Iulian Cazacu, International Bloemen: „99% din vânzări au loc prin intermediul modern trade”

O afacere pornită inițial într-un garaj, într-o localitate din apropierea orașului Târgoviște și o investiție minimă – așa a luat naștere International Bloemen, un business în industria floristică. Iulian Cazacu a avut încredere în forțele proprii când a pornit la drum într-un domeniu relativ nou, într-o țară ce nu punea mare accent pe achiziția de plante ori pe amenajarea de spații verzi. Iulian Cazacu, International Bloemen: „99% din vânzări au loc prin intermediul modern trade”

De la o cifră de afaceri de 50.000 lei în 2012 și un singur angajat, cu o ambiție de fier și multe eforturi, a ajuns, în doar 8 ani, la 20 de angajați și o cifră de afaceri de 18,2 milioane de lei. Acum, garajul mic ce a reprezentat baza afacerii pentru o vreme, s-a transformat într-o suprafață de producție de aproximativ 17.500 metri pătrați, în care compania produce o gamă largă de plante de sezon la ghiveci.

IMG 4559-FLORARIE DE LUX

Cum arată bilanțul pe anul trecut?

Anul 2019 a fost, pentru compania noastră, un an plin de realizări, dovadă fiind creșterea cifrei de afaceri cu 41% față de anul anterior, până la 18,2 milioane de lei. La capitolul vânzări, anul trecut am livrat circa 1,6 milioane de plante, cele mai căutate fiind zambilele, orhideele și crăciunițele. Dintre cele peste 380.000 de aranjamente florale în diferite suporturi din lemn, carton cerat, zinc ori ceramică distribuite către lanțurile de magazine, cele mai numeroase au fost aranjamentele de primăvară, pentru noi luna februarie fiind una dintre cele mai solicitante. Atunci se pregătesc comenzi atât pentru 14 februarie și Dragobete, cât și pentru 1 și 8 martie, iar volumul de muncă este unul de patru ori mai mare decât în mod obișnuit.

Cum a evoluat businessul în prima parte a acestui an? Cum estimați că vor decurge următoarele luni?

Pentru noi, anul 2020 se anunță a fi unul promițător. La începutul primăverii am deschis o florărie de lux în colaborare cu Kaufland Barbu Văcărescu din București. În primele două luni de pandemie nu ne-am simțit afectați într-un mod negativ. Fiind o companie puternic capitalizată, ne-am menținut pe poziție, partenerii și furnizorii ne-au asigurat un suport total, astfel încât am funcționat în ritm normal și la capacitate maximă.

Mai mult decât atât, în perioada aceasta ne-am mărit echipa, am schimbat strategia și am întărit relațiile cu furnizorii. Am onorat toate comenzile, fără probleme în ceea ce privește calitatea mărfii și fără întârzieri generate de logistică. Față de perioadele de vară obișnuite, comenzile au scăzut puțin, supermarketurile nu au mai achiziționat la nivelul obișnuit din cauza condițiilor speciale, a măsurilor de siguranță, a interesului redus pe care îl manifestă clienții față de sortimentul de flori.

Ce strategie de dezvoltare aveți pentru 2020?

Dacă acum 10 ani nu găseam aproape deloc categoria de plante și flori în marile lanțuri de magazine și în magazinele de tip DIY, acum acest raion este prezent peste tot, fiind în continuă extindere.

La înființarea firmei, vânzările International Bloemen se făceau în proporție de 50% prin marile lanțuri de magazine și în proporție de 50% prin canalele obișnuite de vânzare, în special florării și magazine de profil. Acum, 99% din vânzări au loc exclusiv prin intermediul modern trade. Așadar, profităm de vremurile în care clienții caută flori, plante și aranjamente florale în supermarketuri și hypermarketuri și încercăm să inovăm pe partea de accesorii și suporturi. Departamentul nostru de creație lucrează constant la dezvoltarea ideilor pentru a crea produse originale, menite să impresioneze, să atragă.

Am observat tendința clienților de a cumpăra accesorii personalizate pentru plantele și florile lor, astfel că am dezvoltat partea de personalizare a suporturilor, pe care le oferim la pachet cu aranjamentele florale pe care le distribuim. Gama noastră de ghivece personalizabile cuprinde măști din zinc, de ceramic ori carton cerat. De asemenea, am dezvoltat, pentru partenerii noștri, o gamă de mărțișoare și o gamă de produse destinate sărbătorilor de iarnă – sorcove, nuielușe și stele de Crăciun.

Un proiect special pentru noi propriul centru logistic, locație ce ne va oferi o suprafață de prelucrare și ambalare mult mai mare decât în prezent. De asemenea, vom încerca să extindem suprafața de producție în serele proprii. Odată cu mutarea în noul centru logistic ne vom dezvolta și mai mult echipa, căci acolo unde volumul de lucru crește, este nevoie de o foarte bună organizare. Mai presus de toate, vom încerca să ne menținem parteneriatele.

flori bloemen-1

Cum evoluează categoria de flori și plante în retail?

În ultimii ani, cererea pentru plantele cu o valoare mai mare de achiziție s-a majorat și, până la izbucnirea pandemiei, categoria de flori și plante în retail a evoluat mult, magazinele de tip DIY și unitățile din modern trade considerând florile și plantele ca produse de bază pentru activitatea lor. Deși comenzile de plante de interior au suferit din cauza pandemiei, cele pentru amenjările de grădini și spații verzi au crescut, în contextul în care oamenii au conștientizat necesitatea de a aduce natura mai aproape și astfel au investit mai mult în amenajarea spațiilor exterioare.

Care a fost impactul pandemiei în industria floristică?

Importurile de flori și plante nu au avut de suferit, noi nu am întâmpinat probleme, marfa a fost adusă cu ușurință chiar și din Italia. Plantele, florile și accesoriile importate din Grecia și Olanda au fost în regulă. Pandemia a avut un impact destul de mare asupra afacerilor locale, noi însă am reușit să ne păstrăm optimismul. Ne adaptăm, lucrăm foarte mult pe partea de amenajări, am reușit să semnăm două contracte importante cu doi jucători pe piața de retail, Selgros și Leroy Merlin și chiar dacă părea, pe alocuri, că viitorul nu sună promițător, acum îl vedem altfel. Numărul clienților care cumpără flori săptămânal, doar pentru interior și pentru a înfrumuseța casa este încă mic, dar avantajul este că plantele și florile sunt o categorie cu mare potențial de dezvoltare.

bloemen 2
Mărţişorul şi Ziua Femeii generează o afacere de peste 40 de milioane de euro
Mărţişorul şi Ziua Femeii generează o afacere de peste 40 de milioane de euro
Zilele de 1 şi 8 Martie reprezintă vârful vânzărilor pentru florarii din România. Cu peste 2,5 milioane de buchete vândute în aceste zile,...
Kaufland deschide cel de-al 21-lea magazin din București
Kaufland deschide cel de-al 21-lea magazin din București
Kaufland România inaugurează săptămâna aceasta un nou magazin în nordul Capitalei, în cartierul Pipera. Acesta este hipermarketul cu numărul...