2021, un nou moment T-Zero pentru businessul Elan-Trio

La cinci ani de la schimbarea acționariatului, 2020 a readus compania pe un trend ascendent, atât în ceea ce privește cifra de afaceri, cât și profitabilitatea. Odată bifat acest obiectiv, pentru retailer urmează o perioadă cu investiții consistente, dar și proiecte care vor duce businessul în liga celor mari.

Deși vorbim despre un an greu pentru jucătorii din retailul independent, pentru Elan-Trio 2020 a fost anul revenirii pe creștere. „Am încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 218 milioane de lei și un profit operațional de peste 2 milioane de lei. 2020 este primul an pe profit de la schimbarea acționariatului și a managementului și, din 2016 și până acum, an de an s-au făcut eforturi mari pentru a reveni în zona pozitivă. Eu am făcut parte din echipă și în perioada vechilor acționari, însă, când am preluat poziția de administrator, aveam un rezultat de -10 milioane de lei”, precizează Attila Fazakas, Directorul Comercial și Administrator al retailerului.

Statusul actual al businessului

Cu o experiență de aproape 30 de ani pe piața locală de retail, Elan-Trio este unul dintre cei mai importanți comercianți independenți, atât din prisma veniturilor, cât și ca know-how. În prezent, retailerul operează 13 magazine împărțite în patru clustere ca suprafață de vânzare, sub brandurile Merkur și Super. „Avem o acoperire regională, în acest moment fiind prezenți în județele Covasna, Harghita și Mureș. Cea mai recentă deschidere a fost în 2019, în Reghin, județul Mureș, iar luna aceasta vom deschide un nou magazin în Sfântu Gheorghe. Este o locație cu suprafață de vânzare de peste 800 de metri pătrați, care ne va ajuta să ne consolidăm prezența pe piață”, punctează Attila Fazakas.

Aceasta nu este însă singura deschidere programată pentru 2021, retailerul având pe listă alte trei magazine noi. „Avem deja planurile și contractele sunt aproape semnate pentru noile locații. Rămânem în granițele regiunii care ne-a consacrat, însă targetăm și județul Brașov. Vrem să achiziționăm un teren și să construim de la zero un magazin. Cel mai probabil, pe lângă deschiderea din Sfântu Gheorghe, vom mai deschide până la finalul anului încă două locații, și încă una va fi inaugurată la începutul lui 2022”, mai spune administratorul rețelei.

De altfel, pe lângă extinderi, retailerul este în plin proces de remodelare a celui mai mare magazin din rețea. „Este vorba despre magazinul din Odorheiul Secuiesc situat pe strada 1 Decembrie, magazinul nostru fanion, o locație de 1.500 de metri pătrați care va fi deschisă la finalul lunii și care va avea o înfățisare cu totul nouă, în linie cu standardele actuale. Vorbim practic despre un concept nou, în care zonele de produse proaspete și cele de produse sănătoase vor fi la loc de cinste”, precizează managerul.

Atuuri în lupta pentru diferențiere

După un an de pandemie, retailerii au în față un consumator și un cumpărător diferiți, așa că lupta pentru fidelizarea acestora este tot mai strânsă. Cu toate acestea, pentru magazinele Merkur și Super, începutul de an este promițător. „Vedem o creștere a numărului de bonuri de cumpărături, iar această schimbare vine după un an în care frecvența de cumpărare a scăzut în favoarea valorii medii a bonului de cumpărături. Acum se simt măsurile de relaxare în comportamentul de cumpărare. Clienții s-au relaxat și ei și se remarcă un avans pentru categoriile de produse fresh și ultra-fresh. Dar ca să fiu mai concret, anul trecut valoarea medie a crescut cu peste 20% versus 2019, iar frecvența a înregistrat un declin de 10%. Acum, la nivel de cumpărători suntem la nivelul lui 2019”, adaugă Attila Fazakas. Aceste rezultate sunt un semn că strategia de diferențiere față de competitori dă roade. Iar cel mai mare atu pe care magazinele Merkur îl au este sortimentația. Cu aproximativ 12.000 de SKU-uri listate, retailerul a construit gama de produse pe trei axe principale. „Avantajul nostru principal este prezența producătorilor locali, vorbim despre 16 furnizori, care au un portofoliu de peste 300 de SKU-uri dezvoltate sub brandul Gobe. Vorbim despre un brand dezvoltat sub umbrela Elan-Trio, care reunește exclusiv producători locali din zona noastră”, spune managerul. Pe lângă brandul Gobe, retailerul a dezvoltat și marca proprie Elan sub care au fost lansate în principal produse din categoria de prim preț, tocmai în ideea de diferențiere. Și, ultimul, dar nu cel din urmă, este zona de importuri. „Proprietarul Elan-Trio este și fondatorul asociației de achiziții Real Ungaria, astfel că avem acces la toate contractele din Ungaria, ceea ce ajută atât din prisma prețului, cât și a gamei de produse pentru că sunt mulți cumpărători care le apreciază. Este totuși o strategie bună? Cifrele arată că da, pentru că brandul Gobe generează 7-8% din cifra de afaceri, iar marca Elan undeva la 4-5%. Dacă luăm în calcul și importurile directe, procentul ajunge la 30-35%”, spune managerul.

CITEȘTE ÎN CONTINUARE AICI. 

Vremea creșterii accelerate pentru Elan-Trio
Vremea creșterii accelerate pentru Elan-Trio
După mai bine de 30 de ani în care dezvoltarea a urmat politica pașilor mărunți, Elan-Trio, unul dintre cei mai mari jucători din regiunea...
Attila Fazakas, Elan-Trio: În anul 2023, vom ieși din zona de confort și vom deschide primul magazin din județul Cluj
Attila Fazakas, Elan-Trio: În anul 2023, vom ieși din zona de confort și vom deschide primul magazin din județul Cluj
Pentru acest an evoluția retailerului Elan-Trio va fi susținută de mai mulți piloni strategici printre care vânzarea produselor online,...
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
Diversificare și adaptare au fost cuvintele de ordine pentru jucătorii independenţi în 2022. Pe o piaţă aglomerată, aceștia și-au asigurat...
2021, o lecție de maturizare pentru retailul independent
2021, o lecție de maturizare pentru retailul independent
Deși în 2021 retailul local a dus în spate moștenirea grea a lui 2020, finalul de an a venit cu semne pozitive. Astfel, chiar dacă numeric...