Alpin, focus major pe categoria de înghețată, după o creștere de 30% în 2023

După ce a înregistrat o creștere valorică de circa 30% în categorie, mult peste media pieței, producătorul de înghețată Alpin mizează pe menținerea trendului ascendent și în 2024. Printre factorii de creștere se numără strategia de comunicare, precum și lansarea de produse noi și extinderea distribuției în modern trade, susține Mircea Bălan, Director de Marketing Alpin. Alpin, focus major pe categoria de înghețată, după o creștere de 30% în 2023

Cum a evoluat categoria de înghețată în ultimul an și cum a performat Alpin? 

În 2023, categoria de înghețată a crescut puțin peste 20% în valoare, prin comparație cu anul precedent, cea mai mare parte din această dinamică venind din creșterea de preț și din îmbunătățirea mixului, respectiv din offtake. Alpin a raportat în aceeași perioadă un avans de 30%, factorii principali care au susținut acest rezultat fiind îmbunătățirea sortimentației și creșterea offtake-ului. Am reușit să ne îmbunătățim rotația datorită comunicării puternice pe care am avut-o cu brandurile noastre focus, Transalpina și Ekselence, având o strategie media multi-touchpoint, cu prezență la TV și digital pentru Transalpina și digital-only pentru Ekselence. Am reușit să construim platforme noi de comunicare, să comunicăm cross-channels într-un mod cât mai relevant pentru consumatori, făcând ca Transalpina și Ekselence să fie cele mai căutate branduri de înghețată din sezon pe Google.

Care au fost principalele modificări din comportamentul de consum pe care le-ați remarcat?

Formatele impuls rămân cele mai relevante pentru piața locală, dar vedem o creștere în relevanță a formatului multipack, care a ajuns la puțin sub 15% din total categorie, cu o creștere de aproape 40% față de anul anterior. O dinamică foarte bună a bifat și înghețata vafă, cu un avans de peste 40%, format sub care și noile noastre produse, vafele Transalpina, au performat extraordinar în 2023.

Cum arată segmentarea vânzărilor Alpin pe canale de vânzare și unde vedeți cele mai bune dinamici?

Dan Nistor, Nordic Group: Trebuie să resetăm modul în care gândim viitorul
Dan Nistor, Nordic Group: Trebuie să resetăm modul în care gândim viitorul
După un 2023 ca un roller-coaster, dar care în final s-a dovedit a fi un an bun pentru businessul Nordic Group, 2024...
O nouă etapă de dezvoltare pentru businessul Alpin57Lux
O nouă etapă de dezvoltare pentru businessul Alpin57Lux
După un avans de două cifre în acest an, 2024 are toate premisele să devină unul și mai bun pentru Alpin57Lux,...

La nivel național, traditional trade rămâne cel mai important canal pentru noi, cu aproximativ 75–80% din vânzările noastre de înghețată și patiserie. Creștem foarte sănătos în modern trade, iar 2024 a venit cu un număr mai mare de produse listate în acest canal și ne așteptăm la o performanță foarte bună față de 2023. Canalul online, deși încă are o pondere mică în cifra totală de afaceri, a evoluat frumos în 2023, atât la numărul comenzilor, cât și la valoarea tranzacției. Avem o platformă D2C, vreaualpin.ro, cu livrare în București, Ilfov și Cluj, și parteneriate cu Freshful și Sezamo – și am reușit să dublăm acest canal în ultimul an față de 2022.

Cum stau lucrurile dacă ne raportăm la întreaga piață? Observați un shift în comportamentul de achiziție?

Comerțul modern este aproximativ 60% din categoria de înghețată, iar formatul discount este cel mai relevant și care a avut cea mai bună dinamică, prin comparație cu 2022. Este clar că performanța mărcilor private a ajutat mult în această evoluție și vedem și în acest an un focus al retailerilor pentru a-și promova mărcile private. La nivel național, mărcile private au ajuns să reprezinte peste 50% din categorie. Cu siguranță, acest lucru crește consumul per total, ceea ce ne bucură. Mărcile private au un rol important în portofoliul oricărui retailer și, împreună cu brandurile cunoscute, care vin cu propuneri diferite, duc la un mix foarte bun de arome, formate, calitate și prețuri pentru consumatori. Scopul final este să creștem categoria de înghețată și cred că Alpin, care a fost al doilea contributor branded la creșterea categoriei în 2023, poate să aducă multă valoare adăugată pentru orice retailer și orice consumator. Pentru noi este important ca în hipermarketuri să avem o prezență solidă, în care ne focusăm pe brandurile Transalpina, Ekselence și Tedi, în timp ce dezvoltăm cât mai mult distribuția și prezența cu aceleași trei branduri în supermarketuri.

Dacă privim performanța la nivel de categorii și segmente, ce branduri și tipuri de înghețată au fost în top?

Din punctul de vedere al formatelor, în continuare înghețata pe băț este cel mai popular format de impuls, în timp ce în family vorbim de formatul de 501–1000 ml. Multipackurile și vafele au cele mai mari creșteri, tocmai de aceea am lansat vafele Transalpina și multipackuri sub brandurile Tedi și Ekselence ca pregătire pentru 2024.

Cum credeți că va evolua piața de înghețată anul acesta și de unde credeți că vor veni creșterile pe viitor?

Adela Mărgean, Ice Dyp: În cazul nostru, creșterile pentru 2023 vor veni din marcă proprie și export
Adela Mărgean, Ice Dyp: În cazul nostru, creșterile pentru 2023 vor veni din marcă proprie și export
Ice Dyp, afacere lansată de familia Balaș, din județul Timiș, și intrată în top 5 producători de înghețată...
Albert Davidoglu, CEO Macromex: În ultimii trei ani companiile active în România și-au luat centura neagră la creat planuri de contingență
Albert Davidoglu, CEO Macromex: În ultimii trei ani companiile active în România și-au luat centura neagră la creat planuri de contingență
Chiar dacă 2023 se prefigurează a fi un an bun, cu un obiectiv de creștere de 15% la nivelul cifrei de afaceri,...

Cred că în 2024 categoria va continua să crească, multipackurile vor deveni din ce în ce mai relevante în România și inovațiile vor avea un rol crucial în a anima piața de înghețată. Creșterea TVA în categorie a dus la majorarea prețurilor de la raft față de 2023, dar noi am amortizat acest impact pentru a reduce impactul la consumatori. 2024 este deja și va continua să fie un an foarte interesant: ne așteptăm să vedem o creștere sesizabilă a brandurilor noastre și suntem siguri că vom continua trendul foarte bun din 2023.

Cum arată strategia de dezvoltare a Alpin în acest an? Ce rol joacă inovația în această ecuație?

Am început încă din 2023 să ne întărim portofoliul, să devenim din ce în ce mai relevanți pentru consumatori. Am lansat în ultimul trimestru din 2023 multipackuri sub brandurile Tedi și Ekselence și am intrat într-un format nou, cu un moment de consum diferit, bazat pe sharing, lansând pralinele înghețate Transalpina. 2024 a venit cu intrarea brandului Transalpina în segmentul de cornete, unde am lansat deja două produse noi: Transalpina Trio Caramel și Trio Ciocolată. Am regândit total bețele Transalpina, venind anul aceasta cu rețete îmbunătățite, glazură și format nou, totul pentru o experiență superioară oferită consumatorilor.

Articol susținut de Alpin

Creșterea, scenariul de bază cu care lucrează Unilever, liderul pieței de înghețată
Creșterea, scenariul de bază cu care lucrează Unilever, liderul pieței de înghețată
După un prim semestru în care piața de înghețată a raportat un avans de 27%, 2022 este fără doar și poate un...
Înghețata, evoluții competitive între impuls și consum casnic
Înghețata, evoluții competitive între impuls și consum casnic
Deși o categorie de impuls, pandemia a dat o nouă față pieței de înghețată, favorizând creșterea produselor...