Topul marilor rețele de retail: avans modest și profit în scădere în 2021

În ciuda provocărilor generate de pandemie, 2021 continuă lista anilor de creștere pentru marile rețele de magazine prezente pe piața locală. Raportările oficiale ale companiilor la Ministerul de Finanțe indică un plus de 7,2 miliarde de lei versus anul 2020. Nu la fel de roz stau lucrurile când vorbim despre profitabilitate, Carrefour, Rewe și Selgros fiind singurii retaileri care și-au majorat profiul net. Topul marilor rețele de retail: avans modest și profit în scădere în 2021

Toți cei 11 retaileri cu acționariat străin activi pe piață, cu o singură excepție, au fost pe plus anul trecut la capitolul vânzări, comparativ cu anul anterior. Ce mai mare rată de creștere, de 25%, a fost înregistrată de rețeaua dm drogerie markt, care a depășit anul trecut pragul de afaceri de 500 de milioane de lei. Topul creșterilor este completat de Metro (+19%), Lidl (+16%), Auchan și Penny, ambele rețele bifând un plus de 14% față de anul anterior. Și dacă în cazul Lidl, Auchan și Penny expansiunea a avut un rol important în ecuația de creștere, merită menționat că în cazul Metro vorbim despre o creștere organică.

De altfel, rezultatele raportate de Lidl și Penny nu sunt deloc surprinzătoare, canalul de discount câștigând cei mai mulți cumpărători, potrivit datelor de retail audit. Un avans în linie cu media creșterii celor mai mari rețele a fost raportat și de Profi. În cazul retailerului deținut de fondul de investiții Mid Europa Partners, o contribuție importantă la avansul vânzărilor de 8% l-au avut magazinele nou deschise și remodelate care au bifat o creștere de 16%. Anul trecut, retailerul a pus pe harta expansiunii 173 de magazine noi și a remodelat 75 dintre cele deja existente, ajungând la finalul anului la un număr total de peste 1.560 de magazine, dintre care 162 în noul format Profi. Totodată, retailerul a crescut constant numărul magazinelor agent Profi, program care stimulează antreprenoriatul încredințând unor agenți administrarea unor magazine Profi integrate.

Cu toate acestea, Profi nu a reușit să surclaseze retailerul francez Carrefour care operează pe piața locală cu patru companii – Carrefour România, Artima, Columbus și Supeco Investment. Retailerul francez a încheiat anul 2021 cu o cifră de afaceri cumulată de 13,10 de miliarde de lei, în creștere cu circa 3% față de anul precedent. Rezultatul îi asigură din nou un loc pe podium, fiind plasat la o distanță de 3,6 miliarde de lei față de Profi, retailer care ocupă poziția a patra în clasament.

Cora este singurul retailer care a înregistrat scăderi de vânzări anul trecut, marcând un declin de 5% față de 2020. Totodată, după ce în 2020 revenise pe profit, în 2021 retailerul a raportat pierderi de circa 43 de milioane de lei.

TOPUL RETAILERILOR INTERNAȚIONALI PREZENȚI ÎN ROMÂNIA 2021
PozițieCompanieCifră de afaceri (mil. lei)Profit (mil. lei)Nr. magazine
2021Dinamică 2021 vs 20202021Dinamică 2021 vs 202020212020
1Lidl14.876,9816%737,41-3%318288
2Kaufland13.967,229%887,00-9%147138
3Carrefour13.103,793%293,5151%365399
4Profi9.523,458%-130,77n/a15621404
5Mega Image7.467,353%107,70-32%919851
6Metro7.282,8619%65,28-16%3030
7Auchan6.332,7414%85,27-16%17469
8Penny5.395,0114%123,0645%301272
9Selgros3.984,183%66,316%2323
10cora1.548,86-5%-42,92a trecut pe pierdere1311
11dm drogerie markt569,1225%12,09a trecut pe profit120114
TOTAL84.051,609%2.203,98-17%

Profituri în scădere în 2021 pentru marile rețele de magazine

Dacă ne raportăm la cum arată clasamentul marilor rețele de retail în 2021, clasamentul rămâne neschimbat prin comparație cu anul 2020. Astfel, poziția de lider rămâne ocupată de discounterul german Lidl care are un avans de 900 de milioane de lei în fața Kaufland. Pe poziția a treia se află francezii de la Carrefour, în timp ce locul al patrulea este ocupat de Profi, cu o cifră de afaceri de 9,5 miliarde de lei. La o diferență de aproape 2 miliarde de lei, poziția a cincea în topul celor mai mari retaileri prezenți pe piața din România este revendicată de Mega Image. Retailerul și-a încetinit ritmul de creștere anul trecut, bifând un avans de doar 3% față de anul precedent.

Dacă la capitolul cifră de afaceri bilanțul anului trecut este pe plus, nu același lucru putem spune și despre profit. De altfel, per total, cei mai mari 11 jucători din piața locală de retail au bifat un profit de 2,28 de miliarde de lei, în scădere față de anul precedent, când profilul cumulat s-a ridicat la 2,71 de miliarde de lei. Campioni la capitolul creșterea profitului sunt Carrefour și Penny, care au bifat un plus de 51%, respectiv 45%. În cazul Carrefour vorbim despre un rezultat cumulat al celor patru companii cu care operează în România. Dacă ne raportăm la situația defalcată, Carrefour România – compania care operează hypermarketurile Carrefour, a raportat un avans al profitului net de 40%, Columbus a revenit pe profit, bifând un rezultat net de 5,7 milioane de lei, Supeco și-a diminuat pierderile de la 15,66 de milioane de lei la 14,11 milioane de lei, în timp ce Artima și-a majorat pierderile cu 41%.

La polul opus, cea mai mare scădere a profitului net a fost înregistrată de Mega Image (-32%), urmat de Metro și Auchan România, care și-a diminuat rezultatul net cu 16%.

O analiză amplă a clasamentului retailerilor în 2021 va fi publicată în ediția de iulie a revistei Progresiv.

Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Cu un plus de 14 miliarde de lei în cont la finalul lui 2022, marile lanțuri de retail active pe piața locală au reușit să bifeze o creștere...
20 de ani de PROGRES
20 de ani de PROGRES
20 de ani de retail modern, 20 de ani de progres! 20 de ani de Progresiv! Pare mult, este mult, dar a fost extraordinar! În 1999 era...
Cine sunt finaliștii Progresiv Awards 2018
Cine sunt finaliștii Progresiv Awards 2018
Progresiv Awards, competiția adevăratelor valori din piața FMCG românească, anunță finaliștii ediției din 2018, la cele 10 categorii de...
GfK: România, pe locul 33 din 42 din punctul de vedere al puterii de cumpărare în 2016, la nivel european
GfK: România, pe locul 33 din 42 din punctul de vedere al puterii de cumpărare în 2016, la nivel european
Cu o putere medie de cumpărare sau venit disponibil pe cap de locuitor de 4.181 de euro, România se plasează pe locul 33 în clasamentul european...