Verde Fresh, „lăptăria vegană” care învață ABC-ul antreprenoriatului

Un tenor la Opera Națională Română din Cluj-Napoca și un analist de business la o multinațională au sesizat potențialul de creștere pe care piața produselor vegane îl are pe plan local și, înainte de debutul pandemiei, au decis să transforme Verde Fresh dintr-o simplă idee într-un business funcțional cu o investiție de 42.000 de euro. În prezent, cei doi învață ABC-ul antreprenoriatului și construiesc planurile de dezvoltare ale afacerii pregătind noi investiții. Verde Fresh, „lăptăria vegană” care învață ABC-ul antreprenoriatului

Pe George Buliga, business analyst la o companie multinațională din Cluj-Napoca, și Florin Pop, solist vocal la Opera Națională Română din același oraș, îi leagă o prietenie veche, de pe vremea în care împărțeau aceeași bancă la școala din Baia Mare. Cei doi au trecut la următorul nivel devenind parteneri de afaceri cu puțin înainte de debutul pandemiei de COVID-19, atunci când George i-a propus lui Florin să se asocieze pentru a dezvolta conceptul Verde Fresh.

„Cluj-Napoca este un hub antreprenorial și un loc ce te inspiră să îți pui ideile în practică. Acest business a pornit cumva dintr-o altă idee, o afacere care se chema Fructeria, lansată de George alături de alți colegi. Businessul respectiv a rezistat câteva luni, după care George a lansat Verde Fresh și m-a contactat pentru o infuzie de capital. Pe perioada de lockdown am funcționat pe modul avarie, după care lucrurile au început să se miște încet-încet. Am debutat cu lapte de migdale și iaurt de migdale”, a povestit Florin Pop.

Investiția inițială a fost de 42.000 de euro, sumă obținută prin programul Start-Up Nation. „Motivele care ne-au determinat să lansăm Verde Fresh au fost dorința de a face ceva al nostru și provocarea de a dezvolta o idee într-un business funcțional. Piața de produse vegane este în creștere permanentă și am considerat că putem să ne facem și noi loc. Povestea numelui este și ea interesantă. Tot timpul este nevoie de ceva proaspăt în viața noastră. Din experiența avută în perioada în care am experimentat produse vegane și raw vegane, am văzut ca nu întotdeauna acestea, deși sănătoase, aveau un gust pe măsura numelui. Am hotărât să nu facem niciodată rabat la calitate și, mai ales, la gust (noi fiind doi gurmanzi)”, a spus antreprenorul.

De departe cea mai mare provocare a fost crearea unui proces tehnologic prin care să poată produce laptele de migdale. „Dacă pe Youtube sunt mii de filmulețe despre «cum poți să faci lapte de migdale», în realitate, să obții un produs de calitate, cu un termen de valabilitate rezonabil, a fost foarte greu. Nu am găsit un tehnolog care să ne dea o rețetă sau să ne recomande echipamentul potrivit. Oarecum, putem spune că am făcut un pionierat continuu din asta. Totul este mult prea manufacturat – de la lipirea etichetelor până la produsul propriu-zis”, a explicat Florin.

La acestea se adaugă nevoia de finanțare destul de mare resimțită de businessul aflat la început de drum pentru asigurarea stocurilor de materie primă sau ambalaje. Astfel, după multe încercări, materia primă folosită provine din surse externe: migdalele din Spania, alunele din Grecia, iar cocosul este din zona ecuatorială.

Atribute pentru un business de succes

Portofoliul inițial al Verde Fresh cuprindea trei game de produse – lapte de migdale, granola și unturi (migdale, alune, arahide). În timp, antreprenorii au renunțat la granola și și-au focusat resursele pe crearea unei „lăptării vegane”. În prezent, iaurtul de migdale conduce detașat în topul vânzărilor, în timp ce untul de alune de pădure ocupă, de asemenea, un loc important în preferințele consumatorilor.

„Ne adresăm în primul rând persoanelor care au ales să ducă o viață sănătoasă devenind vegane, dar și celor care țin post, și, de ce nu, celor care au dezvoltat în timp intoleranță la lactoză și își doresc un produs care să înlocuiască lactatele de origine animală. Chiar dacă piața locală de alternative vegane pentru lactate este dominată de branduri internaționale cum ar fi Danone cu Alpro sau produsele de marcă ale diferitelor lanțuri comerciale, noi oferim o variantă naturală a produselor, fără adaosuri nesănătoase precum conservanții. În succesul produsele noastre artizanale, ne bazăm în primul rând pe calitate și gust,” a adăugat co-fondatorul Verde Fresh.

Chiar dacă perioada pandemiei nu a reprezentat un context favorabil dezvoltării, businessul Verde Fresh a beneficiat totuși de o reinventare din punct de vedere vizual și de o extindere a gamei de produse cu iaurturi din cocos și diferite fructe (banane, ananas, căpșune, mango). „Provocări găsim în fiecare zi, de la service-ul aparatelor folosite în producție, până la procurarea materiei prime, ambalaje, etichete etc. Dorim să mărim capacitatea de producție prin implementarea unei linii de producție. De asemenea, ne dorim să adăugăm noi sortimente de produse sub eticheta Verde Fresh”, a punctat antreprenorul.

Sub umbrela investițiilor

Potrivit bilanțului financiar, Verde Fresh încheia anul 2020 cu o cifră de afaceri netă de 85.189 lei și pierderi de 20.577 lei. „Suntem în jurul liniei de breakeven, dar nu putem spune că avem, deocamdată, un business profitabil.La momentul actual am testat conceptul și piața și avem semnale pozitive. Pe viitor, sunt necesare investiții consistente pentru a crește capacitatea de producție și eficiența”, a mai spus Florin.

În acest moment, în cei 100 de metri pătrați închiriați într-o hală din Cluj-Napoca antreprenorii produc, în cele două zile alocate în acest sens în timpul săptămânii, 100 de litri de lapte de migdale pe zi, în timp ce la iaurt capacitatea se ridică la 300 de bucăți per tura de producție. În perioada următoare, antreprenorii au în plan o investiție importantă, care se ridică la 60-70.000 de euro, pentru extinderea capacității de producție. Astfel, aceasta ar putea crește până la 500 de litri pe zi odată cu achiziția de noi tehnologii, care vor permite, în același timp, depășirea fazei de manufacturare excesivă a produselor.

„Linia de producție pe care o utilizăm acum, pot spune că e brevetată chiar de noi. Măcinarea migdalelor o facem în prezent cu mixerul. Dacă dorim să creștem capacitatea de producție avem nevoie de tehnologie. Ar fi un salt extraordinar”, a adăugat antreprenorul.

Investiția în extinderea capacității de producție ar deschide, în același timp, noi oportunități de comercializare a produselor Verde Fresh. În prezent, acestea sunt disponibile în magazinele naturiste și băcăniile din Cluj-Napoca, dar și în magazinul online propriu, pe care producătorul l-a lansat recent. Potrivit lui Florin Pop, cele mai multe comenzi online vin de la consumatorii din zona Ardealului, Oradea, Cluj, Baia Mare, în timp ce un procent de 40% din vânzările site-ului este susținut de orașe precum Iași, București, Craiova, Sibiu. Valoarea medie a unei comenzi online se situează în jurul sumei de 100 de lei.

„Intenționăm să intrăm și în marile lanțuri de magazine, dar, pentru moment, capacitatea de producție nu ne permite acest lucru. Mai mult, prezența în supermarket necesită și resurse importante de capital de lucru, în condițiile în care plata se face la 60 de zile. Am avut discuții cu retailerii, însă pentru moment contractele sunt în stand-by. Sperăm să deschidem ușa pentru acest tip de colaborare după mărirea capacității de producție”, a concluzionat co-fondatorul Verde Fresh.

Laptele vegetal, o categorie în care beneficiile pentru sănătate au detronat presiunea inflației
Laptele vegetal, o categorie în care beneficiile pentru sănătate au detronat presiunea inflației
O categorie la început de drum în România, aleasă în special datorită beneficiilor pentru sănătate, alternativele la lapte, pe bază de...
Lăptăria cu Caimac, dezvoltare generată de inovații și capacitatea de a atrage noi consumatori
Lăptăria cu Caimac, dezvoltare generată de inovații și capacitatea de a atrage noi consumatori
La cinci ani de la lansarea pe piața locală, Lăptăria cu Caimac a reușit să ajungă la o cifră de afaceri de aproape 73 de milioane de lei,...
Cum își securizează Laura Baldini, un business de peste opt milioane de euro, dezvoltarea pe termen lung
Cum își securizează Laura Baldini, un business de peste opt milioane de euro, dezvoltarea pe termen lung
Cu o experiență de trei decenii în lumea antreprenoriatului, Laura Baldini, fondatoarea brandului cu același nume, reușește să se plieze pe...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...