Euromarket sau trecerea retailului independent la următorul nivel
La mai bine de 20 de ani de la intrarea pe piață a lanțurilor internaționale de magazine, un lucru e cert: dincolo de generarea unei contracții a retailului independent, prezența acestora a fost și o sursă de inspirație și motivare pentru comercianții locali. Iar ultimii ani stau drept dovadă că jucătorii locali fac eforturi pentru a ține pasul cu ceea ce numim ”comerțul secolului XXI”. În această categorie se înscrie și rețeaua Euromarket, cu cel mai nou pariu al său: un magazin modern de jumătate de milion de euro.







Pentru rețeaua vâlceană Euromarket, anul 2019 marchează trecerea într-o nouă etapă a businessului, antreprenorul din spatele afacerii pariind 500.000 de euro pe un nou concept de magazin, în care cuvântul-cheie este modernitate. „Sunt 23 de ani de când activăm pe piața de retail și era momentul să venim cu ceva nou. Profilul cumpărătorului a suferit numeroase modificări în această perioadă, astfel că lansarea unui nou concept era o prioritate”, explică Daniel Munteanu, proprietarul rețelei.
Chiar dacă vorbim despre un format nou, retailerul nu s-a abătut de la rețeta care a dat rezultate până acum – extinderea în rural. Astfel, primul magazin sub conceptul nou a fost inaugurat în localitatea Sutești, pe drumul de tranzit dintre Drăgășani și Târgu Jiu. „Chiar dacă vorbim despre o comună cu aproximativ 3.000 de locuitori, ne bazăm destul de mult și pe clienții de tranzit și pe cei din comunele limitrofe. În plus, faptul că activăm, în principal, în mediul rural nu reprezintă o piedică pentru a le oferi cumpărătorilor un mediu și o experiență de cumpărături cât mai plăcute. Și pentru noi acest lucru s-a tradus printr-un spațiu modern, aerisit, care îmbină stilul industrial cu cel scandinav, precum și cu un spațiu de parcare generos”, mai punctează antreprenorul.
Schimbări la nivel de sortimentație
Cu o suprafață de vânzare de 370 de metri pătrați, magazinul are o sortimentație de aproximativ 9.000 de SKU-uri. Demn de menționat la acest capitol este faptul că Euromarket a pus nevoile clientului în centrul strategiei sale. Așa se face că circa 30% dintre produse sunt din categoria non-food, iar în sortimentație au fost incluse, pe lângă articolele de îngrijire personală și a locuinței, și produsele de menaj. „Nu am vrut să lăsăm clientul să plece din magazin fără să găsească produsele de care are nevoie și să-i oferim ocazia de a merge la un magazin concurent. Mai mult, pentru că am testat deja acest lucru și în alte locații și rezultatele au fost mulțumitoare, scopul meu a fost să creăm un centru comercial, așa că am dezvoltat lângă magazin și o zonă de materiale de construcții”, mai spune Daniel Munteanu.
Din dorința de a acoperi categorii cât mai variate de cumpărători, antreprenorul a ales să listeze atât produse low-price, cât și sortimente premium. „Spre exemplu, în categoria de vin, prețurile sunt cuprinse între 7,99 lei și 200 de lei. Tendința de uptrading este vizibilă și în zonele rurale, și atunci am venit cu produse și pentru acel segment de cumpărători care caută apă cu arome sau bere de tip ale. În plus, tocmai pentru că există un focus pe produsele proaspete, am ales să dezvoltăm o zonă dedicată produselor proaspete din carne și lapte, dar și un corner cu produse de cofetărie și patiserie. Schimbarea de generație trebuie să fie însoțită și de schimbări în ceea ce privește sortimentația. Este nevoie de o flexibilitate mai mare deoarece mulți dintre cumpărătorii tineri nu mai gătesc acasă și atunci caută soluții pentru o masă rapidă”, explică Daniel Munteanu. Un rol important în această ecuație îl au și parteneriatele cu producătorii locali, iar categoriile de carne proaspătă, mezeluri, vinuri și produse de panificație sunt doar un exemplu.
Vânzări în linie cu așteptările
Situat chiar în centrul comunei Sutești, noul magazin Euromarket se bucură de un vad comercial bun, iar acest lucru se vede și în rezultate. „Locația este foarte importantă și am cântărit mult înainte să luăm decizia de a investi. Factorii care au avut un cuvânt de spus au fost amplasarea magazinului pe drumul național, între Drăgășani și Târgu Jiu, și lipsa competitorilor în proximitatea unității. În plus, deși suntem în mediul rural, aici avem cumpărători cu o putere de cumpărare destul de ridicată”, precizează proprietarul rețelei.
Astfel, deși vorbim despre mai puțin de o lună de la deschiderea magazinului, primele rezultate sunt în linie cu așteptările retailerului. „Vorbim despre circa 500 de clienți care trec zilnic pragul magazinului, în timp ce valoarea medie a bonului de casă se poziționează acum în jurul valorii de 35 de lei. În primele zile valoarea a fost mai mare, însă era firesc să vedem o ușoară scădere în timp. Magazinul are nevoie de timp ca să se așeze și să ajungă la nivelul optim de funcționare, însă faptul că circa 30% dintre cumpărători sunt clienți de tranzit este un semn bun”, mai punctează antreprenorul.
Cât despre vânzările la nivel de rețea, proprietarul magazinelor Euromarket spune că se vede o creștere față de anul precedent, însă avansul este generat de inflație. „Nu este o creștere sănătoasă sau un merit al nostru, mai ales că aceasta este prima deschidere din 2019. Am încheiat anul financiar 2018 cu o cifră de afaceri de 135,6 milioane de lei, cu un plus de 16% față de anul precedent, și mă aștept să încheiem și 2019 pe un trend ascendent”, susține proprietarul Euromarket.
Cum arată strategia de diferențiere
În contextul în care marile lanțuri de magazine se orientează cu precădere către retailul de proximitate, pentru jucătorii locali este tot mai greu să țină pasul. Însă proprietarul magazinelor Euromarket are o strategie foarte clară de fidelizare a clienților. „În cei peste 20 de ani de când facem comerț am reușit să câștigăm notorietate. În plus, ne place să vindem și să-i acordăm atenție clientului, iar în zona rurală acest lucru este foarte important. De asemenea, încercăm - în măsura în care acest lucru este posibil - să avem prețuri competitive și să le oferim clienților promoții la acele produse care sunt importante pentru ei”, explică antreprenorul. Dincolo de aceste aspecte, retailerul are și avantajul de a funcționa, în principal, în spații proprii. „Este o lecție pe care am învățat-o de-a lungul timpului și în acest moment doar un sfert dintre locațiile pe care le deținem funcționează în chirie. Consider că este o investiție care ne ajută pe termen lung. Însă trebuie să recunosc că, la momentul 2007-2009 când eu îmi făcusem un plan clar de expansiune, dezvoltarea în chirie a fost soluția, pentru că băncile nu au fost de acord să mă susțină”, mai adaugă antreprenorul.
Extinderea, o prioritate pe viitor
În ceea ce privește direcțiile de dezvoltare, antreprenorul mizează în primul rând pe extinderea noului concept. „În luna noiembrie vom reloca unul dintre magazinele pe care le operăm în Băbeni (jud. Vâlcea), iar acesta va funcționa în noua locație pe formatul nou. Totodată, am demarat deja lucrările pentru o nouă locație în comuna Orlești (jud. Vâlcea) și suntem în faza de obținere a autorizațiilor pentru un magazin în Morărești (jud. Argeș)”, mai spune Daniel Munteanu. În plus, pe lista de priorități se află și remodelarea și extinderea centrului comercial Euromarket din Băbeni, un proiect de amploare pentru retailer, având în vedere că vorbim despre una dintre locațiile de referință ale rețelei.
Astfel, retailerul va închide anul 2019 cu 41 de supermarketuri, majoritatea operate în mediul rural. ”Am ales să mergem în rural pentru că acum 10 ani nu aveam concurență aici, lucru care ne-a încurajat. Nu mai este un secret pentru nimeni faptul că în județul Vâlcea sunt prezenți alți doi jucători locali foarte puternici și atunci era nevoie să gândim o strategie foarte clară în acest sens pentru a nu ne canibaliza. Tocmai de aceea, focusul nostru nu a fost orașul Râmnicu Vâlcea și nu va fi nici pentru viitor”, concluzionează Daniel Munteanu.



