Gilles Ballot, Carrefour România: Avem un plan ambițios de creștere cu peste 30 de deschideri de magazine, în 2024
După ce 2023 a adus o cifră de afaceri de 14,35 miliarde de lei pentru grupul Carrefour pe plan local, retailerul este încrezător în ceea ce privește evoluția pentru acest an. „În 2024, avem un plan ambițios de creștere cu peste 30 de deschideri de magazine și mizăm pe zona de proximitate”, a declarat Gilles Ballot, CEO Carrefour România, pentru Progresiv. Interviul face parte din proiectul editorial Industry Overview, ajuns în 2024 la cea de-a treia ediție.
Provocările anului 2023
2023 a fost un an nelipsit de provocări cu influențe puternice la nivel de consum, marcate de evoluția economică globală, fluctuațiile prețurilor la energie și materie prime. Dar, cu siguranță, a fost un an în care ne-am putut concentra mai mult pe acțiune și mai puțin pe reacție, în comparație cu anii precedenți puternic afectați de pandemie sau de conflicte regionale. Ca răspuns la provocările pieței, ne-am concentrat eforturile pe luarea unor decizii de afaceri strategice, atât la nivel local, cât și la nivelul Grupului Carrefour. Am pus un accent deosebit pe consolidarea forței echipei din România, pe optimizarea lanțului de aprovizionare cu ajutorul rețelei noastre extinse de producători locali și ultralocali, pe digitalizarea proceselor și diversificarea portofoliului de produse, cu accent pe sortimentația românească și mărcile proprii, pentru a răspunde mai bine nevoilor clienților noștri și pentru a le oferi cel mai bun raport calitate-preț.
Factori care au susținut creșterea
Alături de puterea echipei, aș puncta ca principali factori planul de extindere ce a constat în achiziția întregii rețele Cora din România, continuarea investițiilor în formatele noastre de proximitate (Market și Express), extinderea prezenței în mediul online de e-grocery și portofoliul nostru ce pune accent pe produse de origine românească.
Rolul expansiunii în ecuația de creștere
Deschiderile de magazine din ultimul an au jucat un rol esențial în ecuația de creștere a Carrefour, contribuind la consolidarea prezenței noastre în plan local, mai ales preluarea magazinelor Cora care acum sunt în totalitate rebranduite Carrefour și în curs de finalizare a integrării tuturor proceselor până la finalul lui 2024. Planurile noastre de expansiune au la bază o strategie integrată - avem astăzi o rețea de aproximativ 450 de magazine distribuite în toată țara, precum și o amprentă puternică pe piața de e-commerce. Aproximativ 50% din populația României locuiește la mai puțin de 15 minute de mers cu mașina de un magazin Carrefour, iar asta sumarizează cel mai bine dorința noastră de a fi cât mai aproape de clienți. În zona de e-commerce, avem un parteneriat strategic cu Bringo, care a generat cele mai multe vânzări de e-grocery în 2023. Mai mult, lista noastră de parteneri include platformele Glovo și Tazz, cu ajutorul cărora reușim să acoperim la nivel național nevoia de comenzi online, dar și platforme proprii precum site-ul și aplicația mobilă Carrefour.
Piloni de creștere în 2024
În 2024, avem un plan ambițios de creștere cu peste 30 de deschideri de magazine și mizăm pe zona de proximitate ca fiind răspunsul principal la nevoia tot mai mare a clienților pentru opțiuni rapide, convenabile și sănătoase. Astfel, până la finalul anului avem în vedere deschiderea de noi magazine Express, cât și Market, pentru a sprijini atât zonele rezidențiale, cât și cele de birouri. Pe măsură ce ne continuăm planurile de expansiune, anul acesta vom acorda prioritate și finalizării procesului de integrare a magazinelor Cora, care va aduce cu sine o creștere pentru businessul Carrefour în România. Până astăzi, am completat rețeaua cu cinci noi magazine de proximitate și trei magazine format hipermarket integrate complet, în timp ce toate magazinele din fosta rețea Cora, în prezent, funcționează sub brandul Carrefour și trec prin procesul de remodelare. Astfel, am început în mai și iulie prin inaugurarea cu succes a primului hipermarket Carrefour remodelat și rebranduit, la Bacău, urmat de două magazine în Constanța, și continuăm să punem la punct ultimele detalii pentru viitoarele inaugurări din București.
Estimări pentru 2024
În mod evident, consumatorii au devenit mai precauți în alegerile pe care le fac: analizează calitatea produselor, compară prețuri, își pregătesc bugetul de cumpărături în prealabil, toate acestea pentru a se proteja de efectele fluctuațiilor economice și a beneficia de o valoare mult mai mare în ceea ce înseamnă preț - calitate. Nu putem să plasăm consumatorul într-o categorie prestabilită, când nevoile sunt atât de diverse. De aceea, pentru noi, produsele de proveniență locală vor avea întotdeauna un statut privilegiat. Astăzi, gama noastră de produse este una preponderent românească. Ofertele provin în proporție de peste 91% de la furnizori locali activi. În ceea ce privește produsele noastre marcă proprie, în prezent, colaborăm cu 260 de furnizori români, având un portofoliu de 40 de mărci care se adresează unor bugete diferite, printre care Drag de România, Filiera Calității, La Piața Carrefour și toate gamele Carrefour (Extra, Bio, Simpl, Sensation etc). În România, 90% din vânzările mărcilor proprii provin de la parteneri locali. În plus, am implementat un plan de acțiuni ce asigură prețuri avantajoase care să sprijine consumatorii, în toate punctele în care aceștia aleg să interacționeze cu noi.
Ne adaptăm constant strategiile, pentru a le oferi o experiență de cumpărături optimă și suntem încrezători în evoluția anului 2024.
Planuri pentru 2024
Analizând tendințele anului 2024 pentru industria de retail, ne vom concentra investițiile în patru direcții strategice: expansiune, retail digital, localizare și sustenabilitate. Ca principală zonă de investiție, vorbim de un ritm de expansiune peste cel din 2023. În aprilie am deschis cel de-al doilea hipermarket din Pitești, în incinta Argeș Mall. Continuăm integrarea Cora și cred că 2-3 magazine din cele zece vor fi modernizate anul viitor. Pe lângă noile deschideri, avem în plan remodelarea rețelei de magazine astfel încât până la finalul acestui an să avem 50% din unitățile Market remodelate, proces început din 2021.
În plus, suntem conectați la nevoile societății și la trendurile pieței, investind în soluții de date și infrastructură pentru a eficientiza operațiunile zilnice. Pe plan intern, implementăm măsuri de prognozare exactă a cererii, optimizăm fluxurile logistice și integrăm software-uri cu modele AI. Lucrăm la nivel extern, la dezvoltarea unei platforme inteligente de colectare și analiză a datelor pentru a înțelege și mai bine nevoile clienților și pentru a construi strategii relevante împreună cu furnizorii noștri. Vom continua să investim în zona de IT îmbunătățind aplicația mobilă și, implicit, crește programul de loialitate Act for Good, care astăzi numără 2,2 milioane de utilizatori.