Adela Mărgean, Ice Dyp: În cazul nostru, creșterile pentru 2023 vor veni din marcă proprie și export

Ice Dyp, afacere lansată de familia Balaș, din județul Timiș, și intrată în top 5 producători de înghețată pe plan local, a trecut anul trecut pragul de 62 de milioane de lei cifră de afaceri. Prognosticul pentru 2023 este unul optimist, compania mizând pe două atuuri – marca privată și exporturile – care îi vor asigura un avans de cel puțin 10% al vânzărilor, consideră Adela Mărgean, National Sales Manager Ice Dyp. Adela Mărgean, Ice Dyp: În cazul nostru, creșterile pentru 2023 vor veni din marcă proprie și export

Cum au evoluat vânzările Ice Dyp în prima parte a lui 2023 și ce performanță ați înregistrat în sezonul de vară comparativ cu anul trecut?

Anul trecut am participat pentru prima dată la PLMA. În 2023 am repetat experiența, clienții au ajuns să ne cunoască și să ne caute. S-a putut observa foarte bine evoluția noastră la nivel de business, ca urmare a participării la aceste târguri. Suntem pe un trend crescător datorită contractelor noi. Evoluția va continua, oamenii știu deja cine suntem, ce producem și la ce calitate, drept care sunt deschiși la propunerile noastre. Am semnat contracte noi atât cu parteneri externi, cât și cu companii din România.

În acest context, cum arată balanța exporturi – piață locală în total business Ice Dyp?

Am exportat și anul trecut, dar în cantități foarte mici. Am început cu Ungaria și cu doar câțiva parteneri în Germania. Anul acesta am câștigat mult mai mulți clienți pe partea de export. Ne apropiem de 5% vânzări din export, dar este un trend pe o creștere accelerată, luând în considerare ce proiecte avem pentru anul viitor. Ca piețe pentru export avem, în acest moment, Ungaria, Grecia, Germania, Bosnia și Herțegovina, Moldova. Anul viitor vom adăuga Austria, Serbia și Macedonia.

Luând în considerare aceste planuri de extindere la export, sunt necesare investiții în creșterea capacității de producție și tehnologizare?

Anul acesta am făcut mici investiții, pe care le vom continua și în 2024. Dacă discuțiile pe care le avem în acest moment cu partenerii noștri se vor concretiza, vorbim de investiții importante pentru anul viitor. Fabrica are posibilitatea de a-și extinde capacitatea, vorbim de o unitate de producție nouă, modernă, inaugurată în 2020. Putem produce minimum 2.500 kg. Avem posibilitatea de a produce, spre exemplu, 14.000 de bețe pe oră.

Există un focus pe marcă privată? Ce planuri există pe zona aceasta și cum vedeți competiția în categoria de înghețată, în contextul creșterii ponderii private label?

Suntem certificați din 2021 pentru a produce marcă proprie. Producem în acest moment private label pentru Auchan, Carrefour, Profi, și suntem în discuții cu alți retaileri, atât pe plan intern, cât și extern. De asemenea, avem contract cu un mare distribuitor de înghețată din România, la care se adaugă clienți din Ungaria. Ca pondere, avem aproximativ 5% private label în total vânzări. Procentajul este atât de mic pentru că anul acesta am început primele livrări către Carrefour, cantitățile sunt mari, dar suntem în fază incipientă. Tot anul acesta am început să producem marcă privată pentru Auchan Ungaria și Metro Ungaria. Clientul are două variante: brandul, pe care îl vede peste tot și îl achiziționează, și marca proprie. Private label crește pentru că oamenii au început să înțeleagă că marca proprie este un produs de o calitate superioară uneori, la un preț competitiv. Există clar o luptă între branduri, cu un marketing puternic în spate, și marcă privată, iar noi, ca producători mai mici, reușim să ne strecurăm în acest peisaj.

Ce alte modificări ați sesizat în comportamentul de cumpărare, pe care le-ați transformat în atuuri competitive în acest an?

Obiceiurile de consum se află încă sub influența pandemiei și a acelor restricții, cumpărătorii mizând în continuare pe cantitățile mai mari achiziționate la un act de cumpărare. Prin urmare, am introdus multipackurile, și bețe și cornete. Pe IKA, oamenii se orientează către multipackuri și gramaje mai mari, pentru că le este mai comod, situația fiind diferită în comerțul tradițional. Pe noi ne-a ajutat acest lucru, am avut un an bun, cu creșteri.

Cu ce noutăți ați venit în acest an pe piață și ce planuri aveți în această direcție?

Nu am venit în acest an cu noutăți sub brandul Ice Dyp, încă dezvoltăm ce producem în fabrica nouă – cornetul Maxi, bețele Triple Magic, sandwichul Maxi Magic (produse identice cu brandurile cunoscute, însă cu prețuri mult mai accesibile) – însă am venit cu produse noi pentru clienții care și-au dorit marcă proprie. Am creat rețete noi, am produs înghețată vegană care să nu aibă acel gust puternic de soia, respectiv înghețată fără zahăr, cu îndulcitori, care este potrivită pentru acei consumatori ce țin dietă ketogenică. Este un produs care performează foarte bine la export, în țări precum Germania și Austria. La nivel de arome, oamenii sunt foarte conservatori, optând în primul rând pentru cacao și vanilie, urmate de căpșune sau fructe de pădure. Iar vafa de înghețată este pe primul loc în continuare, conducând detașat în vânzările din comerțul tradițional.

Cum arată dinamica la nivel de canale de vânzare? Cum se împart vânzările între jucătorii locali, IKA și online?

În momentul de față, ponderea comerțului tradițional este undeva la 65-70% din vânzări, restul fiind susținut de retailerii internaționali. Clar, ponderea IKA va crește și pe fondul consolidării pieței prin achiziții. Cel puțin pentru noi, care avem distribuție națională, șase depozite și flotă auto proprie, balanța înclină în acest moment în favoarea comerțului tradițional, dar IKA vine puternic din spate. În cazul nostru, nu cred că în următorii doi ani retailul internațional va depăși comerțul tradițional ca număr de clienți sau cantitate. În online nu livrăm direct, ci prin intermediul magazinelor online ale partenerilor noștri – Auchan, Carrefour – și, începând de anul trecut, și cu precădere în acest an, livrăm prin Freshful by eMAG.

Cu ce provocări v-ați confruntat anul acesta și ce soluții ați găsit?

2022 a fost mai plin de provocări, anul acesta ne-am confruntat cu un volum foarte mare de muncă. Am avut contracte noi care au venit la pachet cu alte provocări și am încercat să ne ridicăm la înălțimea așteptărilor clienților. Am intrat pe zona unor produse noi, unde nu aveam experiență, însă am acceptat provocarea lansată de client și am creat rețete. Influențele războiului pot fi observate prin prisma creșterilor de prețuri, iar inflația se resimte încă. Pe noi ne-au ajutat foarte mult noile contracte, care au balansat situația.

Ce cifră de afaceri estimați că veți atinge în acest an și care sunt elementele ce vor susține această evoluție?

Pentru noi, sezonul se încheie de regulă undeva la mijlocul lunii august, dar, datorită vremii, beneficiem de o extindere. Produsele noastre sunt listate și în extrasezon. Prin urmare, anul financiar se încheie la 31 decembrie. Îmi e greu să anticipez cum va arăta dinamica în trimestrul al patrulea, mizăm însă pe o creștere de peste 10% față de 2022.

Cum arată planurile de investiții pentru perioada următoare?

Analizăm în acest moment dacă ne vom mai extinde pe partea de tehnologizare și vom finaliza proiectele deja începute. Din cele șase depozite pe care le deținem, cel din București este sub capacitatea de care avem nevoie în această zonă – zonă, în prezent de doar două camioane. Vrem să finalizăm proiectul de extindere în primăvara anului viitor pentru a începe sezonul în forță, investiția urmând să ne ajute și pe partea de retail internațional. Este vorba de o investiție de circa un milion de euro, pentru moment. Pe viitor, intenționăm să extindem și depozitul din Cărpiniș, județul Timiș.

De unde credeți că vor veni creșterile în categoria înghețatei pe viitor și cum vă veți diferenția de concurență?

În cazul nostru, creșterile pentru 2023 vor veni în mod clar din marcă proprie, dacă ne referim la piața din România, la care se adaugă exporturile. Ne vom extinde mult în toată Europa și avem planuri să depășim granițele europene. În momentul de față suntem în discuții cu parteneri și din afara Europei. Cel puțin pentru România, ne diferențiază de competiție o marcă proprie de o calitate superioară și faptul că suntem foarte maleabili la cerințele clienților.

Ionuț Ardeleanu, CEO Auchan: Creșterea în retail este garantată dacă există o strategie bună
Ionuț Ardeleanu, CEO Auchan: Creșterea în retail este garantată dacă există o strategie bună
După cinci ani de transformare și regândire a businessului, Auchan România pariază pentru acest an pe trei proiecte strategice – intrarea pe...
Înghețata, evoluții competitive între impuls și consum casnic
Înghețata, evoluții competitive între impuls și consum casnic
Deși o categorie de impuls, pandemia a dat o nouă față pieței de înghețată, favorizând creșterea produselor destinate consumului casnic....