Tandem, un proiect unic născut din prietenia a două crame
O premieră în industria vinului, proiectul Tandem reprezintă visul a doi executivi aflați la conducerea unor crame care ar putea fi considerate concurente. Miron Radic, CEO al cramei Liliac din Transilvania, și Adrian Trofim, General Manager Castel Mimi din Republica Moldova, au lăsat concurența la o parte și au găsit împreună o nișă pe care o pot exploata la comun: cea a unui vin de calitate și cu un preț corect, dedicat comerțului modern. Au investit aproximativ jumătate de milion de euro în brandul Tandem și, în doar un an de la lansare, au vândut 45 de mii de sticle.
Miron Radic și Adrian Trofim s-au întâlnit în urmă cu mai bine de 13 ani în Austria, unde studiau amândoi administrarea afacerilor la Vienna University of Economics and Business. Făceau parte din același grup și povesteau destul de mult despre ce și-ar dori să facă după terminarea studiilor. „Adrian a menționat în discuțiile noastre că are o cramă în Republica Moldova, dar nu a spus despre ce cramă este vorba. Iar eu am ales ca temă de diplomă să fac un studiu de caz despre vinul românesc. Era o temă plătită de AMB Holding, grupul care deține Liliac”, își amintește Miron. Tema sa de licență a fost una pragmatică, în care s-a axat pe puterea locală a vinului românesc și cum poți miza pe acest aspect pentru a crește un brand în industria vinului. Lucrarea sa i-a atras atenția lui Alfred Beck, austriacul care deține crama Liliac. I-a oferit un loc de muncă, iar Miron a început să lucreze ca Business Development Manager, apoi Marketing and Sales Manager, Managing Director, iar din 2018 a fost numit General Manager al cramei.
Adrian Trofim s-a întors la Chișinău după terminarea studiilor, dar cei doi s-au reîntâlnit la un târg internațional, în Dusseldorf. Așa a aflat Miron că familia lui Adrian deține Castel Mimi și că ei doi, din punct de vedere profesional, fac același lucru. „Pe măsură ce stăteam de vorbă, realizam că avem idei similare, că brandingul vinurilor pe care le reprezentăm este similar, că noi împărtășim aceeași viziune în materie de vin. Așa am hotărât că ar trebui să colaborăm, să scoatem pe piață un vin moldo-românesc. Ne-am dorit să facem altceva, un proiect unic, bazat pe prietenie”, explică Miron.
Când au gândit sortimentația, cei doi au vrut să pună la comun punctele forte ale fiecărei crame. Cum în Transilvania focusul este pe vinurile albe, sortimentele Tandem din acest spectru provin de la crama Liliac. De partea cealaltă, vinurile roșu și roze provin de la Castel Mimi.
„Ne-am dorit să facem ceva inovator pentru că industria de vin este destul de sedimentată, foarte tradițională. Dacă ceva funcționează, e păstrat așa timp de 20 de ani. Noi am venit cu această idee antreprenorială pentru că ne dorim să schimbăm ceva. Ne ajută foarte mult că oamenii știu că noi facem altceva și că punem mare preț pe calitate. Rezultatul este bun, inclusiv concurenți de-ai noștri ne-au felicitat”, declară Miron.
În primul an de la lansare, sub brandul Tandem au fost vândute 45 de mii de sticle de vin. Vinurile au fost listate spre vânzare în magazinele de specialitate și retailul modern în a doua jumătate a lui 2022, înregistrând, până la finalul anului trecut, o cifră de afaceri de 650.000 de lei.
O investiție de jumătate de milion de euro
Pentru a pune pe picioare Tandem, pe lângă prietenie, a fost nevoie și de o investiție care, în prezent, se apropie de suma de jumătate de milion de euro. Inițial, cele două crame fondatoare ale brandului Tandem au pornit cu trei sortimente de vin: Tandem Roșu (un cupaj de Cabernet Sauvignon și Fetească Neagră din Moldova), Tandem Rosé (produs 100% din struguri Merlot, cu originile în regiunea viticolă a Moldovei) și Tandem Alb (un cupaj din soiuri internaționale – Sauvignon Blanc – și autohtone – Fetească Regală – produs în Transilvania).
Gamei inițiale i-a fost adăugat și un vin spumant la începutul acestei veri, o investiție care s-a ridicat la o sută de mii de euro. „Este un vin făcut pe gustul nostru. Și pentru mine și pentru Adrian este foarte important ca acest vin, odată ce ai deschis prima sticlă, să te facă să te gândești imediat la a doua pe care o vei deschide. Vrem să oferim spre consum un vin cinstit și bun. Aceasta este ideea pe care am construit Tandem”, explică Miron Radic.
De altfel, Tandem reprezintă un parteneriat care include valorile fiecărui brand de la care nimeni nu face rabat. Iar dacă până acum vinurile ambelor crame erau mult mai cunoscute în HoReCa, cei doi și-au dorit să ducă renumele și în comerțul modern.
„Tandem reprezintă un produs cu valoare și calitate date de ambele crame, la un preț accesibil. Și, cel mai important, disponibil în proximitate, la supermarket. Noi nu ne-am concentrat pe segmentul de retail până acum. Prin Tandem, am făcut acest pas”, declară fondatorul.
Pe cine targetează brandul Tandem în comerțul modern? Focusul este pe consumatorul informat, cel care se documentează despre cramele care produc un anumit vin, despre diferențele dintre soiuri, care știe cu ce alimente pot fi consumate diferitele tipuri de vin. Este, de altfel, consumatorul obișnuit cu vinurile Liliac și Castel Mimi din HoReCa, dar care își dorește ceva similar și acasă. Drept urmare, vinurile Tandem sunt prezente în toate rețelele mari de retail cu care cele două crame și-au dorit să colaboreze.
Extindere în afara granițelor
Deși în acest moment fondatorii brandului Tandem se concentrează pe piața locală, nu sunt excluse nici colaborările cu parteneri externi. „Anul trecut am prezentat vinurile în Polonia, iar gama prezintă interes pentru retailul din afară pentru că are un preț accesibil, are un ambalaj modern și se potrivește la orice raft. Într-adevăr, focusul imediat este pe piața locală, dar am început să ne dezvoltăm și pe piața externă. Exportăm deja spre Austria, urmează Slovacia, Polonia” spune Miron.
Extinderea pe piețele externe nu reprezintă singurul pas în dezvoltarea brandului. Fondatorii pun la punct detaliile pentru un nou sortiment de vin, unul care încă nu se află la mare căutare pe piața locală, dar este foarte bine înțeles pe plan internațional. Este vorba despre vinul pentru desert pe care Miron Radic și Adrian Trofim vor să îl producă sub brandul Tandem și să îl aducă mai mult în atenția consumatorilor din România.
„În cazul Liliac, de exemplu, 90% din vinurile pentru desert pe care le facem merg la export. Piața locală încă nu este dezvoltată pe acest segment. Aici avem planuri să facem un vin desert în gama Tandem, un ice wine care este foarte cerut la nivel internațional”, explică directorul executiv al cramei Liliac.
Fondatorii vor să ajute consumatorii români să elimine confuzia dintre un vin dulce și un vin pentru desert. În cea de-a doua situație, pairingul este foarte important. „Investim foarte mult în educație și ne dorim să fie mai accesibilă când vine vorba despre vin. Vinul trebuie să fie ușor de înțeles ca să îl poți asocia corect. În ceea ce privește vinurile de desert, problema este că, fiind dulci, se naște o confuzie. Vinul de desert este altceva decât un vin dulce. Vine într-o sticlă mai mică, automat trebuie consumat împreună cu un desert ca să îi înțelegi aroma”, explică Miron.
Vestea bună este că, în ultimii ani, nivelul de educare a consumatorului a crescut constant. Informațiile despre vin sunt mult mai ușor de găsit, iar cei care îl cumpără au un comportament diferit în materie de achiziție.
„În industria aceasta există doar patru tipuri de vin: bun sau rău și alb sau roșu. Restul reprezintă marketing și foarte multă poveste. Trebuie să facem informația mai accesibilă pentru oamenii care nu au educație în vin. Iar educația în acest sens se face prin propria experiență. Poți să citești foarte mult despre vin, dacă n-ai gustat, încă nu știi nimic. Oamenii vor să simtă că vinul pe care îl aleg merită banii lor. Ca să convingem pe cineva să înceapă să bea vin, acesta trebuie să fie bun”, consideră cofondatorul Tandem.