Alexandra Rîștariu, un manager într-un roller coaster de experiențe
Cei 11 ani petrecuți în cadrul Mondelēz au adus pentru Alexandra Rîștariu un cumul de experiențe și schimbări care au modelat-o atât din punct de vedere profesional, cât mai ales personal. Așa se face că avem în față un CEO de 34 de ani pentru care expresia „people first, business second” nu este doar teorie, ci un model de afaceri și de interacțiune cu angajații săi. Pentru că rezultatele de business sunt un „must-have”, însă altele sunt atributele care definesc un manager bun.
Absolventă a Facultății de Contabilitate și Informatică de Gestiune din Iași, Alexandra Rîștariu spune cu franchețe că la momentul respectiv era pasionată de contabilitate, fiind un domeniu în care se simțea confortabil. „Țin minte că la primul meu interviu, când am fost întrebată de un american de ce vreau să lucrez în domeniu și ce mă motivează, am spus că pot controla cifrele, dar pe oameni nu”, își amintește Alexandra. Odată cu absolvirea studiilor universitare, pentru Alexandra a urmat o schimbare la 180 de grade, și relocarea din Iași în Viena, unde a lucrat timp de un an și jumătate în cadrul departamentului de finanțe al Mondelēz. La finalul acestei perioade și-a spus că nu își dorește să se întoarcă pentru o poziție în cadrul birourilor din București, un oraș care nu se afla la momentul respectiv pe lista sa de preferințe. În plus, jobul oferit – analist în head-office-ul european – nu i-ar fi permis să se dezvolte armonios și să aibă o interacțiune directă cu businessul. Prin urmare, a apărut oportunitatea unei poziții în cadrul Mondelēz Polonia, pe care a acceptat-o fără să se gândească prea mult. Așa se face că, deși inițial își propusese să rămână în cadrul acestei echipe pentru un an și jumătate, au urmat cinci ani plini de experiențe intense.
„Mi-a plăcut foarte mult, am avut parte de foarte multe schimbări. Cred că asta mi-a plăcut cel mai mult la Mondelēz și de asta am rămas atât de mulți ani. Aproximativ la fiecare doi ani ceva se întâmpla. Am intrat în 2008 în companie, apoi a venit criza financiară, m-am mutat în Polonia, lucram pe lanțul de distribuție cu fabricile, apoi m-am transferat și am acumulat experiență pe business unit, ceea ce ce mi s-a părut ceva cu totul diferit. De acolo am intrat pe un proiect financiar, care mi-a permis să lucrez pe regiunea noastră”, povestește Alexandra.
Avantajele multi-culturalității
Pentru că structura regiunii era diferită față de cea actuală, Alexandra a avut ocazia să colaboreze cu angajați din vestul Europei, Asia Pacific, America de Sud și Statele Unite ale Americii, fiind astfel expusă la o multitudine de culturi diferite. În timpul acestui proiect a avut ocazia să susțină sesiuni de pregătire pentru alți angajați, experiență ce i-a oferit mai multă încredere în sine.
O altă oportunitate a reprezentat-o ulterior gestionarea diviziei de cafea din cadrul Mondelēz, inițial la nivelul pieței poloneze, apoi și pentru regiunea Țărilor Baltice. „Cafeaua este un business atât de dinamic, încât nu te plictisești niciodată”, susține ea.
Un moment-cheie în cariera sa a apărut odată cu un job în sales controlling în cadrul sucursalei din România, ceea ce i-ar fi permis Alexandrei să cunoască mai bine partea de vânzări a companiei. Ceea ce a ambiționat-o și mai mult în decizia de a încerca și zona vânzărilor a fost faptul că a vrut să demonteze prejudecățile legate de prezența femeilor în vânzări și să demonstreze că nimic nu este imposibil. „Ca Sales Controlling Manager pentru regiune, am ajuns să fiu responsabilă pentru început doar pentru România, iar apoi pe tot hubul nostru, care înseamnă România, Bulgaria și Țările Adriatice. Natura businessului m-a făcut să mă implic din ce în ce mai mult și așa am descoperit că îmi place. Am aflat de fapt că îmi plac mai mult oamenii decât să stau în exceluri și să le spun altora ce trebuie să facă. Așa am ajuns în vânzări, în urmă cu mai bine de doi ani”, explică Alexandra.
Polonia versus România
La final de 2014, Alexandra Rîștariu se întorcea în România, după cinci ani petrecuți în Polonia. „Ce m-a frapat a fost că la fiecare vizită în România lucrurile arătau din ce în ce mai bine, ce vedeam pe stradă, evenimente, partea culturală, oamenii în sine. În Iași, generația tânără era din ce în ce mai vocală”, spune Alexandra.
Chiar dacă uneori comentariile la adresa românilor erau puternic discriminatorii, polonezii cu care intra în contact Alexandra susțineau că angajații românii aveau totodată „o foame de a se afirma”, fără a le fi „teamă de muncă”. „Din punct de vedere profesional avem o determinare care nu se găsește în alte culturi. Pe de o parte este bine, te face să te simți bine, pe de altă parte venim cu o istorie în spate, este o nevoie pe care o resimțim de a ne afirma. Partea frumoasă a fost că în momentul în care m-am întors am cunoscut îndeaproape această cultură. În București am găsit un ritm foarte alert de a-ți trăi viața, de a găsi un echilibru. În plus, avem multe lucruri care nu se găsesc în Polonia sau în alte țări, unde sunt niște culturi mai reci. Avem impresia că în vest viața este mai bună, mai ușoară, însă toată lumea găsește un motiv de care să se plângă și ratează anumite momente sau echilibre în viață. Este o iluzie că este mai bine în altă parte, toți au probleme”, consideră Alexandra.
Din punct de vedere profesional experiența din Polonia a contribuit la maturizarea sa și a pus bazele în ceea ce privește atenția la detalii în cadrul unei discuții de business – cum să gestionezi o negociere, cum îl evaluezi pe cel din fața ta și cum discuți cu respectiva persoană. Însă mult mai important pentru Alexandra a fost faptul că în Polonia a învățat să separe partea emoțională de cea de business. „Noi românii ne implicăm emoțional. În discuțiile de business ale românilor se face simțit și ego-ul. În timp ce în Polonia businessul este business, ce facem în afară este păstrat acolo. Poți avea rezultate fără a te consuma atât de mult”, explică Alexandra.
Dincolo de rapoarte
Sunt trei luni de când conduce businessul din România al Mondelēz și își aduce aminte că nu de puține ori a fost privită circumspect din cauza vârstei „fragede” pentru o poziție de CEO. „Traseul pe care l-am parcurs nu a fost unul ușor. Faptul că am ajuns CEO la vârsta de 34 de ani a depins de munca pe care am depus-o. Ce nu realizează foarte multă lume este toată munca și tot sacrificiul din spate. Am plecat din țară la 22 de ani, cinci ani mai târziu gestionam două țări și un business de cafea care la nivel de venituri era cât este România. Apoi am gestionat trei țări și ulterior departamentul de vânzări din România. Nu este ușor, iar la finalul zilei nu poți să nu ai momente în care te gândești dacă merită tot acest efort. Presiunea vine din partea celor care se uită la mine și se gândesc ce viață perfectă am și nu este așa. Este vorba de multă muncă. Dacă știi că ai ajuns acolo pe munca ta și pe puterile tale și știi ce ai de făcut, lucrurile sunt normale, se rezolvă”, afirmă Alexandra.
În opinia sa, mai important decât orice raport financiar este echipa de care ești responsabil în calitate de manager. „Ultimii cinci ani pentru Mondelēz România au fost superbi, sper să continuăm tot așa, dar când tragi linie, te uiți în spate și vezi ce ai realizat alături de echipa ta. La nivel de CEO realizările nu mai sunt direct ale tale. Contează ce reușești și cum reușești să dezvolți oamenii și în ce direcție îi duci astfel încât ei să poată avea un impact direct în business. În momentul în care am trecut de pe finanțe pe vânzări, am trecut de la o echipă de 6 oameni, fiecare în țara lui, la peste 100 de oameni, toți la nivel local. Cred că rezultatele de business sunt un «must-have», ele trebuie să fie acolo, dar ceea ce faci peste este ce te definește ca om și moștenirea pe care o lași”, completează executivul.
Tocmai partea umană a businessului i s-a părut Alexandrei mai greu de gestionat, întrucât, în calitate de manager, trebuie să le arăți oamenilor ce oportunități de creștere au și să le dai încredere că pot să își atingă și să își depășească obiectivele. „Pentru a face o întreagă organizație să livreze și pentru a păstra o anumită calitate a culturii organizaționale nu mai este atât de relevant ce input am eu pe partea de business, ce direcții le dau eu, e mai degrabă o legătură one on one cu fiecare om în parte. Uneori, pentru ei, o discuție informală la o cafea contează mai mult decât partea de business. Are și ea un rol important, dar nu atât de important pe cât credeam eu”, mai spune Alexandra.
Acest lucru se reflectă și în filosofia sa de business - oamenii pe primul loc, afacerile pe plan secund – în condițiile în care echipa este cea care îți poate asigura succesul pe termen lung. „Este vorba să ai grijă și de cine sunt oamenii, ce își doresc ei, să asiguri echilibrul între viața de birou și viața personală. Sunt momente când muncești la maxim, dar sunt și momente în care îți poți permite să nu fii atât de strict cu angajații. Unii vor să lucreze de la 9 la 17, unii vor «flexitime», alții au copii. Este nevoie de un anumit grad de onestitate și contează foarte mult să îți respecți cuvântul”, declară CEO-ul Mondelēz România.
În acest context, Alexandra încearcă să fie ea însăși un exemplu și urmărește să prioritizeze lucrurile cât mai bine. „Sunt perioade diverse, momente când muncesc până la 12 noaptea și momente când vin la 11 la birou și plec la 16.00. Așa sunt eu, sunt disciplinată, însă trebuie să pot să îmi ofer momente în care să fac ce vreau. Fac yoga, merg la sală, merg la munte, și dacă nu am timp, prefer să mă uit la un film. De-a lungul anilor mi-am găsit echilibrul. Când eram la început de carieră îmi era foarte greu să spun «nu» și aveam zile în care lucram și 14 ore. Mi-am primit lecția. Am un program de lucru normal. Fiecare își cunoaște limitele și le gestionează pentru a performa cum trebuie”, crede managerul.
Cât privește scenariul unei vacanțe perfecte, Alexandra optează întotdeauna pentru un concediu activ. Pe lista dorințelor se află o călătorie de trei luni în Peru sau în Noua Zeelandă, întrucât este un mare fan al diversității și își dorește să afle cât mai multe despre cultura locală.
Noutăți la orizont
În perioada următoare, câteva din liniile strategice de business vizează consolidarea poziției de lider pe categoriile consacrate (ciocolată, de exemplu) și lansarea de produse noi pe piață. Pe lista de priorități se află segmentul de gumă de mestecat, unde compania este prezentă cu brandul Halls, respectiv categoria de praline și batoane, acolo unde Mondelēz va lansa brandul Cadbury luna aceasta. În plus, producătorul pregătește noi lansări pe categoria de gustări, aflate la granița dintre biscuiți și ciocolată, și urmărește să dezvolte noua gama de tablete de ciocolată Dark Milk.
„Ce s-a întâmplat cu Mondelēz în ultimii doi ani, având în vedere cât de instabil a fost mediul legislativ, ne-a determinat să avem un focus foarte mare pe ce se întâmplă acum sau peste 6 luni. Trebuie să punem accent din nou pe ce se întâmplă pe termen lung și ce rol vrem să jucăm în industrie. O organizație are o responsabilitate foarte mare la nivel social, cultural, economic. Brandurile noastre sunt suficient de puternice și suntem conștienți că avem o responsabilitate față de consumator. Acesta are anumite nevoi, contează trasabilitatea unui produs, partea de mediu, responsabilizare în a consuma produse dulci”, conchide Alexandra.