Schimbare în topul retailerilor internaționali: cine și cu cât a luat fața în 2020
2020 a venit cu provocări pentru industria de retail, dar și cu o schimbare semnificativă în ceea ce privește liderul retailerilor alimentari. Cu un plus de 8,1 miliarde lei în 2020, în ritm cu creșterea înregistrată în 2019 de piața de retail, 2020 a adus pentru majoritatea jucătorilor din piața o majorare a afacerilor, însă suprinza a venit din partea discounterului Lidl, care a detronat Kaufland, jucătorul care a deținut poziția de lider în ultimii zece ani.
Raportările oficiale ale companiilor de retail la Ministerul de Finanțe, publicate recent, arată că deși pandemia de COVID-19 a venit cu multe pietre de încercare, în 2020 jucătorii din piața și-au readaptat afacerile astfel încât majoritatea au înregistrat creșteri ale vânzărilor, comparativ cu anul anterior. Cea mai mare creștere a bifat-o Lidl, cu un plus de 31%și care a ajuns la afaceri de 12,86 miliarde lei. Într-un interviu acordat Progresiv în toamna anului 2019, Frank Wagner, CEO-ul Lidl, spunea că obiectivul setat este de a ocupa prima poziție în topul celor mai mari jucători din retail, lucru care s-a întâmplat în acest an. Demn de notat în creșterea Lidl în 2020 este expansiunea discounterului, care s-a accentuat în cel de-al doilea semestru al anului, cu 27 de unități deschise și care se apropie vertiginos de pragul de 300 de unități.
La o distanță de 25 de milioane de lei de Lidl se clasează Kaufland. Retailerul a înregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 12,83 miliarde lei, în creștere cu 9% față de 2019. La polul opus, două mari lanțuri de retail au înregistrat scăderi ale businessului în 2020: cora (-5,65%) și dm drogherie markt (-1,67%).
Creștere notabilă a bifat și Profi, rețea deținută de fondul de investiții Mid Europa Parteners, de 21,6%, care în ultimii ani înregistrează rate de creștere similare (+23% în 2019) datorate în mare parte și ritmului agresiv de extindere a rețelei de magazine. Numai anul trecut, Profi a pus pe harta expansiunii 235 de noi locațiiși a remodelat alte două, la Ploiești și Craiova, sub conceptul care în interiorul companiei poartă numele Monaco.
După Lidl și Profi, discounterul german Penny, deținut de grupul Rewe, a avut următoarea rată de creștere în 2020, de 19,44%. Aceeași dinamică de creștere se remarcă în cazul discounterilor și în privința profitabilității, atât Lidl, cât și Penny majorându-și profiturile nete cu 53,92%, respectiv 54%, evidențiind încă o dată că 2020 a fost anul discounterilor în ceea ce privește canalul de vânzare preferat de români.
Însă cea mai mare surpriză în privința profitului net o reprezintă Auchan, care deși la nivel de business a rămas constant nivelului din 2019, a reușit să-și crească considerabil profitul: +258%, bifând astfel o cifra netă de 101 milioane lei. Kaufland rămâne însă retailerul cel mai profitabil din România, rezultatele din 2020 arătând un profit net de 970 milioane lei, în creștere cu 14,47%.
În ceea ce privește segmentul cash&carry, cei doi mari retaileri ce activează pe acest canal, Metro Cash & Carry și Selgros, au avut o evoluție organică, niciunul dintre cei doi jucători neavând investiții în expansiunea rețelelor anul trecut.
Progresiv va publica o analiză amplă a clasamentului retailerilor în 2020, evoluțiile și trendurile din retail, în suplimentul Retail Market Overview din ediția de iulie a Revistei Progresiv.