Schimbare în topul retailerilor internaționali: cine și cu cât a luat fața în 2020

2020 a venit cu provocări pentru industria de retail, dar și cu o schimbare semnificativă în ceea ce privește liderul retailerilor alimentari. Cu un plus de 8,1 miliarde lei în 2020, în ritm cu creșterea înregistrată în 2019 de piața de retail, 2020 a adus pentru majoritatea jucătorilor din piața o majorare a afacerilor, însă suprinza a venit din partea discounterului Lidl, care a detronat Kaufland, jucătorul care a deținut poziția de lider în ultimii zece ani. Schimbare în topul retailerilor internaționali: cine și cu cât a luat fața în 2020

Raportările oficiale ale companiilor de retail la Ministerul de Finanțe, publicate recent, arată că deși pandemia de COVID-19 a venit cu multe pietre de încercare, în 2020 jucătorii din piața și-au readaptat afacerile astfel încât majoritatea au înregistrat creșteri ale vânzărilor, comparativ cu anul anterior. Cea mai mare creștere a bifat-o Lidl, cu un plus de 31%și care a ajuns la afaceri de 12,86 miliarde lei. Într-un interviu acordat Progresiv în toamna anului 2019, Frank Wagner, CEO-ul Lidl, spunea că obiectivul setat este de a ocupa prima poziție în topul celor mai mari jucători din retail, lucru care s-a întâmplat în acest an. Demn de notat în creșterea Lidl în 2020 este expansiunea discounterului, care s-a accentuat în cel de-al doilea semestru al anului, cu 27 de unități deschise și care se apropie vertiginos de pragul de 300 de unități.

La o distanță de 25 de milioane de lei de Lidl se clasează Kaufland. Retailerul a înregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 12,83 miliarde lei, în creștere cu 9% față de 2019. La polul opus, două mari lanțuri de retail au înregistrat scăderi ale businessului în 2020: cora (-5,65%) și dm drogherie markt (-1,67%).

Creștere notabilă a bifat și Profi, rețea deținută de fondul de investiții Mid Europa Parteners, de 21,6%, care în ultimii ani înregistrează rate de creștere similare (+23% în 2019) datorate în mare parte și ritmului agresiv de extindere a rețelei de magazine. Numai anul trecut, Profi a pus pe harta expansiunii 235 de noi locațiiși a remodelat alte două, la Ploiești și Craiova, sub conceptul care în interiorul companiei poartă numele Monaco.

După Lidl și Profi, discounterul german Penny, deținut de grupul Rewe, a avut următoarea rată de creștere în 2020, de 19,44%. Aceeași dinamică de creștere se remarcă în cazul discounterilor și în privința profitabilității, atât Lidl, cât și Penny majorându-și profiturile nete cu 53,92%, respectiv 54%, evidențiind încă o dată că 2020 a fost anul discounterilor în ceea ce privește canalul de vânzare preferat de români.

Însă cea mai mare surpriză în privința profitului net o reprezintă Auchan, care deși la nivel de business a rămas constant nivelului din 2019, a reușit să-și crească considerabil profitul: +258%, bifând astfel o cifra netă de 101 milioane lei. Kaufland rămâne însă retailerul cel mai profitabil din România, rezultatele din 2020 arătând un profit net de 970 milioane lei, în creștere cu 14,47%.

În ceea ce privește segmentul cash&carry, cei doi mari retaileri ce activează pe acest canal, Metro Cash & Carry și Selgros, au avut o evoluție organică, niciunul dintre cei doi jucători neavând investiții în expansiunea rețelelor anul trecut.

Progresiv va publica o analiză amplă a clasamentului retailerilor în 2020, evoluțiile și trendurile din retail, în suplimentul Retail Market Overview din ediția de iulie a Revistei Progresiv.

default

2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
Diversificare și adaptare au fost cuvintele de ordine pentru jucătorii independenţi în 2022. Pe o piaţă aglomerată, aceștia și-au asigurat...
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Cu un plus de 14 miliarde de lei în cont la finalul lui 2022, marile lanțuri de retail active pe piața locală au reușit să bifeze o creștere...
Anul schimbării în topul retailerilor internaționali
Anul schimbării în topul retailerilor internaționali
2020 a venit cu provocări pentru industria de retail, dar și cu schimbări importante în ceea ce privește liderul retailerilor alimentari. Cu un...
Schimbare de lider pe piața locală de retail
Schimbare de lider pe piața locală de retail
La zece ani de la intrarea pe piața din România, discounterul german Lidl a devenit liderul pieței locale de retail, devansând Kaufland. Astfel,...