Daniela Jordanovski, dm România: Creșterea cifrei de afaceri la nivel de piață va exista și anul acesta
Pentru dm România, prima jumătate a acestui an a venit cu un plus de 40% la nivel de clienți, oameni atrași de strategie de preț adoptată de retailer care promite menținerea sau scăderea prețurilor pe o perioadă de cel puțin patru luni. În acest context, Daniela Jordanovski, Director Marketing, Achiziţii și Regiune Vânzări dm România, spune că 2023 are toate premisele să se încheie cu un plus similar celui din 2022, adică o creștere de peste 30% la nivelul cifrei de afaceri.
#Evoluţie
Încă dinainte de ianuarie, am atras tot mai mulți clienți, prin comparație cu aceeași perioadă a anului anterior, când încă mai erau restricții. Anul financiar 2021-2022, care se încheie în cadrul dm drogerie markt la finalul lunii septembrie, a venit cu afaceri de 827 de milioane de lei, în creștere cu 31,7% față de anul anterior. În 2023 ne-am păstrat ritmul de creștere, numărul de clienți a crescut constant. Factorii care au influențat această dinamică pozitivă a numărului de clienți vin din mai multe părți, dar în centru a fost strategia de preț pe care am implementat-o încă de anul trecut, într-o perioadă de instabilitate, prin care am venit cu promisiunea de a oferi prețuri avantajoase și predictibile, pe care le ținem minimum patru luni la acel nivel sau chiar mai jos. Primele cinci luni ale anului ne-au adus o creștere de peste 40% a numărului de clienți, ceea ce se reflectă și în vânzări, dar primul indicator este cel mai important pentru noi și cel mai benefic pe termen lung.
#StrategieDeBusiness
Suntem foarte mulțumiți de rezultatele obținute cu strategia de pricing pe care am adaptat-o. Continuăm în aceeași direcție, investim și mai mult în prețuri. Raportat la inflația din România, inflația internă pe produsele pe care le avem în magazine a fost mult mai mică, de 5%. Şi se menține această discrepanță, care mă bucură. Pentru colegii care negociază cu furnizorii nu este ușor. Într-adevăr, am investit și din marja noastră de profit pentru a oferi un raport calitate–preț bun și constant. Obiectivul nostru este să fim avantajoși tot timpul. Am investit inclusiv în categoriile de marcă proprie, am reanalizat și am repoziționat mai jos, acolo unde a fost posibil. Ne-am concentrat într-o primă etapă pe categoriile mai sensibile la preț, unde pentru consumator acesta este foarte relevant – scutece, detergenți, dar și alimente. Această strategie de preț este acum pe termen nedeterminat.
#ComportamentDeConsum
Până acum, în mintea consumatorului, tot ce înseamnă sustenabil sau bio, ecologic sau organic era mai scump decât produsele clasice, însă inflația cred că a afectat această percepție, mai ales că produsele sustenabile nu au avut o creștere de preț ca unele branduri internaționale de renume, iar decalajul dintre ce înseamnă a folosi produse sustenabile și produse comerciale clasice a devenit mult mai mic. În cazul nostru, dacă ar fi să comparăm marca proprie, avem produse sustenabile mult mai ieftine decât omoloagele lor din brandurile internaționale care nu sunt sustenabile. Am tot extins gama de produse sustenabile în ultimul an, atât marca proprie, cât și ale partenerilor de business care au inovat în această direcție. Cred că e tot mai clar că avem o singură planetă și trebuie să ne îngrijim de ea.
#Expansiune
Cu siguranță magazinul online este de viitor, dar asta nu înseamnă că offline-ul va pierde teren. De fapt, de când am lansat varianta online, aceasta a generat un impact pozitiv și în locațiile fizice pentru că a crescut traficul. În magazinele fizice punem accentul pe experiența de cumpărare. Țintim atât orașe noi, unde nu suntem prezenți, cât și localități unde mai avem magazine. Sperăm să deschidem mai multe locații decât în anul anterior. Pe lângă noile locații, ne focusăm și pe remodelarea magazinelor existente.
#Estimări
Cred că va fi un an mai bun, toate premisele sunt bune în momentul de față. Cel mai important indicator pentru noi este numărul de clienți, iar procentajul de 40% cred că se va menține pe tot parcursul anului. La nivelul întregii industrii de retail, mă îngrijorează că văd o evoluție pozitivă în ceea ce privește valoarea, însă de multe ori negativă în ceea ce primește volumul. Ceea ce înseamnă că există mulți consumatori care cumpără mai puțin și mai scump. Și nu pentru că se orientează către alte produse sau branduri mai scumpe, ci doar din cauza inflației. Per total, dă cu plus. Creșterea cifrei de afaceri la nivel de piață va exista și anul acesta. Dar este important să se mențină și puterea de cumpărare a consumatorului. Cred că trebuie să fim atenți la ce își permite consumatorul român. Scăderea în volume, pe anumite canale, poate fi un semnal de alarmă.