Piața berii, scădere a volumelor vândute de 4% în primele 8 luni
În primele opt luni ale acestui an industria de bere din România a bifat o scădere de 4% comparativ cu volumul înregistrat în aceeași perioadă a anului anterior, după ce în primele 4 luni scăderea a fost chiar de -10%, arată datele Asociației Berarii României.
În august 2022, luna principală din sezonul estival, consumul de bere în România a înregistrat o scădere de 8% față de august 2021. Tipurile de bere preferate de români în aceeași perioadă de 8 luni analizată sunt: berea blondă – 93%, în ușoară scădere; berea fără alcool, inclusiv mixuri nealcoolizate – 6%, în creștere de la 2% în 2021; mixuri de bere și beri aromatizate cu alcool, precum și specialitățile de bere (berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie) – sub 1% fiecare, categorii aflate și ele în scădere față de anii anteriori.
"România este a 8-a piață ca mărime în ceea ce privește producția de bere la nivel european și sigur că este dorința noastră să urcăm în acest clasament. Anul acesta însă este unul plin de provocări care vin din contextul economic dificil, cu o creștere semnificativă a inflației și a costurilor cu energia și combustibilul, dar și din consecințele conflictului din Ucraina care aduc presiuni foarte mari. Înregistrăm o creștere de peste 60% a costurilor de producție a berii", a spus Julia Leferman, Director General Asociația Berarii României.
Citiți și Creșteri pe linie în topul producătorilor de bere în 2021
În contextul discuțiilor privind ultimele evoluții economice și perpectivele profilate, producătorii români de bere cer un regim fiscal stabil care să reflecte impactul pozitiv al industriei asupra întregului lanț valoric, de la “cereale la pahar” și fără taxe noi sau majorate pentru anul următor.
“Ne dorim stabilitate fiscală. Creșterea accizei cu 5% din luna august 2022 a adus o presiune suplimentară asupra industriei. Pentru anii următori este necesară revizuirea mecanismului de calcul al accizei la bere, în sensul în care indexarea acesteia să se facă prin raportare la noul nivel aprobat în luna august 2022. În caz contrar, în ianuarie 2023 acciza ar crește cu 34%, ceea ce ar reprezenta o a doua majorare într-un interval de 12 luni. O astfel de creștere bruscă va afecta și mai mult viabilitatea economică a producătorilor de bere, deja puternic afectați de creșterea generalizată a costurilor de producție”, a adăugat Julia Leferman.