Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Cu un plus de 14 miliarde de lei în cont la finalul lui 2022, marile lanțuri de retail active pe piața locală au reușit să bifeze o creștere medie de 17%, la același nivel cu rata inflației și dublă față de avansul raportat în 2021, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanțe. Din perspectiva profitului situația stă chiar și mai bine: vorbim despre o rată medie de creștere de 43% pentru cei 11 jucători internaționali prezenți în România și despre 7 rețele din 11 care și-au majorat profitul net.
96,42 de miliarde de lei. Acesta este valoarea cumulată a vânzărilor raportate de cei 11 jucători internaționali activi pe piața din România în 2022. Prin comparație cu anul precedent, vorbim despre o creștere de 17%, la același nivel cu rata generală a inflației în 2022. Cu doar două excepții, toți retailerii au fost pe plus la capitolul vânzări în 2022 versus 2021.
Cea mai bună dinamică a fost raportată, pentru al doilea an consecutiv, de rețeaua dm drogerie markt, cu un avans de 46% la nivelul cifrei de afaceri, care a depășit pragul de 800 de milioane de lei. A doua poziție în topul creșterilor este ocupată de Rewe România, compania care deține magazinele Penny. Retailerul a bifat un avans de 33%, cel mai bun rezultat de la intrarea pe piață. Astfel, rulajele companiei s-au ridicat la 7,17 miliarde de lei față de 5,39 miliarde de lei înregistrate în 2021. Dincolo de aportul inflației la aceste rezultate, 2022 a fost și primul an din istoria Penny pe piața locală în care a fost înregistrată o creștere double digit în ceea ce privește numărul de clienți. Concret, pe o bază de raportare like for like (în cazul magazinelor deschise de cel puțin un an), numărul clienților a crescut cu 12,6%. Topul creșterilor este completat de Metro (+28%), Lidl (+24%) și Profi (+22%). După 11 ani, Metro a reluat investițiile în expansiune și a relocat și transformat magazinul Metro Punct din Buzău în formatul clasic.”Inaugurarea a avut ca scop susținerea ritmului de creștere a businessului Metro în regiune și implicit în România, dar și consolidarea poziției de susținător al afacerilor independente”, precizau reprezentanții companiei.
Citește și: 2022, anul „remodelării” comerțului modern
Și în cazul Lidl și Profi expansiunea a jucat un rol extrem de important. Mai concret, Profi a bifat anul trecut peste 270 de magazine remodelate și deschise, dintre care 96 de unități comerciale noi, în timp ce Lidl a încheiat anul cu o rețea de 346 de magazine la nivel național, dintre care 28 magazine noi și 10 unități remodelate în localitățile Tecuci, Ploiești, Roman, Slatina, Dorohoi, Caransebeș, București, Pecica, Adjud și Târnăveni.
Creșteri double digit au raportat și Mega Image, Kaufland și Auchan. În cazul Mega Image avansul raportat a fost de 17%, până la 8,7 miliarde de lei, în timp ce Kaufland a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri netă de 16 miliarde de lei, în creștere cu 15% față de anul anterior. Cât despre Auchan, retailerul a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 6,93 de miliarde de lei, bifând un avans de 10% față de 2021. Anul trecut, retailerul și-a adjudecat poziția de lider la capitolul expansiune, deschizând 154 de unități noi. Este vorba despre două supermarketuri de mari dimensiuni, de peste 2.000 metri pătrați, ambele situate în Iași, precum și 152 de noi magazine MyAuchan în stațiile Petrom din țară. Auchan a terminat astfel anul 2022 cu o rețea formată din 327 de magazine, dintre care 33 hipermarketuri, 7 supermarketuri, 8 magazine MyAuchan individuale și 279 de magazine MyAuchan în stațiile Petrom.
Pe trend ascendent, dar cu un avans de doar 7%, Selgros a ajuns la o cifră de afaceri de 4,27 de miliarde de lei.
Vezi și: Topul marilor rețele de retail: avans modest și profit în scădere în 2021
Schimbări în clasamentul marilor rețele de retail în 2022
Dacă ne raportăm la cum arată clasamentul marilor rețele de retail, 2022 vine cu schimbări, Profi, Metro și Penny reușind să urce în ierarhie. Cu un avans de 22% la nivelul cifrei de afaceri, Profi a reușit să urce pe poziția a treia în top, devansând Carrefour, care a înregistrat o cifră de afaceri consolidată la nivel de grup de 11,47 miliarde de lei, în scădere cu 1% față de anul precedent. Defalcat, dintre cele patru companii, Supeco și Artima au înregistrat cea mai bună evoluție (+21%, respectiv + 20%), în timp ce rețeaua de hipermarketuri a încheiat 2022 cu o cifră de afaceri de 10,39 de miliarde de lei, în creștere cu 11% față de anul precedent.
În ceea ce privește celelalte schimbări, avansul de 28% raportat în 2022 a ajutat Metro să surclaseze rețeaua Mega Image, care ocupă acum locul al șaselea în clasamentul celor mai mai jucători. Cât despre Penny, discounterul a reușit să depășească rețeaua Auchan care se află acum pe locul opt în top.
Tot la acest capitol merită menționat și faptul că Lidl și-a consolidat poziția de lider, situându-se la un avans de 2,3 miliarde de lei de Kaufland. Interesant este și faptul că primii trei jucători – Lidl, Kaufland și Carrefour - reușesc să genereze jumătate din cifra de afaceri cumulată a celor 11 IKA prezenți pe piața locală (49,26 de miliarde de lei din 99,70 miliarde de lei).
2022, creștere semnificativă la nivel de profit pentru marile rețele
Dacă în 2021 profitul cumulat al celor 11 jucători internaționali era de 2,2 miliarde de lei, anul trecut aceștia au raportat un rezultat net de 3,15 miliarde de lei, marcând un avans mediu de 43%. Campioni la capitolul creșterea profitului net sunt dm drogerie markt și Selgros, care au bifat un plus de 195%, respectiv 57%. Și Lidl a înregistrat un avans remarcabil, bifând o creștere a profitului net de 43%.
La polul opus, potrivit datelor declarate la Ministerul de Finanțe, Profi și-a majorat considerabil pierderile, raportând pentru 2022 o pierdere netă de 285 de milioane de lei, față de 130 de milioane de lei în 2021. Cu toate acestea, retailerul preciza într-o comunicare anterioară că EBITDA a crescut cu 5% față de anul precedent, ”arătând că în ciuda condițiilor de business atipice din ultimii ani, cum ar fi impactul negativ al COVID, întreruperi ale lanțului de aprovizionare, volatilitatea prețului energiei, Profi găsește soluții pentru a rămâne profitabilă pe termen lung”.
Pe minus a încheiat anul trecut și cora, raportând o pierdere de 33,96 de milioane de lei. Prin comparație cu 2021, retailerul a reușit însă să-și diminueze pierderile, în 2021 rezultatul negativ fiind de 42,92 milioane de lei.
De cealaltă parte, Metro a înregistrat o scădere de 42% a profitului net, până la 38 de milioane de lei, în timp ce Kaufland a diminuat ușor rezultatul net 884 milioane de lei în 2022 versus 887 milioane de lei în 2021.
O analiză amplă a clasamentului retailerilor în 2022 va fi publicată în ediția de iulie a revistei Progresiv.