Annabella, pariu pe urbanizarea cumpărătorului din rural
La 12 ani de la deschiderea primului magazin Annabella în rural, unul dintre cei mai importanți jucători independenți din piața locală de retail continuă să parieze pe potențialul acestei zone, mai ales în contextul în care linia de diferențiere între shopperii din urban și cei din rural devine din ce în ce mai fină.
„În anul 2006 am deschis primul magazin în mediul rural. Am fost puțin reticenți să intrăm în rural înainte de acel an deoarece nu cunoșteam profilul consumatorilor îndeajuns de bine și nici nu eram familiarizați cu nevoile și necesitățile clienților din zonele rurale. De asemenea, a trebuit să înțelegem comportamentul de cumpărare și să susținem acomodarea treptată a trecerii de la magazinele mai mici, de tip butic, care existau în sate, către formatele mai mari de magazin pe care noi le operam, cât și spre o sortimentație mai extinsă. Cu toate acestea, cea mai mare provocare o reprezintă forța de muncă și migrarea acesteia către zonele mai populate sau poate chiar în afara țării. Pandemia a dus la o relocare a tinerilor care aveau rude în zona rurală și care și-au putut desfășura activitatea remote, bucurându-se de beneficiile pe care le aduce viața în zone liniștite în detrimentul orașelor sufocate de trafic”, a spus Alexandru Jitariu, Director de Marketing Annabella.
Din cele 98 de magazine pe care Annabella, al doilea cel mai mare jucător din piața locală de retail în funcție de cifra de afaceri, le deținea la finalul anului trecut, aproximativ 40% sunt amplasate în zona rurală. „Principalul avantaj al zonei rurale este reprezentat de competiția redusă și oportunitățile neexploatate. Cu toate că, în ultima vreme, mediul rural a atras atenția din ce în ce mai multor lanțuri de retail”, a completat Alexandru Jitariu.
Băbeni, un nou punct pe harta expansiunii Annabella
Magazinul din Băbeni, deschis la finalul lunii iulie, este al doilea cel mai mare din rețeaua Annabella și are o suprafață de vânzare de 1.200 mp dintr-un total de 1.500 mp construiți. Oferta de produse este similară unui hypermarket, fiind alcătuită din aproximativ 20.000 de SKU-uri. Astfel, gama acoperă categoriile food și non-food, alături de zone de vitrină asistată, mâncare gătită, cât și cornerul Râureni, locul în care sunt disponibile toate brandurile produse de grupul Annabella, de la dulceață, siropuri, sucuri naturale, până la zacuscă și murături. Ca element de noutate, retailerul a introdus în locația din Băbeni o gamă extinsă de produse non-food și a dezvoltat segmentul de electrocasnice.
Citește și: Alexandru Șoacăte, Annabella: Crizele au oportunitățile lor, trebuie să le identifici și să acționezi
Deși la prima vedere ar putea părea pentru un magazin din rural, supermarketul Annabella are o zonă extinsă de fructe și legume, iar acest lucru se datorează tocmai consumatorilor: oamenii nu mai au timp pentru grădinărit, așa că retailerul a exploatat această nevoie. De altfel, în urmă cu circa doi ani, alături de Râureni, a lansat proiectul „Născut și Crescut în România”, cu scopul de a susține producătorii locali. Drept urmare, în toată rețeaua Annabella sunt comercializate fructele și legumele produse de aceștia, dar, totodată, și producția de pe terenurile deținute de proprietarii grupului Annabella.
„Bineînțeles, ca și în restul magazinelor Annabella, consumatorii pot găsi o sortimentație extinsă de produse ale producătorilor locali, care nu au tot timpul acces la rețelele mari de retail și acest lucru reprezintă un avantaj major din perspectiva clientului. În privința layoutului de magazin, așezarea produselor se bazează tocmai pe comportamentul de consum. Vom avea promoții multiple pe care ne bazăm și cu care suntem convinși că vom crea un factor de diferențiere. Și în zona rurală promoțiile sunt cele care atrag clienții și ajută în luarea deciziilor de cumpărare. În plus, Băbeni are un număr de locuitori relevant pentru a intra cu un magazin de format mare. Iar avantajul principal pe care îl avem este faptul că suntem un brand local, 100% românesc, iar clienții apreciază lucrul acesta foarte mult”, a explicat Alexandru Jitariu.
O observație interesantă: în ultimii ani, profilul consumatorului din zona rurală a început să se asemene din ce în ce mai mult cu cel al clienților din mediul urban. „Shopperul din zona rurală și-a schimbat comportamentul de consum în timp și adeseori suntem plăcut surprinși să vedem că aceștia preferă branduri cu tradiție și mai calitative în detrimentul produselor first-price și low-tier. De asemenea, consumatorii din mediul rural sunt mai interesați de produse non-food care să le fie utile în gospodărie, cât și de articolele alimentare aflate în promoție sau cele marca proprie Annabella Zilnic”, a mai spus Alexandru Jitariu.
Având în vedere că vorbim despre o locație nouă, reprezentatul Annabella a precizat că este prematur să discutăm despre performanța financiară a magazinului sau valoarea medie a bonului, însă s-a arătat optimist cu privire la perspective, mizând și pe importanța locației în rețea.
Planurile de expansiune ale Annabella
Businessul Annabella a încheiat anul trecutcu o cifră de afaceri de peste 388 de milioane de lei, reprezentând un avans de 12% față de 2020, respectiv un profit net de 15,6 milioane de lei (+5%). Pentru acest an, grupul își propune să păstreze în continuare ritmul de creștere din anul anterior pentru divizia de retail, estimând un avans de aproximativ 9-10%. La fel ca și anul trecut, un rol important în ecuația de creștere îl va avea și expansiunea. Anul trecut s-a încheiat cu 14 supermarketuri noi adăugate rețelei. Investiția totală s-a ridicat la cinci milioane de euro, bani direcționați către locații din județele deja consacrate pentru retailer: Vâlcea, Argeș și Olt.
Bugetul de investiții se menține și în acest an la aproximativ cinci milioane de euro, bani care vizează atât extinderea rețelei, infrastructura IT, cât și partea de logistică. De asemenea, pentru a face diferența în contextul actual pe piața locală, retailerul consideră că este foarte important să fii atent la consumator și la comportamentul acestuia, să poți să reacționezi foarte repede ținând cont de evoluția pandemică, a restricțiilor și, nu în ultimul rând, a concurenței.
„Desigur, dezvoltarea în zona rurală a lanțului de magazine Annabella face parte din strategia noastră de expansiune. Formatul nostru de magazine se poate plia foarte ușor pe fiecare tip de comună și oraș, dar depinde mereu de locație, de modul în care este organizată zona rurală și de numărul de locuitori. Sunt anumite zone care nu sunt potrivite pentru acest tip de activitate comercială, o astfel de investiție nefiind rentabilă. Pe baza analizelor specifice pe fiecare locație decidem dacă zona este într-adevăr de interes. Ne continuăm expansiunea și anul acesta și obiectivul este să depășim 100 de magazine. Nu este ușor având în vedere contextul actual economic și social, însă trebuie să ne păstrăm optimismul și să ne menținem antrenați în a găsi soluții și oportunități în detrimentul problemelor”, a explicat Alexandru Jitariu.