Cum susține Metro România creșterea accelerată din categoria fresh și ultrafresh

În cazul Metro România, categoria produselor fresh (legume, fructe) și ultrafresh (carne, lactate) a avut anul trecut un ritm de creștere de peste 10%, iar evoluția din primul semestru continuă în aceeași notă. În acest context, divizia este unul dintre principalii beneficiari ai unui buget de investiții dublu față de cel din 2022, potrivit Alexandrei Dodiță, Head of Ultrafresh & Fresh Metro România. Cum susține Metro România creșterea accelerată din categoria fresh și ultrafresh

Cum a evoluat divizia de fresh și ultrafresh în anul 2022 și cum arată evoluția în primele șase luni ale anului?

Businessul de fresh și ultrafresh a performat foarte bine, am avut creșteri de două cifre atât în 2022, cât și în primele șase luni ale anului. Nu a fost o creștere corelată doar cu partea de inflație, ci vorbim și de un avans în volum, ceea ce ne-a ajutat să creștem în cotă de piață atât în zona de comerț tradițional, cât și în zona de HoReCa. În afară de o rotație mult mai bună, partea de profitabilitate a mers în același ritm, bifând o creștere de două cifre. Investim foarte mult procentual în tot ceea ce înseamnă poziționări de preț, sortimentație echilibrată, optimizări în sortimentație.

Primele șase luni au venit cu o performanță foarte bună, vedem deja o plafonare a creșterii prețurilor, ceea ce este un semn mai sănătos pentru consum. Nu am ieșit încă din mediul inflaționist, dar volumele cresc în continuare. Nu mai vorbim de aceleași creșteri întrucât consumatorii se reorientează între categorii de produse, dar suntem încă pe o creștere de volum și estimăm să încheiem anul în aceeași notă.

Cum „ajută” sezonalitatea această divizie și cum scad/cresc vânzările în anumite perioade ale anului?

Per total, divizia este relativ stabilă. Ce se modifică în cadrul diviziei este originea produselor disponibile la raft, dar și modul în care facem achiziția. Dacă în perioada verii avem o aprovizionare mult mai concentrată pe România, în afara sezonului sunt destinații de unde facem import. Nu avem fluctuații între sezoane. Metro are câteva trading office-uri care se ocupă de strategia de achiziții la nivel global. Dar facem și import direct, încercăm să aducem din Spania, Italia, Olanda, Grecia, pe perioada verii.

Ce trenduri de consum ați observat în această categorie de la începutul anului?

Pe partea de consumatori finali, dar și în zona de business, se poate observa clar o precauție la nivelul achizițiilor. Nu mai avem predictibilitate, nu mai există zona de confort în ceea ce privește stabilitatea. Dar există un apetit mai mare pentru categoriile de produs care aduc eficiență atât la clientul revânzător, cât și în HoReCa (produse ready to cook, ready to heat). A mai apărut, ca tendință de consum, optimizarea împachetărilor, toată lumea orientându-se către pachete mai mici, pentru că nu sunt foarte predictibile comenzile nici în zona de HoReCa, dar nici în zona de traderi. Mai observăm un apetit mai mare pe zona produselor congelate. Și în comerț tradițional se observă o creștere pe convenience, în sensul că apar solicitări pentru anumite tipuri de împachetări pentru a-și eficientiza cumva partea aceasta de pierderi pe care o au în zona de produs.

La nivel de piață, downtradingul este tot mai vizibil în ultima perioadă. Este valabil acest lucru și în piața de produse fresh?

Aș spune că extremele rămân la fel, first price nu are neapărat de suferit, și nici produsele care sunt top expensive. Acolo nu vedem o fluctuație foarte mare. Ce observăm este însă o reducere a consumului, a cantității cumpărate, respectiv o migrare de la un brand la altul, însă în aceeași scală, nu sunt modificări radicale. Se vede o precauție în piață. Private label crește acolo unde nu există o loialitate față de brand pentru alimente de bază sau comodități. Pe zona de ultrafresh, marca privată are o pondere redusă pentru că discutăm de produse generice. Avem aproximativ 15% marcă privată, pentru că vorbim de produse cu valoare adăugată. În partea de fresh, unde vorbim de lactate, mezeluri, ponderea este mai mare – 30% – și atunci oferta este diferențiată.

Pe lângă sezonalitate, cu ce alte provocări vă confruntați pe zona de fresh și ultrafresh?

Vorbim de impactul puternic al contextului macroeconomic, războiul care a venit cu o presiune mare internă, disponibilitatea mărfii care devine un subiect de discuție pentru că sunt migrări între regiuni și chiar Ucraina a adus presiuni pe partea de achiziție. Și atunci partea de disponibilitate este o zonă care ne preocupă.

Cât de mult cântăresc în categorie atribute precum local și bio în decizia de cumpărare?

Discutăm de 350 de furnizori cu care colaborăm, dintre care 100 sunt în zona fructe și legume. Aici, murăturile sunt exclusiv produse în România sau, în cazul fructelor de pădure, 70% din ce achiziționăm provine din România. În partea de decizie de cumpărare a clientului, HoReCa nu pune accent pe origine, sunt interesați de calibru și calitate. Revânzătorul începe să aibă un apetit pentru local și noi încurajăm acest lucru inclusiv în magazinele LaDoiPași. Partea bio este încă la început. Există un început timid pe câteva subcategorii precum afinele. Piața de comerț tradițional încă nu a atins maturitatea pe zona de bio. Noi ne concentrăm pe sortimentație redusă pe zona de bio pentru a avea eficiență operațională. Ca implementare, suntem mai degrabă în punctul în care îmbrățișăm noutățile din piață după ce și-au demonstrat performanța. Avem bio în sortiment și alte tendințe, precum produse fără gluten, fără lactoză.

Ce planuri există în direcția dezvoltării acestor parteneriate cu furnizorii locali și cât de ușor vă este să găsiți astfel de parteneri?

Noi încercăm să colaborăm inclusiv cu cooperative, pentru a crea legături mai puternice cu producătorii. Cel mai dificil într-o colaborare cu un furnizor local este găsirea unui mod eficient de a urma rigorile din zona de retail – felul în care sunt ambalate produsele, cum sunt livrate, sortarea produselor. Stabilim să păstrăm proximitatea față de magazin și să lucrăm cu producătorii din arealul magazinului respectiv pentru a scurta cumva și lanțul de aprovizionare. Stabilim cu un an înainte planul de sezon cu producătorii, astfel încât să fim mai eficienți. Acolo unde există potențial, investim în marcă proprie, inclusiv pentru produsele românești.

Ce planuri de dezvoltare aveți pentru această categorie până la final de an?

În 2023, investițiile în Metro au fost aproape duble față de anul trecut, iar pentru anul viitor preconizăm o accelerare a ritmului. Investim în magazine, peste jumătate dintre locații fie au fost remodelate, fie am extins spațiile de vânzare pentru anumite categorii. Investim în echipamente de răcire, de vânzare pentru zona de fresh și frozen. Avem un centru de producție în Ștefănești, unde procesăm carne. Acolo investiția a fost de 2,5 milioane de euro și continuăm să investim în linii de producție pentru că vrem să lărgim portofoliul pe partea de convenience.

Grigore Horoi, Grupul Agricola: În contextul dat, nu va mai fi fezabilă o creștere a businessului de peste 10%
Grigore Horoi, Grupul Agricola: În contextul dat, nu va mai fi fezabilă o creștere a businessului de peste 10%
După ce în 2022 Grupul Agricola a atins borna de un miliard de lei cifră de afaceri, miza pentru 2023 este continuarea trendului ascendent....
Marco Giudici, Lidl România: Credem că vom fi parte din motorul care va susține scăderea inflației
Marco Giudici, Lidl România: Credem că vom fi parte din motorul care va susține scăderea inflației
Cu o creștere a businessului de 24%, Lidl România și-a consolidat poziția de lider al pieței de retail pentru al doilea an consecutiv, ajungând...