Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie

În primele două săptămâni din luna februarie au fost returnate de consumatori aproximativ cinci milioane de ambalaje SGR, conform ultimelor informații transmise de RetuRO, compania care administrează Sistemul de Garanție-Returnare. Astfel că, de la momentul demarării SGR, 30 noiembrie 2023, aproximativ 7,3 milioane de ambalaje au fost recuperate din piață. Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie

„Lună după lună, SGR a sărit de la 31.000 de ambalaje returnate în decembrie 2023, la 2,24 milioane în ianuarie și mai mult decât dublu în primele două săptămâni din februarie. Și vorbim doar de cele colectate prin RVM, în luna februarie. În două luni și jumătate înregistrăm o creștere a ratei de reciclare prin SGR de 162 de ori. Acest lucru indică o adopție rapidă și eficientă a sistemului de către consumatori și o cooperare solidă din partea producătorilor; vorbim despre un impact semnificativ al Sistemului de Garanție-Returnare într-un timp foarte scurt. În al doilea rând, datorită SGR informațiile sunt, acum, publice, transparente, le putem evalua și analiza”, explică reprezentanții RetuRO. 

Sistemul de Garanție-Returnare are mai puțin de trei luni de la implementare, timp în care producătorii au pus pe piață aproximativ 180 de milioane de ambalaje cu garanție. Punerea pe piață a ambalajelor nu înseamnă, neapărat și prezență la raft, multe produse fiind încă în stocurile distribuitorilor sau ale comercianților. Aceștia le vor scoate treptat la vânzare, pe măsură ce stocurile de produse în ambalaje non-SGR vor fi epuizate. Conform estimărilor prezentate de Ministrul Mediului, un ambalaj are nevoie de aproximativ patru luni pentru a se întoarce în sistem. Din data de 1 iulie 2024, la raft vor fi prezente doar ambalaje marcate cu logo-ul „Ambalaj cu garanție”, toate acestea putând fi returnate prin Sistemul de Garanție-Returnare, manual sau prin RVM-uri.

Cum au arătat începuturile unor sisteme similare, lansate recent în Europa? Slovacia și-a definit o strategie de colectare a ambalajelor cu accent pe un sistem de garanție-returnare doar pentru PET și doze de metal și aluminiu. Similar cu Lituania și Estonia, sistemul de garanție-returnare din Slovacia a fost conceput să funcționeze împreună cu colectarea separată, un sistem implementat și utilizat pentru o perioadă lungă de timp. Sistemul de garanție-returnare slovac a fost lansat la data de 1 ianuarie 2022. Scopul imediat a fost acela de a colecta cel puțin 60% din ambalajele puse pe piață până la sfârșitul anului 2022.

Similar cu lansarea SGR în România, și Slovacia a înregistrat o rată mică de colectare a ambalajelor în prima lună de implementare. În ianuarie 2022, rata de colectare a fost de 0,6%, dar la final de an ajuns la 70% rată de colectare din ambalajele puse pe piață (doar PET și doze). Trebuie menționat, însă, că Slovacia avea deja o rată de colectare pentru PET de 62%, prin sistemul de colectare separată, și înainte de lansarea sistemului. În România, statisticile arată că suntem cu 10 procente mai jos. Conform estimărilor Institutului pentru Politici de Mediu din Slovacia, aproximativ un 1,35 miliarde de ambalaje PET și doze de băuturi sunt plasate pe piața lor, anual. România are un potențial de desfacere de aproximativ 6 ori mai mare (7 miliarde de ambalaje).

Letonia, începând cu 1 februarie, 2022, a început să utilizeze un sistem de colectare a ambalajelor de băuturi administrat de o companie privată, care strânge la un loc mari producători de băuturi și retaileri autohtoni. În primele trei săptămâni letonienii au returnat în jur de 40 de mii de ambalaje, după o luna aveau cam 100 de mii de ambalaje returnate, dar după 6 luni au ajuns la o rată de colectare a ambalajelor PET de 54%. La doi ani de funcționare a sistemului, Letonia a atins o rată de colectare totală de 80%.

Ungaria este una dintre țările care au implementat anul acesta un sistem de returnare a ambalajelor de băuturi similar celui din România. În prima lună de funcționare au întâmpinat și ei probleme. Consumatorii susțin că încă nu au auzit despre sistem, nu remarcă simbolul pe ambalaje și nici nu-l caută pentru a vedea care sunt recipientele pentru care își pot recupera garanția. Unii apelează la angajații magazinelor, întrebând direct care sunt ambalajele pe care le pot returna.

Producătorii de băuturi reclamă timpul scurt pe care l-au avut la dispoziție pentru a eticheta ambalajele, iar comercianții încă nu și-au setat automatele de preluare să recunoască toate ambalajele cu garanție. Și la ei există o perioadă de tranziție, până la 30 iunie 2024, în care ambalajele fără garanție, cât și cu garanție, sunt prezente la raft. Ungaria estimează o piață de aproximativ 3,5 miliarde de ambalaje returnabile, anual, la jumătatea celei din România. Obiectivul lor este de a crește rata de colectare a ambalajelor de la 40% la 90% în următorii 3 ani.

Cert este că sistemele de garanție-returnare a ambalajelor sunt prezente în tot mai multe țări europene, iar motivele principale care stau în spatele implementării lor sunt succesul pe care l-au avut în atingerea țintelor de reciclare la nivel de țari și modalitatea eficientă de extindere a responsabilității producătorilor pe care o reprezintă. În acest moment, sistemul de garanție returnare este implementat în 41 de țări, la nivel mondial - 15 națiuni europene - Ungaria și Irlanda fiind cele mai recente exemple, în 2024.

„Față de progresele evidente în ceea ce privește colectarea și reciclarea ambalajelor, este important să recunoaștem și să apreciem gradul de implicare al populației în astfel de inițiative. Implementarea unui nou sistem poate necesita timp pentru a fi înțeles și adoptat pe scară largă. Este necesară răbdare și educație continuă pentru a încuraja și motiva oamenii să se implice activ în procesul de returnare și reciclare a ambalajelor. Deși rezultatele pe termen scurt pot să nu fie neapărat semnificative, este crucial să ne concentrăm pe evoluția pe termen lung și să recunoaștem că schimbările durabile necesită timp și efort. Prin educație și conștientizare constantă putem spera să vedem o creștere a implicării și a efectelor pozitive ale Sistemului de Garanție-Returnare în timp”, concluzionează reprezentanții RetuRO.

 

Gemma Webb, RetuRO: Schimbarea este dificilă, dar SGR este o oportunitate uriașă de schimbare în bine a României
Gemma Webb, RetuRO: Schimbarea este dificilă, dar SGR este o oportunitate uriașă de schimbare în bine a României
Sistemul de garanție-returnare din România, al doilea cel mai mare sistem la nivel european, dar cel mai mare sistem integrat la nivel global, a...
Bilanț SGR: 23 de milioane de recipiente de plastic, sticlă sau metal recuperate din piață
Bilanț SGR: 23 de milioane de recipiente de plastic, sticlă sau metal recuperate din piață
În primele trei luni de funcționare a Sistemului de Garanție Returnare, producătorii de băuturi au pus pe piață peste 500 de milioane de...
RetuRO deschide un nou centru în Giarmata, județul Timiș, al doilea din România
RetuRO deschide un nou centru în Giarmata, județul Timiș, al doilea din România
RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, cel mai mare proiect de economie circulară din România, deschide cel de-al doilea centru...
Sistemul Garanție-Returnare a început oficial. Cum funcționează SGR?
Sistemul Garanție-Returnare a început oficial. Cum funcționează SGR?
30 noiembrie este data de la care România intră pe lista țărilor în care funcționează sistemul de garanție returnare, cel mai mare proiect de...