Ce planuri are rețeaua 1 minute în România
Pe piața locală, conceptul de magazin convenience – așa cum îl vedem în vestul Europei – este încă prea puțin vizibil, dar și cel mai promițător din punctul de vedere al creșterii cotei de piață. Exceptând magazinele din benzinării, singura rețea care a investit masiv în ultimii ani în introducerea acestui concept modern pe piață este 1 Minute. Am stat de vorbă cu Stefan Picard, Managing Director Lagardere Travel Retail Romania, despre strategia de diferențiere și perspectivele de dezvoltare ale acestor magazine.
Progresiv: Spuneți-ne, pentru început, cine este Lagardere Travel Retail și cum a apărut pe piață conceptul de magazin 1 Minute?
Stefan Picard:Lagardere Travel Retail este o companie franceză activă deja de 20 de ani pe piața românească, al cărei nume se leagă mai ales de brandul nostru fanion din retailul local, Inmedio. 1 Minute este un concept de retail de tip convenience lansat de grupul nostru, pentru prima dată, în Europa Centrală și de Est, primul magazin fiind inaugurat în Polonia. Rețeaua a avut o evoluție de succes în Polonia, unde din 2014 se dezvoltă pe piață și prin franciză, în parteneriat cu un mare distribuitor local.
În România, prima unitate 1 Minute a fost deschisă în urmă cu aproximativ cinci ani. La acel moment, compania noastră opera mai multe unități Inmedio în clădiri de birouri, iar pentru că cererea de produse alimentare creștea puternic, în detrimentul vânzărilor de ziare și reviste, am transformat unitățile respective în magazine 1 Minute. A fost o strategie de diversificare a portofoliului care a urmărit adaptarea businessului nostru la schimbările din retail.
În prezent, Lagardere Travel Retail deține 20 de unități 1 Minute în București și în alte orașe mari din țară. Frumusețea acestui concept de magazin convenience stă tocmai în flexibilitatea sa: creștem sau restrângem sortimentația în funcție de spațiul disponibil. De exemplu, în anumite magazine situate în clădiri de birouri avem și facilități de preparare a gustărilor rapide, precum și câteva măsuțe pentru clienții care vor să consume pe loc ceea ce au cumpărat. Bineînțeles că în acest tip de locații, unde suprafața de vânzare ajunge până la 150-200 de metri pătrați, ne dorim să avem o sortimentație cât mai extinsă, cât și elemente mai atractive de design interior, astfel încât să creăm o atmosferă mai caldă în interiorul magazinului. În schimb, în stațiile de metrou din București, unde de obicei operăm în spații de circa 20 de metri pătrați, sortimentația este foarte restrânsă și se concentrează pe categoriile de impuls, precum băuturile răcoritoare, produsele din tutun sau snackurile. Dar și aici mizăm destul de mult pe produsele proaspete, precum sandvișuri, croissante și sucuri de fructe stoarse pe loc.
Progresiv: Știu că rețeaua 1 Minute operează pe piață printr-un sistem similar conceptului de franciză. Mai exact, cum funcționează acest parteneriat?
Stefan Picard:Compania noastră este cea care contractează spațiul comercial și care face investițiile necesare pentru inaugurarea magazinului, incluzând achiziția primului stoc de marfă. În cazul unei unități de 200 mp, de exemplu, investiția Lagardere Travel Retail este de circa 150.000 de euro. Odată semnat contractul cu noi pentru preluarea unui magazin 1 Minute, partenerul are responsabilitatea gestionării unității respective, inclusiv managementul resurselor umane, oamenii din magazin fiind angajații săi, și nu ai companiei noastre. În cadrul parteneriatului, el este remunerat cu un anumit procent din vânzările magazinului.
Progresiv: Cum se desfășoară colaborarea cu furnizorii de bunuri de larg consum?
Stefan Picard: Cu o parte dintre furnizori lucrăm prin distribuitori, dar întotdeauna urmărim să existe o relație directă cu furnizorii respectivi, pentru a putea face împreună diverse acțiuni comerciale în magazine. Spre exemplu, am avut activări in-store cu producători precum Nestle, Coca-Cola Hellenic. De asemenea, am derulat programe de fidelizare, de tipul „collect and win”, prin care am oferit clienților premii precum termosuri sau încărcătoare pentru telefoane. Am avut în magazine și activări mai animate, un exemplu fiind cabina foto Coca-Cola din perioada Crăciunului.
Deși încă este o rețea de dimensiuni mici, 1 Minute este un concept puternic ce reușește să atragă clienți tineri, foarte influenți în rețelele sociale, care revin în magazinele noastre cu o frecvență mare. Acest profil de shopper este foarte important pentru marile branduri FMCG prezente pe piață.
Trebuie să menționez și faptul că avem o echipă comercială care lucrează pentru toate rețelele noastre.
Progresiv: Sunteți singurul retailer modern prezent în stațiile de metrou. Cum ați reușit să pătrundeți în această zonă dominată de tradiționalele chioșcuri?
Stefan Picard: Cu conceptul 1 Minute noi am țintit această zonă de câțiva ani și pot spune că a fost dificil de pătruns aici, din mai multe motive: durata medie a contractelor de închiriere a acestor spații este de trei ani, timp ce nu permite amortizarea investiției; au mai fost și provocările de natură tehnică: pentru a respecta standardele HACCP noi avem nevoie de o anumită infrastructură, care lipsește în unele spații din metrou. Un alt motiv este faptul că, până la intrarea în vigoare a TVA-ului redus la alimente și băuturi non-alcoolice, ne-a fost aproape imposibil să fim competitivi pe preț într-o zonă în care cei mai mulți comercianți nu emit bon fiscal. Deci pentru noi diminuarea TVA-ului, cât și intensificarea controalelor ANAF în comerț, în 2015, au fost elemente de susținere a unor noi investiții, ținând cont că anul trecut am deschis primul magazin 1 Minute dintr-o stație de metrou.
Progresiv: Sunt și alte dificultăți pe care le întâlniți în procesul de expansiune în spații publice?
Stefan Picard: Licitațiile pentru spații comerciale au un singur criteriu, prețul chiriei, or eu cred că este necesară introducerea mai multor criterii de selecție a chiriașului: de exemplu, ar trebui să conteze și dacă conceptul de retail pe care chiriașul îl propune pentru spațiul respectiv este unul potrivit, dacă aduce valoare adăugată comerțului existent în zonă și dacă se pliază pe nevoile comunității. Iar ca să aduci valoare adăugată trebuie să investești.
Au fost cazuri în care am pierdut licitații de spații comerciale în favoarea unor retaileri care și-au permis să ofere mai mult decât noi tocmai pentru că nu aveau intenția de a investi în designul de magazin și nici în crearea unui concept adaptat nevoilor potențialilor clienți. La final, zona respectivă a rămas la același stadiu de dezvoltare, cu o ofertă de produse nediversificată și cu o calitate slabă a serviciilor, iar consumatorul este cel care pierde cel mai mult.
Progresiv: Am observat că nici spațiile stradale și nici stațiile de autobuz nu au fost încă vizate pentru extinderea rețelei. Care este motivul?
Stefan Picard:Într-adevăr, locațiile stradale nu se încadrează în strategia de dezvoltare pentru 1 Minute, în primul rând din cauza concurenței neloiale din aceste zone. În al doilea rând, comerțul stradal este un mediu care oferă retailerilor prea puțin control: se poate întâmpla oricând să se închidă strada din cauza unor lucrări sau să apară un competitor nou peste drum.
Cât despre stațiile de autobuz, până acum am identificat câteva locații de acest tip, însă fără finalitate. Un exemplu de succes avem în Sofia (Bulgaria – n.r.), unde Lagardere Travel Retail furnizează toate serviciile de retail și alimentație publică dintr-o autogară cu un trafic de cinci milioane de pasageri pe an. În acea locație operăm atât magazine, cât și o cantină și o cafenea.
În prezent, jumătate din cele 20 de magazine 1 Minute operate în România sunt amplasate în centre de birouri. Acestea rămân targetul principal de extindere a rețelei. Când identificăm o oportunitate nouă în această zonă, analizăm atât numărul de clienți potențiali – care de obicei este de câteva mii de persoane – cât și obiectul de activitate al firmelor care își desfășoară activitatea acolo, pentru a ne adapta oferta la profilul clienților.
Progresiv: Ce planuri de expansiune aveți pentru 2016 și pe termen mediu și lung?
Stefan Picard: Anul acesta suntem foarte activi în expansiune, având bugetate 25 de inaugurări, din care circa 15 unități 1 Minute. Ne vom concentra eforturile pe București, dar vom avea inaugurări și în alte orașe. Pe termen mai lung, ținta Lagardere Travel Retail România este de a ajunge la un total de 350-400 de magazine operaționale în 2020. Credem că am identificat locul potrivit pe piață care să ne asigure diferențiere față de ceilalți jucători, și vom continua să investim pentru că avem încredere în potențialul comerțului local.



