2021, un an de consolidare pentru L’Oréal România
Sunt mai bine de trei ani de când Vanya Panayotova a preluat conducerea L’Oréal în România și de când și-a propus să crească businessul gigantului francez de beauty, dar și să accelereze transformarea digitală. Miza pe digital a dat roade, tocmai de aceea planurile L’Oréal România pentru acest an includ extinderea în mediul online. Rezultatul așteptat? O creștere de două cifre, peste evoluția pieței.
Cum a fost 2020 pentru businessul L’Oréal România față de 2019?
În ciuda provocărilor, 2020 a fost un an de creștere pentru noi. Am încheiat anul pe un trend ascendent, puțin sub estimările inițiale, dar peste creșterea pieței, așa cum plănuisem. Adaptarea și reziliența au fost cuvintele cheie ale anului trecut, de la modul în care lucrăm până la cel de business. În 2020 am bifat o creștere puternică de o cifră și am câștigat cotă de piață în toate diviziile cu care activăm pe piața românească, o evoluție de care suntem mândri, dat fiind contextul pandemiei. La nivel general, piața de beauty a avut o evoluție liniară anul trecut, cu scăderi pe anumite categorii și creșteri pe altele, dar deja vedem semne pozitive din partea consumatorilor.
După primele luni ale acestui an, cum se preconizează a fi 2021 pentru L’Oréal România?
Anul acesta a început sub restricțiile impuse de contextul sanitar, cu limitări ale orarelor de funcționare pentru principalul nostru canal de distribuție, retailul, dar, în schimb, cu saloanele partenerilor noștri deschise. Provocările rămân aceleași ca în 2020 - adaptarea activității astfel încât să răspundem nevoilor consumatorilor - dar vedem și semne pozitive. Suntem în target cu estimările pentru T1 și T2, iar obiectivul nostru pentru acest an este de a depăși creșterea pieței, așa că ne-am setat un avans de două cifre pentru 2021. Vedem un interes tot mai mare pentru segmentul de skincare, care era deja în creștere în România, precum și o revenire a parfumurilor, o categorie care a suferit din cauza lipsei interacțiunilor sociale și a oportunităților de networking, alături de categoria de make-up. De asemenea, ne așteptăm ca piața de produse de make-up să-și recâștige cota, pe măsură ce restricțiile sunt ridicate. De exemplu, în perioada aprilie - mai 2021 față de perioada similară a anului trecut am avut o creștere puternică de două cifre. Și dacă comparația cu 2020 nu este tocmai relevantă, atunci putem spune că vânzările din perioada aprilie - mai 2021 sunt la niveluri asemănătoare celor din 2019.
Citește și: Prima femeie CEO la conducerea L’Oréal România, un manager al extremelor
Putem spune despre 2021 că este un an de recuperare?
2021 este anul noului normal. În 2020 am văzut nu doar rezistență, dar și agilitate, putere de adaptare și transformare rapidă, iar în 2021 putem vorbi despre a consolida cele învățate anul trecut. Au fost multe schimbări în comportamentul de consum, obiceiuri care vor influența în continuare deciziile de cumpărare. Vedem 2021 ca fiind un an de consolidare, în care se vor cerne anumite comportamente ale consumatorilor: fie vor rămâne cele declarate ca fiind noul normal în pandemie, fie ne vom întoarce la cele anterioare crizei de COVID-19. La L’Oréal România țintim o evoluție pozitivă, o creștere double digit, peste media pieței, care este de fapt ultimul nostru criteriu de succes și avem aceste estimări pentru toate cele patru divizii ale noastre.
Ce divizii și categorii au raportat cele mai mari creșteri în 2020 și cum explicați evoluția?
Anul trecut am câștigat cotă de piață în toate cele patru divizii pe care activăm (n.r - mass market, dermatocosmetice, produse profesionale și divizia de lux), chiar dacă unele categorii au suferit mai mult din cauza contextului sanitar sau au avut un boom datorat creșterii comerțului online. Categoria de skincare a crescut cu două cifre anul trecut, fiind segmentul cu cea mai mare creștere la nivelul întregului portofoliu, un avans puternic înregistrându-se atât pe divizia de cosmetice active, cât și pe dermatocosmetice, trend influențat de nevoia consumatorilor de a se îngriji într-un context atât de impredictibil.
Categoria de îngrijire a părului și vopsea a crescut în special pe segmentul mass market în prima parte a pandemiei, când saloanele au fost închise, dar produsele profesionale de păr au recuperat puternic în a doua parte a anului și au încheiat 2020 cu o creștere la nivel de categorie. În ciuda faptului că magazinele fizice au fost închise sau au operat cu limitări de program, categoria de parfumuri a avut o evoluție pozitivă, în timp ce make-up a fost segmentul cel mai afectat din cauza lipsei interacțiunii sociale.
Citește în continuare interviul AICI.