Radu Lăzăroiu, Romaqua Group: În forma actuală, SGR poate afecta serios vânzările de băuturi în rândul retailerilor independenți

Sistemul Garanție-Returnare, funcțional în România începând cu data de 30 noiembrie, pune în dificultate atât comercianții, cât și producătorii de băuturi de pe piața locală. Motivul? SGR a fost demarat într-un moment în care infrastructura necesară unui astfel de sistem este incompletă, lucru care se va reflecta la nivelul consumului, consideră Radu Lăzăroiu, Managing Director Romaqua Group. Într-un interviu acordat Progresiv, executivul explică de ce SGR pune presiune în special pe retailerii mici, care riscă să piardă clienți pentru că nu pot recupera eficient ambalajele de la consumatori.  Radu Lăzăroiu, Romaqua Group: În forma actuală, SGR poate afecta serios vânzările de băuturi în rândul retailerilor independenți

Sistemul Garanție-Returnare, cel mai mare proiect de economie circulară la nivel național, se lovește de primele efecte negative la nivelul pieței locale la nici măcar o lună de la lansarea oficială. Din cauza infrastructurii incomplete și a faptului că, în prezent, funcționează un singur centru de colectare din cele 17 anunțate, SGR a ajuns să reprezinte o provocare pentru companiile implicate în sistem.

„N-am înțeles niciodată de ce autoritățile s-au grăbit să pornească Sistemul Garanție-Returnare atât de repede. Dacă așteptau să fie toți pașii bifați, dacă demarau SGR cu infrastructura completă, validă, verificată, bine pusă la punct, atunci puteai spune că nu va influența viața unei bune părți a comerțului din România. Dar, în condițiile date, așa cum funcționează în prezent, eu văd un risc atât la micii comercianți, cât și la micii producători care intră în sistemul acesta. Este ca o barcă pentru care ai doar scheletul, dar insiști să o lansezi la apă. Normal că se va scufunda. Sistemul Garanție-Returnare este un proiect bun, dar trebuie făcut corect”, declară Radu Lăzăroiu, Managing Director Romaqua Group.

Din perspectiva executivului, funcționarea deficitară a SGR se va resimți în principal în rândul comercianților mici, care fac colectare manuală, dar care nu au la dispoziție toate facilitățile necesare pentru acest demers. În contextul în care aceștia nu pot colecta ambalajele purtătoare de garanție de la consumatori, aceștia din urmă se vor îndrepta spre marii retaileri care au instalat RVM-uri pentru a facilita returnarea ambalajelor.

„Toată lumea mă întreabă dacă sunt avocatul micilor comercianți. Sunt, pentru că ei vând produse destinate consumului casnic pe tot teritoriul României. Iar în cazul businessului Romaqua Group, comerțul tradițional reprezintă o cotă de 60% din cifra de afaceri. Dacă deciziile autorităților afectează consumul, pentru că nu sunt calculate și sunt luate în grabă, eu mă uit la tabloul complet și văd că un consum scăzut înseamnă probleme pentru comerciant, probleme pentru producători și, nu în ultimul rând, probleme pentru însuși statul român care va încasa mai puțin la buget de pe urma consumului. Știm deja că acesta a reprezentat de cele mai multe ori cel mai mare contributor la formarea PIB-ului”, adaugă Radu Lăzăroiu.


Citește și 9 din 10 români au auzit despre SGR, dau nu știu clar cum funcționează


Sistemul Garanție-Returnare poate funcționa la parametri normali abia de la jumătatea anului următor, consideră executivul, dată de la care în România ar urma să fie funcționale patru centre regionale de colectare. Până atunci, vor exista sincope.

„În primul rând, vor crește costurile! Modul în care au fost stabilite tarifele de administrare, complet netransparent, a aruncat în aer costurile de mediu pentru fiecare producător. În cazul Romaqua Group, creșterea privind componenta de mediu este de peste 2,5 ori. În al doilea rând, există un impact la nivelul cashflow-ului, pentru că fiecare va trebui, pe lanțul lui, să susțină acest flux de bani până la încasarea garanțiilor și nimeni nu te ajută”, declară Radu Lăzăroiu.

Industria băuturilor nu este la prima măsură a autorităților cu impact negativ la nivelul companiilor. La începutul acestui an, taxa pe valoare adăugată a crescut de la 9% la 19% în cazul băuturilor nealcoolice cu conținut ridicat de zahăr. În cazul Romaqua Group, această majorare de TVA s-a tradus printr-o scădere de aproape 15% în cazul vânzărilor de băuturi răcoritoare.

„Noi aveam deja și experiența din 2010, când la fel a fost majorată TVA de la 19% la 24%. Am făcut ce efecte negative a avut la nivel de consum. Am atras și acum atenția asupra acestui fapt, le-am explicat reprezentanților Ministerului de Finanțe că suprataxarea va duce, de fapt, la încasări mai mici de pe urma taxei mărite. Ce se va întâmpla în 2024? După ce am avut majorarea de TVA, vom avea și o taxă pe zahăr calculată în funcție de cantitatea adăugată la suta de mililitri. Mie nu de 2024 îmi este teamă, pentru că este an electoral și vor face orice va fi posibil ca să treacă bine peste alegeri. De 2025 îmi este teamă pentru că atunci va veni nota de plată. Nu există deloc predictibilitate la nivelul mediului de business”, concluzionează reprezentantul Romaqua Group.

 

Bilanț SGR: 23 de milioane de recipiente de plastic, sticlă sau metal recuperate din piață
Bilanț SGR: 23 de milioane de recipiente de plastic, sticlă sau metal recuperate din piață
În primele trei luni de funcționare a Sistemului de Garanție Returnare, producătorii de băuturi au pus pe piață peste 500 de milioane de...
Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie
Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie
În primele două săptămâni din luna februarie au fost returnate de consumatori aproximativ cinci milioane de ambalaje SGR, conform ultimelor...
Sistemul Garanție-Returnare a început oficial. Cum funcționează SGR?
Sistemul Garanție-Returnare a început oficial. Cum funcționează SGR?
30 noiembrie este data de la care România intră pe lista țărilor în care funcționează sistemul de garanție returnare, cel mai mare proiect de...
Primul centru regional de colectare a ambalajelor de băuturi din România, inaugurat la Bonțida
Primul centru regional de colectare a ambalajelor de băuturi din România, inaugurat la Bonțida
Cu trei zile înainte ca Sistemul de Garanție-Returnare să devină funcțional, RetuRO, administratorul sistemului, a inaugurat primul centru...