Schimbare de lider în topul retailerilor independenți din România
Pentru al doilea an consecutiv, topul retailerilor independenți din România suferă modificări, semn că investițiile în expansiune, dar și punerea nevoilor cumpărătorului în centrul strategiei de business nu rămân fără ecou.
Astfel, după ce la finalul lui 2020 La Cocoș, business deținut de familia Nica, își făcea intrarea în București, retailerul a reușit să bifeze anul trecut o creștere a businessului de 72%, până la 549,35 de milioane de lei. Rezultatul îl plasează pe prima poziție în topul Local Key Accounts pe piața locală, devansând rețeaua Annabella.
De altfel, creșterea de 72% la nivelul cifrei de afaceri, este cea mai mare rată de creștere raportată de jucătorii din Top 20 jucători independenți. Performanța este cu atât mai notabilă dacă luăm în calcul faptul că vorbim despre un comerciant care operează doar două magazine, unul în Ploiești și unul în București, vânzările per locație fiind de aproximativ 275 de milioane de lei per locație. Magazinul din București a fost inaugurat în locul Carrefour Vitantis pe o suprafață de vânzare de 5.000 de metri pătrați, pentru ca spațiul să fie extins până la 13.000 de metri pătrați pe parcursul anului trecut.
Următorul clasat la capitolul creștere este Barta Ati, unul dintre cei mai importanți jucători independenți din Satu Mare. „Creșterea de 23% la nivelul cifrei de afaceri a fost influențată de mai mulți factori, între care expansiunea, promoțiile agresive și, nu în ultimul rând, trebuie să vorbim și despre impactul inflației de câteva procente”, a explicat Barta Attila, Director General al rețelei.
Un avans consistent a înregistrat și Paco Prod Serv, operatorul magazinelor Paco Supermarkets. Retailerul a încheiat 2021 cu un plus de 19% la nivelul cifrei de afaceri, iar creșterea a fost un mix între expansiune, remodelare și lansarea platformei de vânzări online DeliveRO. „Anul trecut, compania Paco Supermarkets a trecut printr-un program de consolidare a businessului, astfel că la finalul lui 2021 am ajuns la o cifră de afaceri netă de 170 de milioane de lei”, a explicat Feliciu Paraschiv, proprietarul rețelei.
La polul opus, pe lângă Sergiana care și-a diminuat businessul în 2021, pe lista retailerilor care au raportat scăderi se numără și Bian Market și Alfa Beta. Ambele rețele au înregistrat scăderi de 2%, respectiv 1% față de 2020.
Majorarea profitului, un obiectiv tot mai greu de atins
Dacă la nivelul cifrelor de afaceri majoritatea retailerilor au reușit să bifeze creșteri, profiturile au avut de suferit în 2021. Sau cel puțin șapte din jucătorii aflați în top nu au reușit să-și majoreze rezultatul net, raportând scăderi cuprinse între 8% și 69%. Cel mai mare declin al rezultatului net îl regăsim în dreptul Harghita Retail, operatorul magazinelor Amigo și Kompakt. Retailerul a înregistrat un profit net de 290.000 de lei, în scădere cu 69% față de 2020. Și Unicarm și-a diminuat considerabil rezultatul net, ajungând la un profit net de 9,13 milioane de lei, de la 25,5 milioane de lei cât raportase pentru 2020.
Scăderi importante au înregistrat și rețelele Bertis (-21%), Sergiana (-20%) și Bian (-17%). Cu toate acestea, dacă în cazul Harghita Retail și Bian vorbim strict despre performanța diviziei de retail, în cazul celorlalți jucători, care au și divizie de producție, este greu de precizat dacă problemele au venit din zona de retail sau din cea de producție.
Cu toate acestea, în top 20 avem și jucători care au înregistrat creșteri considerabile la nivel de profit, iar lista este condusă de compania Trans Agape, care a bifat un plus de 61%, până la 3,41 de milioane de lei, Barta Ati care și-a majorat profitul de la 6,55 de milioane de lei, până la 10,43 de milioane de lei și Darina cu un avans de 51%, până la 16,98 de milioane de lei.
Dintre cei 20 de retaileri analizați ca marjă netă a profitului, 14 se poziționează în zona 1-5%, număr în creștere față de 2020. Companiile cu cea mai bună marjă netă de profit sunt Darina (17%) și Barta Ati (13%).
Câștigătorii pe termen mediu și lung
Cum se configurează viitorul și care vor fi retailerii care vor rămâne în top pe termen lung? Pentru jucătorii cu care am vorbit în ultima perioadă, deși instabilitatea și impredictibilitatea par a fi o constantă pentru viitor, planurile de dezvoltare rămân în picioare și majoritatea face pași siguri către consolidarea businessurilor. Pentru Annabella, creșterile vor veni în primul rând din politicile de optimizare a costurilor, dar și din expansiune, planul fiind ca anul acesta retailerul să depășească pragul de 100 de magazine. 2022 este un an important și pentru Elan-Trio, compania având pe listă investiții de circa 15 milioane de euro, într-un nou centru logistic, dar și în expansiune. Expansiunea rămâne o prioritate și pentru Diana, Paco Supermarkets sau Barta Ati, retaileri care pun sume importante la bătaie pentru a-și securiza poziția în piață.