Vinurile, o categorie cu mult potențial în retail

Cu o masă de consumatori importantă în rândul adulților din urbanul mediu și mare, vinul este o categorie care merită atenția retailerilor dacă ne gândim la potențialul de cumpărare. Astfel, circa unu din doi români din zonele urbane declară că a consumat vin produs în gospodărie în ultimele 12 luni, iar 35% dintre cei care nu consumă vin îmbuteliat declară că preferă vinul de casă, potrivit unui studiu Kantar TNS realizat pentru Progresiv. Drept urmare, marea provocare a retailerilor și producătorilor, deopotrivă, pare a fi convertirea segmentului de consumatori care preferă produsele „home made”. Vinurile, o categorie cu mult potențial în retail

Deși are o incidență mai mică decât berea, vinul se bucură și el de un consum ridicat în rândul românilor cu vârsta de peste 18 ani, din zonele urbane cu populație de peste 50.000 de locuitori. Iar afirmația este valabilă indiferent dacă vorbim despre vin îmbuteliat, vinuri spumante sau produse în gospodărie. Astfel, două treimi dintre consumatori declară că au consumat cel puțin o dată vin îmbuteliat în ultimele 2 luni, în timp ce vinurile spumante și vinul produs în gospodărie s-au regăsit în meniul a 62% dintre respondenți, respectiv 46% în ultimul an.
Dacă vorbim însă despre frecvența de consum, potrivit studiului Kantar TNS o treime dintre adulții din mediul urban consumă vin îmbuteliat sau vin de casă o dată pe săptămână sau mai des, în timp ce vinul spumant este asociat mai degrabă consumului ocazional, 33% dintre respondenți indicând un consum trimestrial.
„Interesant este faptul că dacă ne uităm la barierele de consum, vinul îmbuteliat are un competitor puternic în vinul făcut în gospodărie. Astfel, 35% dintre respondenții care au declarat că nu au consumat vin îmbuteliat în ultimele 12 luni spun că preferă vinul de casă. 14% dintre români spun că nu le place gustul vinului, în timp ce 11% dintre non-consumatori declară că în jurul lor nu se consumă vin sau nu consumă alcool”, precizează Andreea Savva, Quantitative Researcher Kantar TNS România.

Ce vinuri consumă românii?

Mai mult de o treime dintre consumatorii de vin îmbuteliat din localitățile urbane cu peste 50.000 de locuitori preferă vinul de proveniență autohtonă, în timp ce aproximativ șase din zece consumatori preferă în egală măsură vinurile românești și sortimentele de import.
Din perspectivă socio-demografică, vinurile românești sunt alese cu precădere de consumatorii maturi, cu vârsta cuprinsă între 35-44 de ani și cei peste 55 de ani, dar și de persoanele căsătorite sau care locuiesc împreună cu partenerul. Cât despre segmentele care consumă în egală măsură vinuri locale, dar și de import, circa două treimi sunt femei și consumatori din segmentul de vârstă 25-34 de ani.
Când vine vorba despre sortimentele de proveniență externă, Franța conduce clasamentul preferințelor, 64% dintre consumatori declarând că preferă să consume vinuri de origine franceză. Italia, Moldova și Spania se bucură și ele de notorietate, unu din doi români alegând vinuri produse în aceste țări, în timp ce Argentina, Australia sau Chile reușesc să convingă mai puțin de unu din zece consumatori.

Retailul convențional, canalul preferat pentru achiziția de vin

Chiar dacă hypermarketurile și supermarketurile conduc detașat la capitolul locații de achiziție pentru vinul îmbuteliat, fiind alese de aproximativ nouă din zece români, magazinele specializate se bucură și ele de notorietate, reprezentând o opțiune pentru patru din zece consumatori. Cât despre restaurante, doar 25% dintre consumatori declară că aleg locațiile HoReCa cel mai adesea, iar chioșcurile și magazinele de cartier atrag puțin peste unu din zece consumatori.
Ce vin cumpără românii? De departe, sticla de 0,75 litri este preferată în detrimentul celorlalte variante, 84% dintre respondenții studiului Kantar TNS declarând că acesta este tipul de ambalaj preferat. Doi din zece români aleg sticlele mai mari de 0,75 litri, în timp ce ambalajele bag in box și PET-ul sunt alese de obicei de mai puțin de un consumator din zece.
„Dacă vorbim despre prețul optim pentru o sticlă de vin, datele sunt interesante, românii fiind dispuși să plătească un preț dublu într-o locație HoReCa. Astfel, în medie, pentru români, prețul pentru o sticlă de vin de 0,75 litri achiziționată din retail se situează undeva între 24 de lei și 32 de lei, prețul de 29 de lei fiind evaluat un preț optim. În locațiile HoReCa, prețul mediu variază între 45 de lei și 60 de lei, nivelul optim fiind de 55 de lei”, punctează reprezentanta Kantar TNS România.

Focus pe vinul îmbuteliat

Vinul îmbuteliat este consumat cu precădere în locații indoor, indiferent că vorbim despre propria locuință sau despre o locație HoReCa, în egală măsură la sticlă sau la pahar. 92% dintre consumatori declară că de obicei consumă vin îmbuteliat acasă, cu o pondere mai mare în rândul respondenților din categoria de vârstă 35-44 de ani, în timp ce 61% dintre respondenți optează de obicei pentru consumul într-un restaurant. Clasamentul locațiilor de consum este completat de terase (alese cu precădere de respondenții cu venituri ridicate), în aer liber și baruri și pub-uri.
Dacă vorbim despre ocaziile de consum, cel mai des menționate par a fi „momentele de sărbătoare”, „în timpul mesei în familie”, „când sunt invitat la cineva” sau „îmi invit prietenii la mine”, acestea fiind menționate de mai bine de unu din doi respondenți. La polul opus ca asociere cu consumul de vin sunt spectacolele, momentele de activități în casă sau mesele luate fără companie. Cât despre tipul de vin asociat, sortimentele roze par a fi preferate în intimitate, fiind consumate cu precădere la masă, în compania partenerului/ei sau singur, în timp ce vinul roșu pare a fi mai degrabă consumat în timpul întâlnirilor cu prietenii, atât indoor, cât și outdoor. Cu o rată de consum mai redusă față de celelalte sortimente, vinul alb este consumat în aproximativ aceeași măsură la toate tipurile de ocazii menționate.

Cine sunt campionii la capitolul notorietate?

Cabernet Sauvignon și Merlot sunt cele două soiuri care conduc clasamentul atât în ceea ce privește notorietatea, cât și consumul, mai bine de opt din zece consumatori cunoscând aceste soiuri de vin și șase din zece declarând că le-au și consumat de-a lungul timpului. La o distanță relativ apropiată se află însă și soiuri precum Busuioaca, Grasa de Cotnari, Feteasca Regală, Pinot Noir, Muscat Ottonel, Fetească Neagră și Tâmâioasa Românească, mai mult de șapte din zece persoane precizând că le sunt cunoscute aceste soiuri.

Articolul complet poate fi citit aici

România, a patra țara din lume la creșterea producției de vin
România, a patra țara din lume la creșterea producției de vin
2023 a fost un an dificil pentru industria vinului cu o scădere a producției până la un nivel nemaiîntâlnit în ultimii 60 de ani, potrivit...
Programul Carrefour „Deschidem Vinul Românesc”, pentru a doua oară în Italia
Programul Carrefour „Deschidem Vinul Românesc”, pentru a doua oară în Italia
Deschidem Vinul Românesc, programul Carrefour România care sprijină industria vinurilor românești încă din 2019, a susținut, la invitația...
2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
După doi ani în care retailul a condus creșterea în categoria de vin, marea provocare pentru producători este să mențină trendul ascendent...
„Românesc”, un atribut cu forță de loializare în categoria vinurilor
„Românesc”, un atribut cu forță de loializare în categoria vinurilor
Vinul și consumatorii de vin au parcurs un traseu destul de anevoios pe piața locală, marcat, inițial, de lipsa de calitate și informații, și...