Ghinea, Bergenbier: „Cel mai mult m-au dezvoltat oamenii pe care i-am condus”

Cu o experiență de peste 15 ani în industria berii, Lucian Ghinea este singurul român aflat la conducerea unei multinaționale de top din piața de profil – Bergenbier România. Deși este o prezență discretă în mediul de business, lucrurile stau total diferit în cadrul companiei: dincolo de rigoare și profesionalism, care sunt un „must-have”, managerul mizează foarte mult pe interacțiunea cu fiecare angajat. De altfel, echipa Bergenbier este cap de listă la capitolul reușite profesionale. Ghinea, Bergenbier: „Cel mai mult m-au dezvoltat oamenii pe care i-am condus”

Primul CV, lozul câștigător.Așa ar putea fi rezumată în câteva cuvinte experiența profesională a lui Lucian Ghinea. A trimis primul CV din viața sa într-o zi de luni, în decembrie 2000, iar în aceeași săptămână, vineri, a semnat contractul de angajare la Interbrew, compania care deținea la acel moment producătorul Bergenbier. Cum a ajuns însă în industria berii? A fost mai degrabă o întâmplare și nu un plan bine stabilit, dacă avem în vedere traseul său. „Sunt originar din Hunedoara, acolo am crescut și tot acolo am mers la școală până la 19 ani. Apoi m-am mutat cu familia la București și m-am înscris la Universitatea Politehnică. După doi ani mi-am dat seama că nu este ceea ce îmi doresc și m-am înscris la ASE, la Facultatea de Administrare a Afacerilor în limba franceză și apoi am primit o bursă de studii în Franța, la Orleans”, povestește Lucian Ghinea.

După întoarcerea din Franța, a venit momentul primului job, iar întâmplarea a făcut ca acesta să fie în industria berii. „Am depus un singur CV, la Interbrew. Prima poziție pe care am ocupat-o în cadrul companiei a fost aceea de Senior Finance Controller. Apoi am trecut destul de repede pe poziția de National Finance Controller, apoi implementare SAP. Faptul că am ajuns în domeniul finanțelor a fost cumva nefiresc față de pregătirea mea, așa că pe parcurs am schimbat direcția către planning comercial unde, inițial, am fost responsabil de activitățile de planning și performance management în țară. Apoi am fost promovat, fiind coordonator pe patru țări din Europa Centrală și de Est, apoi pe opt țări la nivel de grup”, mai spune managerul.

Punct și de la capăt. Chiar dacă a avut un parcurs bun la început de carieră, în 2008 Lucian Ghinea a decis să ia o pauză. „Am plecat din companie pentru un an și jumătate. A fost o perioadă sabatică în care am activat în domeniul consultanței în afaceri. Apoi am decis să mă întorc în industria berii, la aceeași companie.”

Și decizia de a se întoarce în companie a fost una cât se poate de bună, având în vedere faptul că, trei ani mai târziu, a preluat funcția de Director General al Bergenbier România. Cât de grea a fost însă trecerea de la domeniul financiar la conducerea companiei? „Experiența internațională a fost absolut determinantă. În cei 4-5 ani cât am lucrat la nivel de grup am avut oportunitatea să văd opt medii competiționale foarte diferite pentru că jucătorii din fiecare piață erau alții, am văzut reacțiile sau inițiativele cu care a trebuit să contracarăm sau cu care i-am surprins. A fost foarte interesant pentru că atunci când am preluat conducerea, văzusem cam tot ce se putea vedea în termeni de competiție în industria berii, doar că nu practicasem.”

Cât despre lecțiile învățate din experiențele la nivel de grup pe care le-a putut aplica și în România, importanța brandingului este în top. „În industria berii, brandingul este determinant, mai ales în zona noastră. Consumatorii din Europa Centrală și de Est sunt emoționali, iar noi, românii, cu atât mai mult. Iar berea este despre emoție, și atunci brandingul este determinant. Iar, odată cu preluarea companiei de către Molson Coors, care este prezentă la nivel mondial, punem și mai mult accentul pe acest aspect”.

Pilonii de dezvoltare a businessului. Odată cu preluarea conducerii Bergenbier România, au apărut și primele schimbări în companie. „Dacă stau să mă gândesc bine, sunt două perioade. Primii doi ani, 2012-2014, au fost ani de corecție când a trebuit să așezăm fundamentele afacerii, indiferent că vorbim despre branduri, despre relația cu clienții sau de partea de resurse umane. Mai importantă este perioada 2015-2016, când venim deja cu o construcție de business, iar fundamentele pe care noi ne construim avantajele competitive țin de branduri, de parteneriatele cu clienții noștri și de oameni. Pe partea de branduri avem cel mai echilibrat portofoliu din industria berii din România, adresând toate segmentele de consumatori cu branduri relevante”.

În ceea ce privește relația cu partenerii, managerul urmărește în primul rând dezvoltarea unei relații durabile, de încredere. „Fie că vorbim despre clienții din retail, fie că este vorba despre distribuitorii noștri sau despre magazinele independente, targetul nostru este să fim prima alegere pentru ei, adică să ne recunoască drept partenerul de business preferat, un partener stabil, de încredere, atent la nevoile lor. Și pentru a atinge acest obiectiv avem mereu pe agendă programe care să răspundă nu doar nevoilor consumatorilor, ci și nevoilor partenerilor noștri. Încercăm să venim cu programe dedicate pe fiecare canal de vânzare, pe fiecare format de magazin”.

Cât despre cel de-al treilea pilon de dezvoltare, compania pune foarte mult accentul pe oameni. „Acordăm o atenție deosebită procesului de recrutare pentru că vrem să atragem oamenii cei mai buni și suntem orientați cu precădere către persoanele care pot conduce oameni, cele care pot deveni lideri. Și facem asta pentru toate nivelurile din companie. Adică ne uităm și la potențiali lideri care vin de pe băncile școlii, dar și la managerii seniori.”

Puterea echipei. Dincolo de setarea celor trei direcții, marea provocare este atunci când trebuie să îmbini cei trei piloni. Cu toate acestea, managerul spune că marea satisfacție o reprezintă faptul că fiecare coleg a adoptat și și-a însușit aceste atribute și că înțelege importanța lucrului în echipă. De altfel, la capitolul reușite profesionale, managerul mi-a spus fără să stea pe gânduri că echipa Bergenbier este proiectul care îi aduce cele mai mari satisfacții. „Crezul meu este că oamenii pot face diferența și pe asta mizez. Echipa este foarte determinantă, și nu mă refer doar la echipa de top management, ci și la colegii mei din middle management. Personal, cred că oamenii lucrează pentru oameni și, pornind de la acest lucru, vrem să asigurăm un mediu plăcut în organizație. În niciun caz nu vorbim despre «dolce far niente», pentru că rigoarea și munca susținută sunt condițiile cheie pentru a reuși în business, dar starea de bine la serviciu este angajamentul nostru pentru angajați”.

În plus, managerul a căutat întotdeauna să atragă în echipa sa oamenii cei mai buni, iar motivul este ușor de înțeles: „Cel mai mult m-au dezvoltat oamenii pe care i-am condus pentru că a trebuit să mă ridic la nivelul așteptărilor lor. Astfel, tot timpul am căutat cei mai buni oameni ca să încerc să fiu cât mai bun și să nu-i dezamăgesc”.

Cât despre stilul său de management, Lucian Ghinea spune că experiența din finanțe l-a determinat să fie mai atent și mai riguros. „Rigoarea este parte din afaceri pentru că vorbim despre foarte mulți bani. De asemenea, respectarea structurilor din companie și profesionalismul sunt doi factori la care țin foarte mult. Însă ca stil de management, fiind român, sunt foarte emoțional. Îmi doresc să fiu aproape de colegii mei, și să-i înțeleg”, completează directorul Bergenbier.

Bere și în viitor.Chiar dacă au trecut mai bine de 15 ani de la prima interacțiune cu industria berii, managerul spune că nu s-a plictisit și că nu-i trece prin cap să facă o schimbare. „Îmi place foarte mult industria berii și sunt trei motive: este foarte atractivă, mereu dinamică și extrem de competitivă, produsul în sine presupune o relaționare directă cu consumatorul și cu sentimentele lui și, în al treilea rând, este o provocare profesională. Am oportunitatea de a acoperi tot ce și-ar putea dori un profesionist în afaceri”.

În ceea ce privește timpul său liber, Lucian Ghinea se declară un fan înrăit al sporturilor. „După business, cea de-a doua pasiune este sportul. Și cele două sunt oarecum similare, pentru că secretul pentru a avea șanse de reușită este munca susținută. În sport ai parte de antrenament, care trebuie să fie foarte dur pentru a putea fi în formă pentru competiție, dar și ca să te bucuri de concurs. Același lucru se aplică și în business”, conchide managerul.

 Victor Teioșanu se alătură echipei Bergenbier S.A. ca Director de Marketing
Victor Teioșanu se alătură echipei Bergenbier S.A. ca Director de Marketing
Bergenbier S.A., parte a grupului Molson Coors, are un nou membru în echipa de leadership. Victor Teioșanu se alătură în calitate de Director...
Magor Csibi, Trend Consult: „Retailul joacă un rol de pionierat prin transparentizarea salariilor”
Magor Csibi, Trend Consult: „Retailul joacă un rol de pionierat prin transparentizarea salariilor”
O industrie puternic tradițională, dar și unul dintre cei mai mari angaja­tori la nivelul întregii țări, retailul este un sector ce poate...
Compania Bergenbier are un nou Director Legal & Corporate Affairs
Compania Bergenbier are un nou Director Legal & Corporate Affairs
Bergenbier S.A., parte a grupului Molson Coors, are un nou membru în echipa de leadership, prin Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs...
Businessul Bergenbier, cifră de afaceri în creștere în 2022, dar declin la nivel de profit
Businessul Bergenbier, cifră de afaceri în creștere în 2022, dar declin la nivel de profit
Bergenbier S.A., parte a grupului Molson Coors, unul dintre cei mai importanți producători de bere din România, a încheiat anul 2022 cu o cifră...