Ion Horhoianu:„Dincolo de know-how, un antreprenor trebuie să aibă și un know who dezvoltat”
După 23 de ani în care a acumulat experiență în cadrul unor companii cu renume din FMCG și două businessuri antreprenoriale cu multe provocări, 2020 a fost anul reinventării și al regăsirii pentru Ion Horhoianu. Deschis când vine vorba de greșelile făcute, dar cu lecțiile învățate, managerul a pariat pentru a treia oară pe dezvoltarea unui business propriu și are un plan bine pus la punct pentru a trece proba timpului.
În septembrie se împlinesc 23 de ani de când Ion Horhoianu avea prima interacțiune cu piața FMCG. Era imediat după terminarea studiilor la ASE, o facultate „în vogă” la acel moment. „Am terminat contabilitate la ASE pentru că tatăl meu m-a îndemnat să fac o facultate serioasă, din care să ies cu o meserie. Dar am realizat că nu era pentru mine, era o meserie mult prea statică, drept urmare, imediat după finalizarea studiilor am aplicat pentru o poziție de merchandiser la Wrigley România”, își amintește managerul.
Chiar dacă era singurul candidat cu zero experiență, entuziasmul său a cântărit mult. Așa a ajuns în vânzări, un domeniu care i se potrivește mănușă. „Pe măsură ce am făcut niște pași în diverse companii, mi-am dat seama că nici acele studii economice nu au fost degeaba pentru că gândirea economică, înțelegerea proceselor și a fluxului financiaro-contabil m-au ajutat să am o abordare mai completă”, spune Ion Horhoianu sau John, așa cum îl cunosc toți oamenii din piață.
Un carusel de experiențe
De-a lungul timpului, John a interacționat cu businessuri și stiluri de management diferite și a fost expus la tot felul de situații. Fiecare companie a venit cu lecții importante, care l-au ajutat să înțeleagă mai bine diferitele categorii din piață, dar și cum poți să construiești un business sustenabil. „Fără doar și poate Wrigley a fost un set-up bun pentru cineva la început de drum pentru că mi-a creat niște principii de business foarte sănătoase. Nevoia de a acționa rapid, asumarea riscului calculat și orientarea foarte bună către client sunt valorile care mi-au rămas în minte și pe care le aplic și acum”, precizează el.
Aspirația de a urca mai repede în carieră l-au determinat însă să accepte ofertele primite de la PepsiCo, care tocmai preluase Star Foods și ulterior de la Cadbury, companie în care se prefigura o luptă interesantă pe piața de dulciuri și care însă la începutul lui 2010 a fost achiziționată de Kraft Foods, cu un asterix, respectiv vânzarea businessurilor din România și Polonia. „Am intrat într-un proces nou pentru mine, de due diligence, ne-au trecut pragul o mulțime de companii. Până la urmă s-a luat decizia ca businessul să fie revândut către proprietarul inițial”, punctează John.