Fresh Veg, un business verde și proaspăt

Trei mii de metri pătrați într-o localitate de sub două mii de locuitori și 70.000 de euro – acesta a fost începutul de drum pentru Fresh Veg, un business bazat pe legume și fructe. Cristina Zeamă avea 30 de ani când a decis că vrea să iasă din birou și să lucreze din nou pe teren. A format o echipă mică și, în doar trei ani, a reușit să crească Fresh Veg de la un câmp gol, la 20 de hectare cultivate și o cifră de afaceri de peste un milion de euro. Fresh Veg, un business verde și proaspăt

Primul contact pe care fondatoarea Fresh Veg l-a avut cu agricultura nu avea nicio legătură cu legumele. Lucra împreună cu sora sa, care proiecta ferme și fabrici de lapte. Deși interacțiunea cu fermierii făcea parte din rutina ei, când s-a decis să își lanseze prima afacere, agricultura nu a fost pe lista ei. În 2012, Cristina a pus pe picioare o agenție de marketing online, business care o ținea aproape tot timpul în birou. Cinci ani mai târziu a vrut să facă o schimbare.

„A fost un impuls de moment, îmi doream să fac și altceva care să mă scoată din birou, să fiu iar în natură, și care totuși să aibă legătură cu activitatea din trecut la care colaboram cu sora mea. În perioada aceea, lucram cu foarte mulți fermieri și mi-a rămas cumva în sânge acest lucru”, povestește Cristina Zeamă. Acel „altceva” pe care și l-a dorit se numește astăzi Fresh Veg. A pornit la drum cu 70.000 de euro, fonduri proprii, și și-a dorit ca zona de producție să nu fie departe de București. Conta, în același timp, ca zona în care urma să pună bazele afacerii să fie una recunoscută pentru producția de legume.

„Așa am ajuns în localitatea Isvoarele, în județul Giurgiu. La început am avut o suprafață foarte mică de teren, 3.000 de metri pătrați, pe care am făcut solarii și cam asta era tot. Dar țelul meu era clar: voiam de la bun început să mă adresez exclusiv marilor lanțuri de magazine, nu magazinelor mici de la colț”, spune fondatoarea Fresh Veg.

Când a început să producă, lista ei cuprindea cinci tipuri de verdețuri: salată verde, ceapă verde, mărar, pătrunjel, ridichi și leuștean.

„În momentul în care eram aproape gata cu prima producție, aveam cele două solarii și terenul din câmp, am luat legătura cu supermarketurile. Am început cu Auchan și am avut noroc pentru că oamenii de acolo au văzut potențialul de antreprenor, nu neapărat pe cel de producător de legume și au văzut că am venit cu altă mentalitate față de producătorul român clasic. Mi-au dat votul lor de încredere”, își amintește antreprenoarea.

Începuturile sale în retailul modern nu au fost tocmai reușite. Prima sa livrare, la finalul anului 2017, a fost refuzată. Era vorba de câteva sute de legături de verdețuri care nu se ridicau la standardele de calitate cerute de retailer. La acea vreme nu avea autoturisme dedicate transportului de legume, nici spații adecvate de depozitare, livrările fiind pregătite în solar. La început, Cristina mergea la toate livrările și asculta întocmai explicațiile primite de la responsabilii de calitate. Ei au ajutat-o să înțeleagă care erau motivele pentru care marfa ei era refuzată.

„Am început apoi să produc marfă conformă, așa cum îmi explicau responsabilii de calitate ai retailerului. Am crescut treptat, iar ei au văzut că sunt un furnizor care se poate plia pe cererile lor și care înțelege practicile comerciale. M-au ajutat foarte mult, mai ales că au fost momente în care mă întrebau dacă aș putea să produc diverse legume. Mă documentam, testam terenul, și demaram producția. Planul meu era să mă dezvolt în zonă, să cumpăr terenuri sau să le iau în arendă”, completează Cristina.

Drumul spre un business de 1,2 milioane euro

În acest fel, de la cinci produse la începutul businessului, în 2017, a ajuns acum la 14 tipuri de produse proaspete: salată verde, mărar, pătrunjel, leuștean, spanac, ridichi, ceapă verde, usturoi verde, varză albă, conopidă, broccoli, căpșuni, pepene verde și roșu. Și de la trei sute de legături, cât a însemnat prima livrare către un retailer internațional, a ajuns să trimită sute de mii de legături de verdețuri, lună de lună. Anul acesta Fresh Veg a obținut și certificarea Global G.A.P. (Good Agricultural Practices) pentru unele dintre produse.

Practic, această certificare reprezintă bunele practici într-o unitate de producție. Ferma ca entitate avea deja toate certificările, dar producătorul și-a dorit să obțină certificarea și pentru produse, individual. Procesul presupune efectuarea anumitor teste, sunt analizate probe din producție, din sol, dar și din apa cu care sunt udate legumele, pentru a dovedi că producția este sigură și că nu sunt folosite substanțe care ar putea dăuna consumatorilor.

„Am considerat mereu că atuul meu principal a fost că nu provin dintr-o familie de producători. Am venit direct cu altă viziune și am vrut să dezvolt altfel acest business. Am învățat în perioada asta că entuziasmul meu m-a ținut pe linia de plutire. La început, nici nu aveam înțelegeri semnate cu retailerii, dar am crezut mult în oameni și, evident, în mine. M-am gândit că voi lua fiecare supermarket în parte, voi bate la toate ușile și cineva îmi va răspunde la un moment dat. Nu m-am lăsat descurajată de nimic, orice s-ar fi întâmplat. Îmi era refuzată marfa, nu mă lăsau condițiile meteo să recoltez, nu știam dacă pot să onorez comenzile agreate, îmi era teamă. Dar am avut noroc să întâlnesc oameni înțelegători, care au ținut cont de punctul meu de vedere ca producător și nu doar de necesitățile lor din ziua respectivă”, povestește Cristina.

După parteneriatul cu Auchan, a urmat Profi. Cu acești doi mari retaileri Cristina lucrează pe toată perioada anului, iar cu Carrefour are colaborări sezoniere, doar pe anumite produse. Recent, a adăugat pe lista partenerilor și Selgros. Pe lângă producția de legume și verdețuri de la ferma de lângă București, Fresh Veg ambalează și mixuri de legume pentru ciorbă din alte surse, pe care mai apoi le revinde către marile rețele de magazine.

De asemenea, în Dolj, la Moțăței, cultivă pepeni, pentru că știe că solul de acolo este perfect pentru aceste fructe. Reușește astfel să fie printre primii producători români care livrează pepeni la începutul lunii iunie. Pentru a securiza producția, Cristina a decis să producă și răsadurile. Dacă pentru verdețuri folosește semințe, pentru varză, salată, broccoli și conopidă produce propriile răsaduri. Consumul de legume dictează și fluxurile de producție.

„Pe partea de verdeață, consumul este foarte mare primăvara, la prima recoltă, adică în luna martie. În general, în preajma sărbătorilor înregistrăm creșteri considerabile, urmând ca apoi, după ce trece vârful de consum din primăvară pe categoria verdețuri, să înceapă recolta de pepeni. Anul trecut am început să recoltăm pe 12 iunie și am încheiat în septembrie, la final. Varză produceam doar primăvara și toamna, dar anul acesta încercăm să recoltăm mai devreme, în august. Broccoli și conopidă avem doar toamna, în octombrie și noiembrie”, relatează antreprenoarea.

La începutul fiecărui an, producția Fresh Veg este gândită pentru perioada de Paște. Anul acesta, deși în plină pandemie, producătorul de legume și-a păstrat planul inițial. Concret, a fost vorba despre 400.000 de legături de ceapă verde, mărar, pătrunjel, leuștean și aproximativ 80.000 de fire de salată verde recoltate și trimise către marile magazine. Tradus în cifra de afaceri, luna aprilie a contribuit cu 160.000 de euro.

Cristina Zeamă spune că în perioadele aglomerate, asigurarea recoltei se face cu ajutorul zilierilor. „La început aveam trei salariați, acum sunt 14 permanenți, dar lucrăm foarte mult cu zilieri în perioadele foarte aglomerate. De la Paște până în noiembrie lucrăm cu zilieri. De fapt, în perioadele de vârf, numărul oamenilor cu care lucrăm se triplează. Cei din localitatea unde avem solariile ne spuneau la început că vom avea probleme cu angajările, că vom găsi greu oameni pe care să îi aducem la lucru. Nu a fost așa. Dacă le poți oferi condiții decente de lucru și un salariu motivant, ei vor venila muncă.”

În 2019, Fresh Veg a vândut 1.560.000 de legături (ceapă verde, ridichi, mărar, pătrunjel și leuștean), 600 de tone de varză albă și 1.140 de tone de pepene verde. Pentru anul acesta, producătorul estimează o creștere de cel puțin 15%. Pentru a duce businessul mai departe, fondatoarea Fresh Veg reinvestește tot ce câștigă. În 2018, al doilea an de la înființare, producătorul a atins o cifră de afaceri de 800.000 de euro. Anul trecut a adăugat alte 400.000 de euro, până la un total de 1,2 milioane de euro cifră de afaceri și un profit net de aproape 50.000 de euro.

Planuri pentru viitor

„Pregătim un teren pentru un proiect nou. Este vorba de aproximativ 5.000 de metri pătrați pe care să ridicăm o seră complet automatizată și încălzită, care să ne permită să producem și pe perioada geroasă. Noi producem și acum, mai ales că iernile nu au mai fost atât de geroase și ne-am extins cu producția inclusiv până în ianuarie. Astfel că ieșim mult mai repede cu legumele pe piață, adică la final de februarie. Dar o seră încălzită îmi va permite să produc tot timpul anului. Vrem și un depozit nou, pentru că cel pe care îl avem acum are 600 de metri pătrați, spațiul fiind insuficient”, spune fondatoarea Fresh Veg.

Acest proiect vizează fonduri europene, iar valoarea totală se ridică la 1,5 milioane de euro. Pe lângă cele 14 legume cultivate acum, producția ar urma să se extindă cu ardei kapia, dovlecei, vinete. De altfel, acestea sunt și legumele pe care Cristina vrea să le facă în conversie bio, pe o suprafață care se ridică la două hectare de teren.

„Această conversie poate dura până la doi ani. Pentru început e nevoie de o probă de sol și, în funcție de rezultat, vom ști cât durează până obținem certificatul bio. Depinde foarte mult cu ce substanțe a fost stropit terenul înainte și ce a fost cultivat pe el. În ceea ce ne privește pe noi, tot ce vom produce acolo va fi stropit cu substanțe bio. Mai mult, în perioada de conversie, vom putea vinde produsele noastre - ardei kapia, ardei gras, vinete și dovlecei - ca fiind produse cu reziduuri zero. Iar prima producție 100% bio probabil că va ieși pe piață abia în 2021”, adaugă omul din spatele businessului Fresh Veg.

Pentru producător, conversia la legume și fructe bio poate reprezenta și o posibilitate de a face export. Este un scenariu de lucru pe care Fresh Veg îl ia în calcul în condițiile în care pe piața din România nu va exista destulă cerere.

„Sunt omul momentului, lucru pe care mulți uneori chiar mi-l reproșează. Dar nu stau mereu să calculez toate posibilitățile, plec la drum și le mai rezolv și din mers. De câte ori am făcut așa, lucrurile au funcționat. Cred că entuziasmul este principalul atu pe care trebuie să îl ai într-un business”, concluzionează Cristina Zeamă, fondatoarea Fresh Veg.

Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Cu o creștere de 16,7% în termeni valorici și o scădere de 1,1% în termeni volumici, categoria fructelor și a legumelor pare să fi rămas în...
Verde Fresh, „lăptăria vegană” care învață ABC-ul antreprenoriatului
Verde Fresh, „lăptăria vegană” care învață ABC-ul antreprenoriatului
Un tenor la Opera Națională Română din Cluj-Napoca și un analist de business la o multinațională au sesizat potențialul de creștere pe care...