Cum un blind date cu România a luat o turnură interesantă pentru CEO-ul Nestlé

Acum un an, când a preluat conducerea subsidiarei locale a Nestlé, Leszek Wacirz era la prima „descindere” în România. Nu a simțit nevoia unei vizite de piață înainte de a accepta propunerea boardului companiei elvețiene de a se reloca aici, pentru că nu a considerat că România i-ar putea rezerva surprize neplăcute. Cu toate acestea, ca orice experiență de expat, provocările întâlnite aici îl scot din zona de confort, lucru care îi place. Cum un blind date cu România a luat o turnură interesantă pentru CEO-ul Nestlé

Pentru managerul de origine poloneză, România era, până nu demult, doar o țară de tranzit, cu care a luat contact mergând din Polonia către litoralul bulgăresc. „Nu am simțit nevoia de a vizita piața înainte de a prelua funcția actuală, pentru că orice țară europeană consider că se află în zona mea de confort, nu ar avea cu ce să mă surprindă. Dacă aș fi primit o ofertă de relocare în Taiwan, de exemplu, bineînțeles că aș fi mers în recunoaștere înainte de a da un răspuns”, afirmă Leszek Wacirz.

La scurt timp după venirea sa aici, el s-a transformat într-un ambasador al țării noastre în fața prietenilor și rudelor care vin în vizită destul de des. Și, mai mult, aici a devenit locul numit „acasă” pentru că de curând și-a adus și familia în România. De altfel, directorul Nestlé spune că și-a propus să trateze fiecare relocare ca pe o mutare definitivă, și nu doar ca pe un assignment pe perioadă limitată – lucru care îl ajută și în business, pentru că îl face să fie foarte atent la implicațiile deciziilor sale pe termen lung pentru organizație. „Pentru mine, este foarte important ca lucrurile pe care le fac și deciziile pe care le iau să aibă ecou și după ce îmi voi fi încheiat rolul aici, în organizația locală. Am avut același mindset și în momentul în care am ajuns în Italia, la Nestlé, deși în acel caz știam de la început că urma să stau doar patru ani acolo”, afirmă executivul.

O turnură interesantă

Cu o experiență de 24 de ani în Nestlé, din care ultimii șase ani i-au deschis porțile a două piețe noi, Wacirz susține că nu a avut timp să se plictisească în mediul corporatist. La vârsta de 29 de ani, după o carieră în baschet, conjunctura economică a momentului l-a determinat să se angajeze pentru prima dată într-o companie, având pe masă două oferte de job: de la PepsiCo și de la Nestlé. A ales-o pe cea de-a doua, astfel că în 1994 devenea reprezentant de vânzări pentru producătorul elvețian care la acel moment tocmai deschisese subsidiara din Polonia. Din acest motiv, Leszek Wacirz își amintește că, la început, portofoliul de produse pe care încerca să-l vândă retailerilor mergând din ușă în ușă era foarte restrâns. Însă entuziasmul specific fiecărui început de drum a dat roade.

Practicând baschetul la nivel profesionist o bună perioadă de timp, lucrul în echipă și determinarea i-au intrat în sânge, fiind ferm convins că un singur om nu poate să câștige tot, cel mult o bătălie dintr-o luptă. Din poziția actuală încearcă să cultive spiritul de echipă și în rândul angajaților companiei, astfel încât aceștia să fie conștienți că succesul companiei se datorează tuturor.

Cât despre propriul succes atins pe plan profesional, în șapte ani Leszek Wacirz a urcat toate treptele ierarhice din vânzări, iar după cinci ani petrecuți la conducerea departamentului comercial a fost numit Managing Director la Nestlé Ice Cream, tot în Polonia. Își amintește că, odată cu preluarea acestei funcții, verificarea prognozei meteo a devenit prima sa grijă dimineața, la trezire. „În funcție de asta știam ce așteptări să-mi fac cu privire la vânzările zilei respective”, mai spune managerul.

După doi ani a venit o nouă provocare: preluarea conducerii businessului de food al Nestlé din Polonia, cea mai mare divizie a companiei pe piața respectivă. „Am urmărit la acel moment să ies din zona de confort, pentru că aceasta este o capcană, pe termen lung”, afirmă executivul.

Prima experiență în afara granițelor țării sale de origine a venit în 2013, când i s-a încredințat un mandat de patru ani la conducerea businessului alimentar al Nestlé in Italia. Astfel, după aproape 20 de ani petrecuți în companie, sosise momentul internaționalizării carierei sale ca urmare a exprimării dorinței de a lucra în afara țării sale de origine.

Italia s-a dovedit a fi o piață cu provocări pentru managerul polonez. La scurt timp de la sosirea sa în țară a izbucnit o criză de comunicare generată de descoperirea cărnii de cal în mai multe produse cu carne de vită comercializate de Nestlé. Compania a retras de la comercializare două produse, în Italia și Spania, iar Wacirz a cerut un control amănunțit pe lanțul de aprovizionare pentru a identifica sursa problemei. Într-un final, managerul a dispus înlocuirea furnizorului de carne de vită din Brazilia responsabil de această eroare cu un producător italian cât și identificarea mai multor furnizori locali. În acest mod a reușit și să demonteze mitul existent în companie de ceva timp conform căruia carnea fabricată local este mai scumpă decât cea importată din America Latină, transformând astfel o criză într-o oportunitate de eficientizare a lanțului de aprovizionare.

Managerul lui „Zis și făcut!”

„Zis și făcut!” este deviza lui Leszek Wacirz dintotdeauna, iar faptul că a livrat rezultate bune în vânzări l-a ajutat să urce pas cu pas treptele ierarhice din grupul elvețian Nestlé. Însă nu oricum, pentru că „Să faci lucrurile mai bine decât ceilalți” este un alt laitmotiv al carierei sale.

Un alt lucru care l-a sprijinit în carieră a fost încrederea pe care superiorii săi i-au acordat-o. „Faptul că cineva îmi acordă încredere mă motivează cel mai mult, și astfel mi-e mai ușor să fac performanță. Și eu, la rândul meu, obișnuiesc să acord încredere oamenilor încă de la început. De exemplu, chiar de la prima ședință pe care am avut-o cu echipa Nestlé România le-am spus oamenilor că le acord 100% încredere”, detaliază executivul. Mai departe, depinde de ei să mențină acest nivel de încredere.

În Italia i-a plăcut faptul că majoritatea angajaților de acolo erau din generația Millennials. „I-am învățat multe lucruri, dar și eu, la rândul meu, am avut ce învăța de la ei. În plus, mi-am adaptat stilul de management, pentru că tinerii au nevoie de o altă abordare, trebuie să simtă că aparțin unei echipe și că au ce învăța de la liderul organizației”, mai spune Wacirz. El subliniază faptul că, dincolo de a livra rezultatele pe care le cer acționarii companiei, un director general trebuie să-și asume rolul de a dezvolta oameni. „Știi că ai un șef bun atunci când simți că înveți multe lucruri de la el. Pentru mine, acest proces continuu de învățare este foarte important”, afirmă directorul Nestlé România.

Provocări în rolul actual

În funcția actuală, Wacirz și-a stabilit ca obiectiv major menținerea creșterii businessului, dar și identificarea unor oportunități noi de investiții. În opinia sa, rețeta creșterilor viitoare este capacitatea de a inova, iar marea oportunitate pentru dezvoltarea categoriilor acoperite vine din decalajul existent în acest moment între consumul local per capita și media europeană de consum. Pe de altă parte, în România marea provocare este starea proastă a infrastructurii, o problemă sesizată de toți managerii din piață, pentru că ea generează costuri suplimentare pentru business.

Pe plan personal, obiectivul lui Leszek Wacirz pentru următoarea perioadă este să descopere frumusețea României. A venit aici cunoscând puține lucruri despre această țară, dar deja a bifat pe hartă traseele pe care le va face anul viitor în vacanță, împreună cu familia. Până atunci, vor continua să admire clădirile interbelice din București, fiind fascinat de arhitectura acestora. De asemenea, se bucură de faptul că preparatele culinare tradiționale poloneze au fiecare câte un corespondent în România. Un alt lucru îmbucurător pentru el, ca expat, este faptul că românii vorbesc foarte bine limba engleză, astfel încât nu s-a lovit de bariere lingvistice în relaționarea cu oamenii, cum s-a întâmplat în Italia.

Pe termen mai lung, de exemplu peste 10-15 ani, nu poate spune exact unde își dorește să fie, însă știe că nu se va pensiona niciodată, în adevăratul sens al cuvântului, fiind o persoană foarte activă. „Mi-ar plăcea să inventez ceva, mai ales că am multe idei în acest moment. Fondatorul Coca-Cola avea o vârstă înaintată atunci când a inventat celebra băutură răcoritoare, iar exemplul lui mă face să cred că ideile bune vin la orice vârstă”, mai spune Wacirz.

Silvia Sticlea și lecția consecvenței în business
Silvia Sticlea și lecția consecvenței în business
Orientată către soluții și rezultate și nu spre despicat firul în patru, jucător de echipă și cu grijă față de cei din jur și, mai...
Silvia Sticlea, noul Country Manager al Nestlé România
Silvia Sticlea, noul Country Manager al Nestlé România
Nestlé o numeşte pe Silvia Sticlea, în prezent Business Executive Officer Confectionery & Dairy South East Market Nestlé, în funcţia de...