Alexandru Nomicos, Bergenbier SA: Ne așteptăm la un scenariu pesimist, cauzat de inflație
În contextul scumpirilor generalizate și a provocărilor generate de războiul din Ucraina, 2022 s-a transformat într-un an „provocator și tensionat”, spune Alexandru Nomicos, Director Financiar Bergenbier SA. Orice criză vine însă și cu oportunități de dezvoltare și, cât timp bugetele de investiții și zonele de risc sunt administrate corect, potențial există, adaugă directorul financiar.
Care au fost factorii care au contribuit cel mai mult la rezultatul financiar obținut în 2021?
Chiar dacă și pe parcursul anului 2021 ne-am confruntat cu un val de restricții, iar premisele au fost limitate, performanța Bergenbier a fost în linie cu prognozele trasate, înregistrând o creștere de 10% a cifrei de afaceri. Astfel, pentru 2021, un an cu foarte multe provocări la nivel de categorie, Bergenbier a ajuns la o cifră de afaceri de peste 716 milioane de lei. Creșterea a fost susținută, în primul rând de diversificarea portofoliului care acoperă nevoile și cerințele consumatorilor, dar și de expansiunea în zona de beyond beer prin lansarea Fresh 0.0., mixul delicios cu gust răcoritor de bere și suc de fructe. Un alt factor care contribuie la creșterea rezultatului financiar este premiumizarea portofoliului, o tendință tot mai accentuată la nivelul pieței bunurilor de larg consum. De asemenea, cred că agilitatea pe care am testat-o intens în acești doi ani a contribuit la aceste rezultate financiare, pentru că ne-a forțat să privim tot ceea ce facem dintr-o perspectivă nouă, să analizăm alte teritorii de oportunități. Și, nu în ultimul rând, am luat decizii curajoase în ceea ce privește alocarea resurselor pentru a asigura conversia potrivită între creșterea cifrei de afaceri și impactul final în profitabilitate. Desigur, vom continua să ne axăm pe dezvoltarea portofoliului prin lansarea de noi produse și să explorăm și mai mult zona beyond beer.
Citește și: Berea, o piață în care creșterea este alimentată de nișe
La nivel de vânzări, cât a ajuns să reprezinte segmentul „beyond beer” din portofoliul Bergenbier?
O să mă refer la tendința din piață a acestui segment, pentru că deși are o pondere relativ mică, beyond beer a înregistrat anul trecut o creștere de aproximativ 20% față de anul anterior, creștere care urmează tendința europeană de consum. Produsele noastre din acest segment nu fac notă discordantă cu acest trend, iar dacă ne raportăm la nivel de vânzări este evident că sunt în creștere preferințele românilor pentru berile fără alcool sau cu un conținut scăzut de alcool, cum sunt mixurile de bere și berile aromatizate, care oferă posibilitatea de a experimenta gusturi noi, în orice moment al zilei. Deci este un segment ce ne oferă mai multe ocazii de consum, iar investițiile cu siguranță vor continua în această zonă.
Raportat la portofoliu, care a fost brandul cu cele mai bune vânzări?
Atât în ceea ce privește volumul cât și cota de piață, cu siguranță motorul portofoliului îl reprezintă Bergenbier, berea cu o istorie de peste 20 de ani. De asemenea, am observat o performanță bună si pe brandurile din segmentul premium, o selecție de beri care acoperă o gamă largă de cerințe ale consumatorilor – și aici mă refer inclusiv la cele mai exigente gusturi, unde Stella Artois este o bere campion în zona de super-premium. Desigur, Beck’s este un alt brand care generează volume de vânzări, datorită poziționării în piață. De-a lungul timpului, Beck’s a reușit să ajungă la inimile iubitorilor de muzică și festivaluri invitându-i să trăiască în ritmul lor, dar promovând, în același timp, consumul responsabil și grija față de mediul înconjurător, două obiective care ne definesc și care ne ghidează pașii în acțiunile pe care le întreprindem. Per total, portofoliul nostru acoperă absolut toate cerințele consumatorilor din acest moment fiind unul solid pe care l-am dezvoltat în mulți ani și pe care continuăm să-l diversificăm.
Având în vedere scumpirile de materie primă, ambalaje, utilități etc, cu cât au crescut costurile de producție pentru Bergenbier?
În 2022, anumiți factori externi au contribuit la scumpiri masive pe tot lanțul de aprovizionare și distribuție din cadrul mai multor industrii. Cred că putem vorbi chiar de un context de „Perfect Storm”. În acest an, am observat efectele post pandemie Covid-19 prin prisma debalansării generalizate între cerere și ofertă. Mergând mai departe, evenimentele geopolitice au pus și mai multă presiune pe capacitatea furnizorilor de a asigura stocuri suficiente de materii prime, ambalaje, afectând în același timp predictibilitatea livrărilor viitoare. Industria berii nu a fost ocolită de aceste fenomene, împingând producătorii să găsească soluții rapide de evacuare. Costurile de producție și distribuție au crescut cu peste 25% pentru noi, în condițiile creșterii prețurilor de achiziție a materiilor prime, a serviciilor, a costurilor ridicate la energia electrică, gaz și logistică. Cu toate acestea, noi, în echipa Bergenbier, continuăm să ne adaptăm, să rămânem creativi, să oferim partenerilor noștri tot suportul de care au nevoie, iar consumatorilor un portofoliu echilibrat, variat menținând standardele înalte de calitate ale produselor noastre.
Cum considerați că se va încheia 2022 pentru Bergenbier? Vorbim despre un an în linie cu 2021 sau scenariul este mai pesimist?
Deși se vorbește mult despre „revenirea la normal” există încă anumite categorii de produse afectate de volatilitatea și impredictibilitatea pieței. Chiar dacă ne dorim ca anul acesta să fie mai bun sau cel puțin în linie cu cel de anul trecut, premisele nu au fost bune încă de la început de an, iar acum, la jumătatea sa, ne așteptăm la un scenariu pesimist, cauzat de inflație, de creșterea costurilor la materiile prime, ambalaje, utilități sau electricitate. Ne ferim de predicții, însă ne așteptăm ca 2022 să fie per total un an provocator și tensionat pentru industria în care activăm, dar pentru că ne dorim să privim contextul și într-o notă pozitivă suntem siguri că, atât timp cât bugetele de investiții și zonele de risc sunt administrate corect potențial există. Este clar că operăm într-un mediu de afaceri fluid, complex și incert. Important pentru noi va fi să ne menținem direcțiile strategice asumate și am încredere că vom putea naviga în orice fel de ape tulburi care ni se arată în cale.