Alexandru Șoacăte, Annabella: Crizele au oportunitățile lor, trebuie să le identifici și să acționezi
În ciuda provocărilor de ordin sanitar și economic, 2022 are toate premisele să fie încă un an de creștere double digit pentru retailerul Annabella. Extinderea în proximitatea clientului, oferta personalizată și investițiile care se ridică la cinci milioane de euro an de an compun rețeta succesului. Există însă și o provocare majoră: inflația. Detalii despre strategia de business a celui mai mare jucător din retailul independent local aflăm de la Alexandru Șoacăte, Director General Adjunct Annabella.
Pentru Annabella, cel mai mare jucător din piața locală de retail în funcție de cifra de afaceri, 2021 s-a încheiat cu 14 supermarketuri noi adăugate rețelei, extindere care a contribuit la o creștere double digit a businessului. Investiția totală s-a ridicat la cinci milioane de euro, bani direcționați către locații din județele deja consacrate pentru retailer: Vâlcea, Argeș și Olt. „Căutăm să ne consolidăm prezența în județele în care suntem deja activi și acoperirea nu este una completă, însă totodată nu excludem extinderea rețelei și în alte județe”, explică Alexandru Șoacăte, Director General Adjunct Annabella.
„Crizele au oportunitățile lor, trebuie să le identifici și să acționezi”, spune acesta, și, după ce 2020 s-a încheiat cu o creștere a profitului de aproape 10% pentru retailerul vâlcean, rezultat obținut într-un an cu multe incertitudini datorate pandemiei, 2021 a continuat în același pas de creștere, iar accentul a picat pe extinderea în zonele rurale, la mai bine de un deceniu de la prima locație deschisă de Annabella la sat.
Satul românesc, pilon de creștere
Deși există retaileri internaționali care se extind și în aceste zone, încă reprezintă un vad neexploatat la adevărata valoare în privința comerțului modern. Iar în momentul de față, o treime dintre unitățile comerciale Annabella sunt în zonele rurale ale județelor Vâlcea, Argeș și Olt. De altfel, extinderea în proximitatea clienților rămâne o prioritate pentru retailer, mai ales în contextul pandemic în care aceștia caută moduri rapide și sigure de a face cumpărături. Deși anul trecut nu a fost deloc un an lipsit de provocări în privința comportamentelor de cumpărare, Annabella a mizat pe cunoașterea clienților pentru a maximiza orice ocazie de achiziție. „Din punct de vedere financiar, pot spune că ne-am împlinit obiectivele setate la început de an și am avut o creștere de două cifre”, subliniază Alexandru Șoacăte.
Pe ce se bazează rețeta reușitei? „Faptul că suntem o rețea locală este un mare atu apreciat peste tot unde suntem prezenți. De asemenea, parteneriatele cu producătorii locali sunt un avantaj competitiv ținând cont că retailerii internaționali importă foarte multe produse. Faptul că suntem un business integrat ne ajută să oferim produse românești, din fermele proprii, la prețuri competitive. Nu în ultimul rând, rapiditatea luării deciziilor într-un business românesc este mult mai mare decât într-o multinațională care are nevoie de foarte multe aprobări pe toate nivelurile ierarhice”, explică directorul general adjunct. În plus, la nivel de magazine, Annabella evaluează constant profitabilitatea acestora și vine cu măsuri de eficientizare acolo unde este cazul. Drept urmare, retailerul vâlcean s-a văzut nevoit să închidă anumite locații neperformante cu scopul de a optimiza businessul la nivel de rețea comercială.
Fidelizarea clienților, atuul Annabella pe plan local
În lupta cu extinderea accelerată a retailerilor internaționali, menținerea cotei de piață se bazează pe detalii, cele mai importante fiind cele care țin de interacțiunea directă cu clienții. „România este o piață în continuă dezvoltare și este suficient spațiu atât pentru comercianții internaționali, cât și pentru cei locali. Monitorizăm constant concurența și pot spune cu mândrie că avem magazine asemănătoare ca standarde cu cele ale marilor retaileri. Experiența de peste 11 ani în cadrul unei rețele internaționale mă ajută să știu cum să reacționăm în timp util și să ne definim strategia în raport cu aceștia”, adaugă Alexandru Șoacăte.
Deși parte din creșterea cifrei de afaceri de care s-a bucurat Annabella în 2021 a venit din extinderea rețelei, a contribuit suficient și câștigarea de clienți noi de către magazinele mai vechi. Acest lucru s-a datorat eforturilor pe care retailerul le-a făcut pentru a crește disponibilitatea articolelor la raft, atât prin eficientizarea proceselor interne, cât și prin investiții în infrastructura de aprovizionare. De asemenea, promoțiile au fost principalul motor de atragere a clienților, aceștia fiind foarte sensibili la preț. Este vorba despre promoții potrivite pentru fiecare perioadă a anului și pentru fiecare zonă în parte, plus diversificarea constantă a sortimentelor de produse pentru a putea satisface nevoile de consum ale clienților.
Nu în ultimul rând, noile magazine ale rețelei Annabella oferă condiții asemănătoare retailerilor internaționali, aducând astfel clienților o gamă foarte diversificată de produse mult mai aproape de locuința acestora. Numai în luna decembrie a anului trecut au fost inaugurate două supermarketuri în două sate din județul Vâlcea, unul fiind în apropiere de zonele turistice Horezu și Băile Govora, altul în apropierea orașului Râmnicu Vâlcea.
Chiar dacă în acest moment cota de piață a retailerilor independenți reprezintă mai puțin de o treime din valoarea totală a pieței, Annabella mizează pe caracterul românesc al companiei și al produselor proprii pentru a atrage clienții. „Este important pentru consumatori să știe că se pot baza pe calitatea produselor oferite și, astfel, să aleagă să își facă zilnic cumpărăturile într-un supermarket local, investind în comunitate și susținând dezvoltarea pieței locale. Astfel, suntem convinși că se va păstra cota de piață a retailerilor independenți sau chiar va evolua într-un ritm constant”, spune Alexandru Șoacăte, Director General Adjunct Annabella.
Perspective de creștere și în viitor
În ceea ce privește strategia de business, Annabella își propune să mențină ritmul de creștere și investițiile în magazine și în acest an. „Totodată, urmărim cu atenție evoluția pieței și ne adaptăm oferta către nevoile clienților în concordanță cu trendurile naționale și internaționale. Îmbunătățirea infrastructurii IT și automatizările în cadrul proceselor interne sunt și ele în focus pentru 2022”, completează executivul Annabella.
Bugetul de investiții se menține astfel la aproximativ cinci milioane de euro și în acest an, bani care vizează atât extinderea rețelei, infrastructura IT, cât și partea de logistică. De asemenea, pentru a face diferența în contextul actual pe piața locală, retailerul consideră că este foarte important să fii atent la consumator și la comportamentul acestuia, să poți să reacționezi foarte repede ținând cont de evoluția pandemică, a restricțiilor și, nu în ultimul rând, a concurenței.
„Din păcate, comportamentul consumatorului nu și-a revenit complet și suplimentar ne confruntăm și cu creșteri de prețuri datorate prețurilor la energie, gaze, combustibili. Considerăm că în acest an, consumul se va diminua, având în vedere că salariile nu vor crește la fel de repede ca prețurile. Suntem în continuare optimiști în ceea ce privește dezvoltarea, dar trebuie să fim și precauți în contextul actual nemaiîntâlnit”, concluzionează Alexandru Șoacăte.