Marius Bîcu, Ferma cu Omenie: Unele greșeli pot costa mulți bani, dar noi le bugetăm drept „școală foarte scumpă”

De la un tânăr fără griji, care trăia exclusiv în prezent, la un lider care a construit una dintre cele mai autentice povești din agrobusinessul românesc – călătoria lui Marius Bîcu este una în care omenia, lecțiile asumate și transformarea continuă sunt cuvintele cheie. Fondatorul producătorului de lactate Ferma cu Omenie vorbește despre ce înseamnă să construiești un business în jurul unei valori vechi de când lumea: respectul față de oameni și față de mâncare.

Povestea Fermei cu Omenie începe în urmă cu peste 30 de ani, când tatăl lui Marius, chimist de profesie, a decis – inspirat de un brevet de invenție și de intuiția că agricultura va conta enorm în viitor – să cumpere o fostă fermă. Chiar dacă familia lucra în domeniul științei, munca pământului și viața rurală nu le erau străine. La bunici, spune Marius, exista mereu o mică gospodărie, iar lecțiile despre simplitate și respect față de hrană au fost primele semințe ale valorilor care aveau să dea numele afacerii de azi.

„Conceptul de omenie a fost dintotdeauna acolo, nu s-a născut. Tatăl meu a fost un lider înnăscut, cred că omenia a fost dintotdeauna la noi acasă. Am învățat de la el mai multe lucruri – răbdare, toleranță, iubire. Am învățat să nu fac anumite lucruri ca el: să fiu bun, dar să nu las oamenii să profite de bunătatea mea. Cred că a fost un pas important când am realizat la un moment dat că erau niște oameni care tocmai asta făceau și că e decizia mea pe cine las și pe cine nu las să profite de bunătatea mea. Până mi-am dat seama că cheia e la mine a trecut ceva timp”, spune Marius Bîcu în podcastul Progresiv Voice.

Una dintre primele sale amintiri din copilărie este plimbarea cu un tractor mic și roșu, cumpărat fără nicio logică aparentă, dar care a devenit simbolul conectării sale timpurii cu ferma.

Transformarea lui a venit în timp, odată cu responsabilitățile afacerii și, mai ales, odată cu contactul cu o școală de management. Acolo a descoperit puterea unei echipe închegate, orientate spre soluții și oportunități.

„Atunci am realizat că pot muta munții dacă am oamenii potriviți lângă mine. Și că făcusem o greșeală majoră în modul în care alegeam oamenii până atunci”, declară Marius.

Rezultatul a fost un proces dureros, dar necesar: schimbarea unei mari părți din echipă. Nu pentru lipsă de valoare umană, ci din neconcordanță cu rolurile și cultura în care creștea compania. Marius vorbește deschis despre propriile greșeli: decizii greșite, roluri nepotrivite, investiții nereușite. Însă, în stilul caracteristic, le privește nu ca pierderi, ci ca ”școală foarte scumpă”.

„Am mai făcut o greșeală majoră pe care încă nici nu am corectat-o. Anul acesta a fost un an mai deosebit, cu mai multe provocări decât de obicei. Ne-am asumat cu toții că vom face mai mult decât de obicei. A venit un coach care iar ne-a pus o oglindă și ne-am dat seama că nu suntem pe rolurile potrivite. Era un blocaj la nivel de management ce se reflecta și la nivel de angajați. Ne-am asumat atunci focus pe un singur lucru și imediat s-a simțit o altă energie și o bucurie de a lucra. De obicei, greșelile acestea costă mulți bani, dar noi le punem la bugetul de „școală foarte scumpă”. Ce învățăm din asta costă foarte mult, cât un MBA. Acum atmosfera este una foarte bună, oamenii muncesc foarte mult și cred că oamenii care nu sunt obișnuiți cu un asemenea volum nu rezistă și nu ar înțelege ce facem noi acolo”, crede antreprenorul.

Poate cea mai profundă valoare pe care Marius o transmite astăzi prin Ferma cu Omenie este respectul față de mâncare. A învățat-o de la bunicii materni, țărani autentici, pentru care nimic nu se arunca, totul se cultiva, se gătea în casă și se împărțea cu cei dragi. „Îmi doresc să readuc în lumea modernă ideea că mâncarea se crește, nu se cumpără. Că se cultivă, se gătește în familie și se mănâncă alături de cei dragi”, mai spune Marius Bîcu.

branzeturi
Brânzeturile, o categorie supusă unei probe de echilibristică, pe fondul inflației
Dacă 2023 a fost un an de așezare pentru piața de brânzeturi, 2024 stă sub semnul creșterii, prima jumătate a acestui an fiind o dovadă...
Marius Bîcu, proprietarul Ferma cu Omenie
Ferma cu Omenie demarează investițiile pentru o fabrică nouă la Ocna Mureș
Producătorul de brânzeturi Ferma cu Omenie a achiziționat un teren la Ocna Mureș, unde vrea să construiască o nouă fabrică. Proiectul este...
Marius Bîcu, proprietarul Ferma cu Omenie
Ferma cu Omenie, afaceri cu 17% mai mari în 2023. Planurile producătorului pentru 2024
Deschiderea unui nou magazin, dezvoltarea prezenței în online și extinderea propriei ferme au fost doar câteva dintre prioritățile anului 2023...
Cum vrea Ferma cu Omenie să își majoreze afacerile cu un ritm de 5 ori mai mare decât în 2021
Cum vrea Ferma cu Omenie să își majoreze afacerile cu un ritm de 5 ori mai mare decât în 2021
Dacă anul trecut ritmul de creștere a afacerilor Fermei cu Omenie a fost de 16%, departe de obiectivele setate inițial, pentru 2022 compania are...