Nigel Stephenson, GSK Consumer Healthcare: Un CEO trebuie să evite tentația de a face prea multe

Încă de la o vârstă fragedă a știut că vrea să facă parte din mediul de business. Cu un parcurs profesional interesant, Nigel Stephenson, cel care conduce de patru luni operațiunile GSK Consumer Healthcare din România și alte șapte țări din regiune, găsește o sursă inepuizabilă de inspirație din interacțiunea cu naționalități diferite și crede cu tărie că succesul nu este rezultatul unui „one man show”. Nigel Stephenson, GSK Consumer Healthcare: Un CEO trebuie să evite tentația de a face prea multe

De origine britanică, Nigel Stephenson a absolvit Facultatea de Istorie și Economie la Universitatea din Birmingham, Marea Britanie. Acest background educațional nu s-a pliat însă pe domeniul ales ulterior. Surprinzător, primul job pentru care Nigel a optat a fost în cadrul gigantului IBM, decizie care a venit la pachet cu relocarea sa la New York. Astfel, la 22 de ani avea în față o experiență extraordinară, interacționând cu diferite naționalități și acumulând noțiuni de vânzări și marketing dintr-o perspectivă globală.

„Eram cel mai tânăr om din echipă într-o organizație foarte mare. Alături de mine mai erau un german, un sud-coreean și câțiva americani. Cred că atunci a fost momentul în care am realizat că de acolo îmi trag energia și inspirația – din interacțiunea cu oameni atât de diferiți. Acum, dacă aș fi pus într-un context monocultural nu cred că m-aș simți foarte confortabil”, explică Nigel Stephenson.

După experiența IBM au urmat zece ani în cadrul Procter&Gamble, unde și-a consolidat noțiunile de vânzări și marketing acumulate deja, fiind responsabil de branduri-cheie din portofoliul companiei, printre care și Ariel. „Am văzut atunci și văd în continuare o mare oportunitate în zona aceasta de grijă pentru sănătatea individuală. Traseul este acum unul mult mai facil, în condițiile în care beneficiem de tehnologie și de mediul digital”, punctează executivul.

Un alt pas important în cariera sa a fost momentul în care, în 2012, a decis să schimbe registrul spre farma, o industrie cu totul diferită de FMCG, iar biletul de intrare a fost jobul de Director de Inovații pentru Europa în cadrul GSK. O altă poziție ocupată a fost cea de Director Global pentru Portofoliul Respirator, urmată de rolul de Director Regional de Marketing Îngrijire Orală în Europa Centrală și de Est, conducând departamentul de marketing din CEE și contribuind la dezvoltarea strategiilor pentru clienți și retaileri internaționali. Dincolo de enumerarea tuturor acestor funcții se află un numitor comun: avantajul de a lucra și de a trăi în mai multe țări din întreaga lume – Brazilia, SUA, Elveția, Franța și Polonia.

„Dacă pornești la drum cu o atitudine pozitivă și te gândești la ce poți învăța de la respectivele culturi, poți să te simți confortabil în orice țară. Încerc să îmi însușesc lucruri care îmi plac la fiecare naționalitate cu care intru în contact, ceea ce mă îmbogățește și mă ajută să mă cunosc mai bine. Toate experiențele prin care am trecut sunt utile, consider că mă ajută să devin o persoană mai bună”, spune Nigel.

Pe baza acestor interacțiuni cu oameni din diferite țări, un lider poate creiona strategii și viziuni de business care pot inspira angajații, punctează executivul GSK, susținând totodată importanța mediului de afaceri în modelarea societăților. „Dacă îmi aduc aminte de atribuțiile pe care le aveam ca om de marketing, cred că acest domeniu are puterea de a contesta idei populare prin campanii de marketing, prin mesajele care au acum o puternică amprentă socială”, adaugă Nigel.

Parcursul său profesional nu a fost lipsit însă de provocări, un moment important fiind legat tocmai de găsirea unor puncte comune între 30 de naționalități distincte într-un proiect crucial pentru evoluția businessului de îngrijire orală la nivelul Europei Centrale și de Est. „Dilema la momentul respectiv a fost cum să creez o echipă solidă cu oameni din atâtea țări, din Rusia și Kazahstan până în Europa de Vest. Este nevoie de o viziune comună în care oamenii să creadă, astfel încât să-și atingă obiectivele. Iar această viziune comună a fost dublarea businessului de îngrijire orală la nivel de Europa Centrală și de Est. Am reușit să creăm o echipă puternică prin valorificarea fiecărui individ în parte”, rememorează executivul.

Leadership Made in RO

În aprilie a.c. Nigel Stephenson prelua funcția de General Manager GSK Consumer Healthcare România și Balcani, fiind astfel responsabil și de operațiunile companiei în Bulgaria, Serbia, Republica Moldova, Albania, Macedonia, Muntenegru și Kosovo.

Perioada de adaptare a fost una scurtă, în condițiile în care managerul vizitase de mai multe ori țara noastră în ultimii 2-3 ani. „Am fost cu adevărat impresionat de abilitatea oamenilor de aici de a realiza execuții in-store atât de bune, de implicarea lor fantastică și ambițiile mari. Am putut observa asta din exterior, iar acum pot confirma acest lucru făcând parte din echipă. Una dintre prioritățile mele va fi să asigur continuitate, să țin echipa unită, motivată și implicată”, menționează Nigel.

Retenția și dezvoltarea angajaților cu potențial reprezintă unul din obiectivele principale pe care executivul și le-a setat pentru acest mandat. Astfel, există un program de HR prin care sunt analizate performanța și potențialul angajaților, respectiv capacitatea acestora de a se integra într-un nou rol în cadrul organizației, pe piața locală sau în alte țări din grup. Nigel recunoaște însă că există diferențe notabile în privința factorilor care motivează angajații din diferite țări. „Spre exemplu, în România am observat că sunt importante programele de wellbeing, mai exact pachete de servicii medicale pentru nevoi avansate sau nevoi specifice, cum ar fi problemele dentare. În plus, pentru angajații români contează flexibilitatea, posibilitatea de a lucra de acasă”, completează managerul.

Echilibru business – viață personală

Plecând de la nevoia de flexibilitate, Nigel afirmă că acordă o atenție deosebită și menținerii echilibrului între viața personală și business, el însuși încercând să fie un exemplu pentru cei peste 100 de angajați ai GSK Consumer Healthcare.

„Dintr-o listă lungă cu ce nu trebuie să facă un CEO, cred că un bun manager ar trebui să evite tentația de a face prea multe. Trebuie să fii foarte clar în prezentarea viziunii și foarte flexibil atunci când trebuie să îți atingi obiectivele. Iar echilibrul viață personală – business joacă un rol important. Pentru fiecare angajat vorbim de un alt fel de echilibru. Ca și lider, responsabilitatea mea este să îi ajut pe oameni să găsească un echilibru ideal pentru ei. Un om fericit înseamnă un angajat fericit. Prin urmare încerc să fiu eu însămi un bun exemplu. Vin la birou la 8.30 și foarte rar plec după ora 18 – 18.30. Îmi fac mereu timp pentru activitățile sportive la care participă fiica mea, pentru serbările școlare. Îmi încurajez colegii să facă la fel. Nu trebuie să regreți niciodată că nu ai făcut ceva, trebuie să îți găsești timp. Munca nu se termină niciodată”, consideră Nigel.

Astfel, pentru executivul GSK momentele de deconectare sunt esențiale și de cele mai multe ori alege să petreacă timpul liber în natură, alături de familia sa, fiind o fire foarte sportivă. „Practic fotbal, squash, ciclism, snowboarding. Familia mea îmi împărtășește pasiunea pentru sport, deci nu ne vei vedea niciodată zăcând pe o plajă. Schiem iarna, facem drumeții vara. Vrem să ajungem în zona Cluj-Napoca, să explorăm cât mai mult munții Carpați, dar și renumitele plantații de viță de vie”, punctează Nigel.

Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Există o linie fină între a cita fragmente din cărți de leadership și a fi un lider real și autentic. Experiența de peste 20 de ani în...
Fostul CEO al GSK Consumer Healthcare România preia o poziție similară în Elveția
Fostul CEO al GSK Consumer Healthcare România preia o poziție similară în Elveția
Nigel Stephenson, cel care a condus timp de aproape trei ani businessul GSK Consumer Healthcare din România și alte șapte țări din regiune, a...