Mateja Podgornik, Mondelēz România și Slovenia: „Mi-am construit cariera acceptând și provocările de care s-au ferit alții

Ascensiunea pe verticală nu reprezintă cea mai bună traiectorie în construirea unei cariere, în timp ce un drum pavat cu proiecte și joburi mai puțin „confortabile”, pe care alții le-au refuzat, poate fi o strategie câștigătoare. Cel puțin acesta a fost scenariul preferat al Matejei Podgornik, managerul cu un background de 20 de ani în FMCG care conduce de la începutul acestui an operațiunile Mondelēz în România și Slovenia. Mateja Podgornik, Mondelēz România și Slovenia: „Mi-am construit cariera acceptând și provocările de care s-au ferit alții

În luna ianuarie Mateja Podgornik accepta provocarea de a conduce businessul Mondelēz pentru Slovenia, țara sa de origine, și pentru România, o piață pe care o știa deja foarte bine, prima sa vizită aici fiind în urmă cu zece ani. Acest nou rol le completa deja pe celelalte două, jucate cu succes în plan personal. „Sunt mamă, soție și business leader. Sunt norocoasă întrucât lucrez într-o companie care îmi permite să combin cu succes toate cele trei roluri. Mi-am început cariera în urmă cu aproape 20 de ani, tot într-o corporație din industria bunurilor de larg consum, mai exact, un producător de cosmetice și detergenți. Am lucrat timp de trei ani în departamentul de marketing, apoi a venit oferta Mondelēz. Precum în filme, nu am privit înapoi și sunt deja de 17 ani în această poveste. Când oamenii mă întreabă cum pot să rămân pentru atât de mult timp în aceeași companie, în condițiile în care acum este normal să schimbi joburile o dată la fiecare trei ani, le răspund că nu am sentimentul că lucrez pentru aceeași companie pentru că lucrurile se modifică cu o viteză atât de mare. Am schimbat opt poziții în 12 țări. Este o experiență foarte interesantă”, povestește Mateja.

Faptul că țările coordonate au fost apropiate din punct de vedere geografic a reprezentat un avantaj în gestionarea echipelor. „Să accepți un rol precum cel pe care îl am acum vine la pachet cu provocări, printre care și diferența culturală. Fiecare naționalitate este diferită, iar în aceste condiții trebuie să te adaptezi și să construiești încrederea în echipă. Iar încrederea nu este un bun dat, ea se construiește zilnic. Suntem încă la început cu echipa din România, dar facem progrese mari. Întotdeauna colaborezi bine cu naționalitățile apropiate de a ta, este mai ușor. Cu cât culturile sunt mai depărtate geografic, cu atât suntem mai diferiți. Există un efort suplimentar la început pentru a ne înțelege reciproc și pentru a crea o conexiune. Am revenit în România după aproape zece ani și m-au surprins diferențele la nivel de infrastructură dintre București și restul țării. Însă, la nivel uman, pot spune că românii sunt foarte deschiși și este plăcut să lucrăm împreună. Din septembrie voi începe să învăț și limba română, pentru că a cunoaște limba țării în care lucrezi reprezintă, în opinia mea, un gest de respect”, spune managerul.

Chiar dacă perspectiva se poate schimba odată cu țara în care a lucrat, Mateja crede că lecțiile învățate ca urmare a acestui cumul de experiențe rămân aceleași. Iar un punct important pe listă este colaborarea dintre oamenii din echipă și crearea de conexiuni cu valoare. „Succesul individual este o pasăre rară și poate fi întâlnit în foarte puține companii. În businessul nostru este vorba numai despre oameni și echipe. Când devii lider este mult mai ușor să influențezi oamenii din jur, să ai o conexiune cu substanță cu oameni cu care nu interac­ționezi zilnic, dar care sunt dispuși să te urmeze”, consideră Mateja.

Un alt aspect important, aplicabil în special generației tinere de angajați, ține de disponibilitatea acestora de a accepta și joburile sau sarcinile mai puțin atrăgătoare, mai dificile sau mai pline de provocări. „Pentru mine, aceasta se pare că a fost cheia progresului în carieră. Au fost multe astfel de momente și la începutul carierei mele mă tot întrebam de ce mi se oferă doar aceste joburi grele, de ce mă «pedepsesc». Nu mă gândeam la momentul respectiv că acea persoană mi-a oferit acel job pentru că a avut încredere în capacitățile mele și în faptul că pot duce la bun sfârșit acel proiect. La puțin timp după angajare am primit sarcina de a gestiona un întreg P&L pentru un departament. Am fost foarte stresată, însă prin colaborarea cu colegii mei din diferite departamente am reușit să depășesc momentul și să ajung la bun sfârșit. Unii tineri au o viziune de tip «tunel», vor să urmeze un drum lin, cu o ascensiune pe verticală, însă lucrurile nu se întâmplă așa. Drumul are mulți pași, pe orizontală”, spune managerul.

Bazându-se pe o mentalitate deschisă, Mateja consideră că, fără a suna ca un clișeu, poți învăța lucruri importante de la fiecare persoană cu care intri în contact. „Când vine vorba de învățăminte, totul se rezumă la oameni. Sunt persoane care te inspiră zilnic într-o companie, poți învăța de la toți oamenii din jurul tău, fie că sunt lideri sau entry level. Uneori poate fi greu, întrucât asta înseamnă ca tu însuți, ca lider, să fii deschis ca ideile tale să fie dezbătute”, completează managerul.

În relația cu angajații săi, Mateja s-a bazat pe trei calități care o definesc: autenticitatea, transparența și spiritul vizionar. La acestea se adaugă și o abordare relaxată în raport cu cultura greșelii. „Cu toții facem greșeli, vorbim despre eșec în interiorul companiei și îl asociem cu o componentă importantă a călătoriei profesionale. Uneori acceptăm cu greu eșecul, însă sunt importante lecțiile cu care rămânem. Și mai important este să nu cădem în capcana controlului după un eșec. Nu putem fi perfecți, este important să ne urmăm și instinctele. Și eu fac greșeli, însă consider esențial să am curajul să îmi recunosc greșelile în fața echipei”, punctează Mateja Podgornik.

Schimbări în leadership

Chiar dacă ultimii trei ani au reprezentat o perioadă marcată de turbulențe precum pandemie, război sau contextul inflaționist, stilul său de leadership nu a suferit modificări. În schimb, Mateja susține că sfârșitul perioadei comuniste a avut un impact mai mare asupra definiției unui lider. Astfel, un lider s-a transformat dintr-o persoană distantă, superioară restului echipei, într-un individ implicat, care luptă „cot la cot” pentru interesele grupului. „Spre tipul acesta de lider aspir și lucrez zilnic să ajung acolo. Ce pot spune că am observat este că, după perioada pandemică, a crescut foarte mult importanța empatiei și a autenticității, fiind nevoiți să fim mai alerți la interesele celor din jur. Atenția pentru sănătatea mintală a angajaților a devenit foarte importantă.Eu nu mi-am schimbat filosofia de business pentru că ține de valorile mele și acestea nu se schimbă ca urmare a unui anumit context. Este foarte important să rămâi autentic și să lucrezi pentru o companie care are aceleași valori cu ale tale. Valorile cele mai importante pentru mine sunt integritatea, încrederea, empatia față de oamenii din echipă și comunitate, în general”, detaliază managerul.

În discuțiile pe care le are cu angajații săi, cu precădere cei din generația Z, Mateja mizează pe faptul că are doi copii adolescenți acasă, care o ajută să își adapteze stilul în funcție de oameni și context. „Din punctul meu de vedere, ca lider, trebuie să îți adaptezi stilul la oamenii și organizația pentru care lucrezi, însă cu anumite limite. Și asta pentru că în cadrul organizației noastre tratăm toți angajații echitabil”, declară executivul.

Aceasta subliniază și importanța existenței unui echilibru între viața personală și business, reușind să atingă acest obiectiv prin planificare eficientă și prioritizare. „Așa cum vreau să fiu disponibilă pentru companie, la fel îmi doresc și pentru familia mea. Iar stilul hibrid de lucru, acceptat de companie, mă ajută foarte mult în acest demers. Atunci când sunt liberă îmi place să petrec timpul cu familia mea, să discut cu copiii mei, să facem activități împreună. Amândoi practică atletismul. De asemenea, merg la fitness alături de prietenele mele. Asta e și sugestia mea pentru colegi, să petreacă timp atât cu familia, cât și cu prietenii. Iubesc să citesc, pot termina o carte de 500 de pagini într-o singură zi dacă timpul îmi permite. Și am învățat de la copiii mei să îmi păstrez curiozitatea. Îmi place modul în care privesc lumea și cum pun sub semnul întrebării orice. Mă inspiră și spiritul lor ludic, pe care sper să nu îl piardă niciodată”, adaugă Mateja.

To do list pentru perioada următoare

Eficiența în planificare și prioritizarea au reprezentat două elemente care au ajutat-o pe Mateja și în procesul de integrare a companiei Chipita, unul dintre cele mai provocatoare proiecte pe care le-a gestionat până acum din poziția de Senior Manager M&A Project Commercial Planning.

„De-a lungul carierei mele am lansat produse, am conceput noi route-to-market, însă cel mai solicitant proiect de până acum a fost integrarea Chipita. Vorbim de peste 50 de țări, două entități cu stiluri diferite de operare, un proiect cu un deadline strâns de implementare. Însă satisfacția a fost extraordinară. Vorba aceea: «ce nu te omoară te face mai puternic». Nu a fost doar un clișeu în contextul respectiv”, spune Mateja. Ce urmează pe listă? Prioritatea managerului este piața din România, consolidarea echipei și a poziției Mondelēz pe categoria de snackuri.

„Piața din România este una dintre cele mai importante, luând în calcul dimensiunea sa; suntem prezenți în 15 categorii, iar când vine vorba de consum, avem avantajul că românilor le plac brandurile. Fenomenul de downtrade din România nu este atât de vizibil precum în alte țări. Beneficiem și de un nivel al TVA mai scăzut, ceea ce susține consumul. Mai este loc de creștere pentru că suntem departe de nivelul țărilor din Europa de Vest. Atuul nostru este reprezentat de branduri. Mizăm pe acest avantaj și pe faptul că piața nu și-a atins maturitatea. Anul acesta, prioritatea a fost stabilizarea operațiunilor ca urmare a integrării Chipita, în urma căreia businessul aproape s-a dublat. Pentru anul viitor, prioritatea o reprezintă expansiunea businessului”, conchide Mateja.

Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Un om curios, Gabriela Ionescu, Marketing Director al Grupului de firme Perla Harghitei și Apemin Tușnad, și-a construit traseul profesional în...
Michał Mrowiec, un manager de cursă lungă
Michał Mrowiec, un manager de cursă lungă
Michał Mrowiec, managerul polonez care a preluat în urmă cu 11 luni conducerea Ursus Breweries, a împrumutat în business puțin din anduranța...
Jorge Araya, un manager multicultural construit
Jorge Araya, un manager multicultural construit
Chilianul Jorge Araya lucrează de 30 de ani pentru aceeași companie, British American Tobacco oferindu-i posibilitatea de a lua contact cu multiple...
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Există o linie fină între a cita fragmente din cărți de leadership și a fi un lider real și autentic. Experiența de peste 20 de ani în...