbim despre mai mulți jucători, războiul nu se poartă între noi. Este o bătălie cu noi înșine pentru a reuși să ne ridicăm la așteptările clientului. Iar când vorbim despre trenduri câștigătoare, vorbim despre cât de repede te poți adapta ca organizație. Proximitatea face parte din strategia noastră și noi am încercat să ne adaptăm cât mai bine. Chiar și formatele noastre sunt adaptate în totalitate pentru acest concept. Și nu mă refer doar la proximitatea fizică, ci și la faptul că suntem prezenți și în online și încercăm să facem parte din viața clientului nostru. În plus, odată cu intrarea pe piețele noi, trebuie să ne adaptăm strategia la nivel local. Și atunci trebuie să înțelegi și datele tranzacționale, iar cardul de loialitate ne ajută în sensul acesta. Avem 550.000 de clienți înregistrați în programul Connect, iar 11% din vânzările rețelei se derulează prin card. Folosim aceste informații pentru a ne adapta sortimentația și pentru personalizarea ofertelor.

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Mircea Moga, CEO Mega Image România: În contextul actual trebuie să fii o mașină performantă de retail
Mircea Moga, CEO Mega Image România: În contextul actual trebuie să fii o mașină performantă de retail
2023 va rămâne în istoria retailului drept anul în care Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, a plătit 1,3 miliarde de euro pentru preluarea...