Pofta Focului, o afacere cu gust tradițional
Gica Neamțu a reușit să își transforme una dintre pasiuni, gătitul, într-un business care generează venituri de zeci de mii de euro. Deși totul este realizat încă „în familie”, produsele Pofta Focului și-au făcut loc pe rafturile magazinelor din marile orașe ale țării.
Gica Neamțu spune, râzând, că are două hobby-uri: cititul și gătitul. „Eu în concedii mă plictisesc foarte repede de ceea ce îmi oferă locul în care mă duc și asimilez repede tot ce e de asimilat, iar apoi încep să caut rețete. Așa că întotdeauna sunt prin bucătăriile oamenilor, mai ales că nu merg la hoteluri de lux, prefer să călătoresc cu mașina și cortul. Rețetele sunt ale mele, ușor influențate. Văd o rețetă undeva și îmi dau seama cum aș putea să o prepar pe gustul meu, pe dorința mea. Nu am rețete standard. Toate sunt modificate, upgradate în timp”, relatează fondatoarea.
Ideea afacerii i-a venit din întâmplare, la sugestia celor care îi gustau preparatele. A participat la diverse evenimente, reprezentând în cadrul acestora județul Iași, după care a decis că a venit momentul să producă cantități mai mari pe care să le comercializeze în magazine.
Pentru primul eveniment la care a participat, desfășurat la Iași, Gica Neamțu a apelat la rude și prieteni pentru a pune la punct tot ce era necesar - de exemplu partea de nume, pe care nu îl aveau.
„Am avut noroc să avem cel mai bun om de naming, era soția unui coleg de-al fiului meu. Am ales numele, ne-am setat la câteva produse, am trecut la a le face pur și simplu și ne-am decis să vedem și care sunt condițiile de participare la eveniment. Mi-au dat o întreagă listă și am văzut că nu aveam nimic de acolo - nici formă juridică, nici povestea cu siguranța alimentelor. Și le-am luat temeinic, punct cu punct, le-am rezolvat pe toate, analize, DSV, și am ajuns la eveniment. Au fost foarte implicați toți cei cărora le-am bătut la ușă. Când am ajuns la eveniment, alții aveau firme luminoase, era spectaculos, noi aveam doar o hârtie A3 pe care scria Pofta Focului, numărul de telefon și produsele. Atât”, declară antreprenoarea.
Participarea la astfel de târguri a ajutat-o în primii ani, oferindu-i atât o platformă de vânzare a produselor, cât și un loc unde să poată cunoaște persoane implicate în businessuri similare. „Tot ceea ce produceam în timpul săptămânii vindeam sâmbăta și duminica. Veneau apoi comenzile de la oamenii care te cunosc ca producător; nu eram singurul, sunt mulți producători frumoși și buni în Iași, iar eu întotdeauna spun: «Concurența este foarte bună pentru că te ajută și te îmbogățește, pe tine și produsul pe care îl ai.» Aceste evenimente m-au crescut, fiecare fiind altfel. M-au pus în contact direct cu publicul și am cunoscut astfel dorințele, nevoile, pretențiile.”
Gica Neamțu își amintește, amuzată, că la primul târg trebuia să lase mașina departe de standul la care își prezenta produsele. „După ce am avut câteva interviuri radio și TV, care au avut ca rezultat un trafic mare la stand, în ultimele zile puteam să intru cu mașina până aproape de stand, să nu mai fiu nevoită să car lădița cu produse. A fost un succes teribil și atunci am înțeles că acesta e drumul.” A urmat însă o perioadă de aproape doi ani în care antreprenoarea a înțeles cât de complicat este să obții autorizațiile necesare pentru un astfel de business.
Pornirea afacerii a presupus găsirea unei unități de producție avizată sanitar-veterinar, „care nu este chiar ușor de construit - trebuie să ai cunoștințe de specialitate”. După finalizare, fabrica a trebuit reavizată și utilată, tot acest proces având o durată de doi ani. Aici se regăsesc și cei 40.000 de euro din investiția inițială.
Unitatea de producție deschisă în 2014 nu a fost încă extinsă, dar există planuri în acest sens. „Sunt nevoi care apar pe parcurs, determinate de dinamica creșterii de vânzări. Dar nu am făcut încă o modernizare așa cum ar trebui, deși de-a lungul timpului am realizat și alte investiții pe lângă cea inițială, de 40.000 de euro, depășind de mult pragul de 100.000 de euro. Tot ce am produs am investit”, afirmă fondatoarea. Abia acum ea aplică pentru fondurile necesare unei noi linii de etichetare-ambalare, deoarece ambalarea este realizată manual. Din start, spune Gica Neamțu, afacerea a fost gândită să evolueze în etape.
„Nu sunt genul de om care împrumută bani, așa că dezvolt atât cât pot susține eu”, declară antreprenoarea. În prezent, lângă hala de producție deja functională există un spațiu „la roșu”, care nu așteaptă decât să fie puțin cosmetizat și să primescă noile utilaje. Care este însă capacitatea de producție? „Avem un roboțel care toacă legume și cam la atât se rezumă automatizarea. Restul operațiunilor le facem manual și, cu toată organizarea mea bună, nu putem produce mai mult de 600-700 de borcane pe zi. În ultimele luni există o cerere foarte mare din piață, dar mi-e frică să angajez oameni pentru că nu-i pot verifica. Este vorba de siguranța alimentelor, am muncit foarte mult și nu îmi permit acum să risc. Așa că mă mulțumesc cu o producție mai mică. Când vor fi vremuri mai bune, vom mai avea nevoie de încă cel puțin patru oameni. Sperăm că utilajele pe care le achiziționăm acum ne vor da posibilitatea să producem cantități mai mari”, spune Gica Neamțu. Printre altele, Pofta Focului produce patru tipuri de zacuscă, dintre care trei sunt atestate ca fiind produse tradiționale.
De la hobby la business
Veniturile în 2019 s-au ridicat la 150.000 lei, iar pentru anul acesta Gica Neamțu estimează o triplare a cifrei de afaceri, bazându-se pe vânzările din primele patru luni ale anului, de aproximativ 100.000 lei. Marja de profit este de aproximativ 25% după ce se reduc cheltuielile curente. „Nu este un procent mare, pentru că lucrăm cu materie primă de foarte bună calitate. Asta înseamnă cumplit de scumpă. După aceea avem costuri legate de imagine, ambalaje, borcane, care sunt cele mai scumpe pe care le-am găsit pe piață, dar acelea ne-au plăcut. Lucrăm doar cu furnizori care au produse de bună calitate și prețuri ridicate”, detaliază Gica Neamțu.
Produsele sunt listate în retail, în lanțul de magazine Mega Image (categoria premium), în magazine locale de tip concept store, dar și pe platforme online cu produse specifice (băcănii online). Firma este prezentă la nivel național în Iași, București, Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Bacău, Constanța. În ceea ce privește distribuția vânzărilor, platforma eMAG reprezintă cel mult 1% în momentul acesta. La rândul său Mega Image a acoperit în cinci luni de zile, respectiv lunile de iarnă, 50% din producție, iar numărul comenzilor a fost foarte ridicat deoarece produsele au fost listate în 45 de magazine. De asemenea, magazinele de proximitate, cu multe comenzi și „foarte serioase”, sunt parteneri importanți. Nu există încă magazine proprii Pofta Focului, deși există un plan pe termen lung în ceea ce privește acest aspect.
Listarea în alte lanțuri de retail nu reprezintă o prioritate în momentul de față, pe termen foarte scurt fiind asigurate deja foarte multe comenzi. „Această pandemie a dat un nou curs, o nouă imagine, o altă idee afacerii noastre. O dată sunt platformele online, care s-au înmulțit, dar pe de altă parte se revine la conceptul acela de băcănie, aprozar, prăvălie. Și sunt atât de multe în țară încât noi nu facem față”, subliniază Gica Neamțu.
Pe partea de finanțare, compania a obținut recent prin IMM Invest o linie de credit de 100.000 de lei și alți 150.000 pentru investiții. Strategia de dezvoltare include și instalarea unei noi linii pentru conserve, ideea venită ca urmare a feedbackului primit la produsele din pește. „Ele au și nume drăguțe, de pildă pasta de crab se numește «Dezlegare la pește». Toate au nume ghidușe. Toți spun - «v-am descoperit datorită gustului, n-am mâncat niciodată ceva atât de bun». Asta ne determină ca anul viitor să închiriem un spațiu pentru a dezvolta linia aceasta de conserve de pește”, afirmă antreprenoarea.
Diversitatea, mai importantă decât volumele
Cum va arăta businessul Pofta Focului peste 5 ani? „Uitându-mă înapoi, când am început, aveam un business plan foarte pretențios, unde spuneam cine suntem, ce vrem. Nu știu cum mi-a picat în mână carnețelul de atunci și am văzut că am realizat tot ce era pe agendă și chiar mult mai bine”, spune fondatoarea, care speră ca în cinci ani va fi posibil pentru ea să se retragă din afacere și să rămână cu un statut onorific, urmând ca fiul ei să preia total conducerea businessului.
Gica Neamțu spune că nu vrea să dezvolte compania la scară largă, ci preferă ca businessul să rămână unul de familie. „Vreau să fie din punct de vedere cantitativ setat să îți dea o limită de bun simț de trai, dar un trai în care când pui capul pe pernă să îl pui liniștit. Îți trebuie atât de puțin să fii fericit, încât nu merită, nu îți trebuie creșteri spectaculoase din punct de vedere cantitativ, ci din punct de vedere al diversității. Așa văd viitorul, o nișă de produse de lux, foarte bune, și cam atât.”
Dorința de a porni un business nu a venit dintr-o nevoie materială, povestește Gica Neamțu. „Din start am pus la bătaie tot ce am și nu vreau neapărat mâine să îmi umplu buzunarele cu bani. Nu ăsta a fost scopul. Îți trebuie foarte puține să fii fericit. Și atunci, dacă nu îți targetezi o anumită cifră de afaceri, profit, și nu calci pe cadavre pentru a obține și pentru a deține factorul acesta financiar, te poți juca și te poți bucura de celelalte. Și sunt și la vârsta, și în postura în care îmi permit să mă joc cu seriozitate.”