Cum integrează Ipsos subsidiarele din România și Bulgaria într-un singur business

Ipsos, una dintre cele mai mari agenții internaționale de cercetare de piață, a anunțat că va integra subsidiarele din România și Bulgaria într-un singur business. Noua entitate, cu 70 de angajaţi şi circa 300 de intervievatori şi supervizori în teren, este condusă de Alina Stepan, actualul Managing Director al Ipsos România. Aflați mai multe despre noua strategie a companiei din interviul cu Shane Farrell - Chairman & CEO Ipsos Europe, Middle East and Africa - acordat în exclusivitate revistei Progresiv. Cum integrează Ipsos subsidiarele din România și Bulgaria într-un singur business

Progresiv: Filiala Ipsos din România va coordona atât businessul local, cât și pe cel din Bulgaria, începând cu luna aprilie 2015. Cum a fost luată această decizie?
Shane Farrell:
Anul acesta, Ipsos a lansat programul strategic “New Way” pentru a ne asigura că business-ul nostru este mai eficient și mai relevant pentru nevoile în schimbare ale pieței. Unirea echipelor din România și Bulgaria face parte din procesul de transformare inițiat de Grupul Ipsos la nivel global, în acest moment fiind implementate structuri de tip cluster similare și în alte părți ale lumii  - în America Latină, Europa de Vest, Europa Centrală şi de Est, Asia.

Ipsos operează în 87 de țări pe toate continentele. În interiorul fiecărei regiuni, piețele variază semnificativ ca dimensiune, stabilitate și potențial, prin urmare vrem să ne asigurăm că echipele noastre mai mici au acces la avantajele de care beneficiază filialele mari – de exemplu, posibilitatea de a face investiții pe termen lung, dezvoltarea de expertiză specializată, funcții de suport puternice etc.

Obiectivul final este să restructurăm și să integrăm business-ul în termeni de dimensiuni și eficiență, simplificând simultan structurile pentru a ne fi mai ușor să investim în competențe și aptitudini. Prin identificarea sinergiilor dintre țări, ne dorim să optimizăm resursele existente folosind cu mai multă ușurință competentele de care dispunem pentru a oferi asistență clienților din orice zonă a cluster-ului, indiferent unde sunt localizate acele competențe. Aceasta înseamnă, pentru clienții din piețele individuale, o disponibilitate mai mare a personalului cu experiență și, implicit, un nivel îmbunătățit în ceea ce privește profunzimea expertizei.

Dintr-o perspectivă de resurse umane, o organizare cluster are un impact pozitiv și asupra retenției personalului, permițându-ne să prezentăm angajaților noi perspective și oportunități, oferindu-le un plan de carieră celor care sunt pregătiți să se ghideze după o viziune multi-country (internațională – n.r.), dar au posibilități limitate de a face acest lucru în interiorul structurilor geografice actuale.

În cele din urmă, ar trebui să putem extinde acelea dintre liniile noastre de business care nu sunt prezente în acest moment pe toate piețele.

Progresiv: A generat această reorganizare schimbări și în top managementul românesc al companiei? Ce anume se va schimba la Ipsos România pentru a alinia organizația la noua dimensiune de business?
Shane Farrell:
Nu ne schimbăm misiunea, aceea de a fi partenerul preferat de clienții noștri în domeniile de specializare pe care le-am ales, iar structura internă determinată de modelul nostru de specializare va rămâne aceeași. Diferența este că liderii diviziilor specializate de cercetare vor fi responsabili să dezvolte zonele de specialitate la o scală considerabil mai mare.

În mod similar, noul lider de cluster pentru Ipsos România și Bulgaria, Alina Stepan, care în acest moment este Managing Director al Ipsos România, va fi responsabilă de un business mai mare, gestionand ambele țări ca un singur cont de profit și pierderi.

Este important de subliniat că un cluster nu este doar o altă structură regională sau sub-regională, ci integrarea reală a două companii într-un singur business. Este vorba de o singură echipă, în ciuda faptului că membrii echipei nu sunt doar în birouri diferite, ci în clădiri sau chiar țări diferite.

În ambele țări avem oameni foarte talentați și motivați, care sunt pregătiți să își pună în aplicare competențele și expertiza la o scală mai largă. Luând în considerare acest lucru, o viziune regională de business legata de clientii nostri si de activitatilor noastre va continua să aibă o importanță capitală pentru succesul acestui cluster.

Progresiv: Care este dimensiunea businessului Ipsos în România în acest moment, incluzând Ipsos Interactive Services (ca cifră de afaceri, angajați, număr de clienți etc.)? Cât de importantă este România pentru grup? Să ne așteptăm la noi investiții în dezvoltarea business-ului din România și la creșterea rolului strategic al acestuia în cadrul grupului pe termen mediu și lung?
Shane Farrell:
Grupul Ipsos este prezent în România prin două entități: Ipsos Research (care va coordona noul cluster) și Ipsos Interactive Services (expertul online global pentru Ipsos, care gestionează din România cinci milioane de paneliști pe întregul glob). Împreună, cele două companii au peste 700 de angajați, fiind lider în industria locală a cercetării de piață, cu o cifră de afaceri cumulată de peste 50 de milioane de euro.

România are deja și va continua să aibă un rol important pentru Ipsos, la nivel global și în sudul Europei. Dezvoltarea panelului va continua, precum și testarea și inovația în materie de noi metodologii calitative și cantitate, online și offline.

Progresiv:  Concret, ce oportunități întrevedeți pentru dezvoltarea instrumentelor actuale de cercetare disponibile în România și Bulgaria? Dar în ceea ce privește lansarea de noi instrumente de cercetare în cele două țări?
Shane Farrell:
Censydiam este deja unul dintre produsele reprezentative Ipsos. În același timp însă, nu este un instrument de cercetare static, ci investim în el resurse și energie în mod constant. Setul de instrumente Censydiam reprezintă o metodologie premium, folosită pentru a evalua relevanța și volumul potențial al unui brand sau al unui portofoliu, și mulți clienți de pe piața românească au utilizat-o deja.

Metodologiile de tip brand equity sau shopper sunt, de asemenea, valorizate de clienții din România și vor continua să fie promovate și în cadrul acestei entități nou create. Există mai multe instrumente dezvoltate de Ipsos care vor fi introduse treptat în regiunea Balcanilor - de exemplu, România a fost a treia țară Ipsos (după UK și Hong Kong) care a lansat Centrul de Excelență în Etnografie în 2013. În contextul reorganizării companiei în regiunea Balcanilor vor urma și alte noutăți, așa că sfatul nostru este să fiți cu ochii pe noi.

Progresiv:  Care sunt asemănările pe care le percepeți între piața de research din România și cea din Bulgaria?
Shane Farrell:
Deși una dintre țări este latină (România) și cealaltă este slavă (Bulgaria), ele împărtășesc anumite trăsături culturale, determinate de proximitatea geografică și circumstanțele geopolitice – de exemplu: o nostalgie față de trecut (“retrospectivă în roz”) în rândul generației în vârstă, și o privire aspirațională spre țările vestice în rândul tinerilor, sau preferința pentru produse locale față de cele de import, sau proporția ridicată de locuitori în mediul rural (mult peste media Europeană) – aspecte care trebuie luate în calcul atunci când desfășurăm o cercetare în aceste piețe pentru a surprinde diferențe importante în ceea ce privește stilul de viață și obiceiurile de cumpărare și consum. În orașele mari, hypermarket-urile și barurile sunt de obicei pline, deși consumatorii tind să se plângă de venituri insuficiente.

La nivel macro, atât în cazul României, cât și în cel al Bulgariei, sunt vizibile determinarea și eforturile sporite depuse în direcția cooperării cu vecinii, iar dialogul politic și economic dinamic între cele două țări este un semn al relației strategice dintre aceste piețe, care au devenit strânși parteneri de afaceri, în special după deschierea podului “New Europe” în 2013, observandu-se o crestere semnificativa a cifrei de afaceri provenite din comerțul intre Bulgaria și România.

În același timp, se pune accent suplimentar pe o mai bună sincronizare a eforturilor celor două țări pentru promovarea obiectivelor comune în cadrul UE și în regiune. Făcând parte din ceea ce numim “al doilea val” de țări UE, România și Bulgaria sunt în plin avânt, experimentând o ascensiune a antreprenoriatului și inovației. Ambele țări sunt acum economii în curs de dezvoltare accelerată, fiind destinații preferate în regiune pentru domeniul IT sau centre multi lingvistice de customer service.
În interiorul Ipsos, companiile din România și Bulgaria sunt, de asemenea, printre afacerile cu cel mai rapid ritm de dezvoltare din Europa Centrală și de Est, afișând creșteri solide,  de două cifre, an de an.

Progresiv: Ce prognoze de creştere a businessului în România şi Bulgaria aveţi pentru 2015, în urma integrării?
Shane Farrell:
Anul 2015 se vrea a fi un an de stabilitate şi integrare, de aceea creşterea prognozată pentru ambele ţări este de ordinul single digit. Pe primele patru luni din 2015, creşterea este peste estimări, de peste 20%, comparativ cu aceeaşi perioada a anului trecut.

Progresiv:  Anul acesta, grupul Ipsos aniversează 40 de ani de la înființare. Care este „rețeta” pentru o istorie atât de lungă, în opinia dumneavoastră? Cum va sărbători grupul această aniversare în 2015?
Shane Farrell:
Ca și companie am aspirat la un lucru de la bun început: să jucăm un rol diferit în cercetare și să ajutăm clienții să utilizeze informația în cel mai bun mod cu putință. Brandul Ipsos a fost construit în spiritul fondatorilor Didier Truchot și Jean-Marc Lech, care au inițiat un parteneriat unic bazat pe libertate și complicitate, împărtășind viziunea unei companii cu o amprentă globală, dar și a unei companii unice, care să modeleze piața și nu să fie modelată de piață. Anul acesta, în octombrie, nu vom sărbători doar 40 de ani de existență, ci onorăm cu mândrie o moștenire de 40 de ani și ambiția de a rămâne actuali îmbrățișând noua inițiativă globală Ipsos „The New Way” și noi valori.

Ipsos: 88% dintre români se așteaptă ca prețurile să crească mai rapid decât veniturile populației în 2023
Ipsos: 88% dintre români se așteaptă ca prețurile să crească mai rapid decât veniturile populației în 2023
Față de media globală, mult mai mulți români sunt îngrijorați cu privire la perspectiva economică, arată cea de-a 11-a ediție a unui studiu...
Ipsos România, performanță peste media grupului în 2019
Ipsos România, performanță peste media grupului în 2019
Ipsos România a încheiat anul 2019 cu o cifră de afaceri de 16,44 milioane de lei, marcând un avans de 37% față de anul 2018, ceea ce...