Berarii României: Piața s-a stabilizat la „nivelul critic” de 15 milioane de hectolitri în 2024
După trei ani de scăderi succesive, piața berii din România s-a stabilizat anul trecut la 15 milioane de hectolitri, potrivit datelor Berarii României, care reprezintă 90% din piața locală de profil. Media producției de bere din România în intervalul 2015-2024 a fost de 16,6 milioane de hectolitri, cu un vârf al producției în anul 2018 (20,2 milioane de hectolitri), respectiv un minim în 2014 (14,9 milioane de hectolitri), un nivel apropiat de cel din 2024.
„Anul trecut au existat multiple provocări cu care s-au confruntat și producătorii de bere: inflație ridicată, presiuni financiare pentru microberării, instabilitate socială, politică, regională, incertitudini pe lanțul de aprovizionare. Scăderea pieței, care a început în 2021, s-a oprit, cel puțin pentru moment. Însă 2024 a fost pentru industrie încă un an al rezilienței. Există o criză de încredere a consumatorilor ceea ce se va reflecta în piață și în acest an, iar previziunile noastre pentru evoluția industriei în acest an sunt rezervat optimiste. Sectorul berii din România, la fel ca mediul de afaceri în ansamblu, are nevoie de stabilitate, predictibilitate și un tratament echitabil”, a spus Mihai Voicu, Președinte Berarii României și Director General Bergenbier S.A.
Livrările de bere fără alcool ale producătorilor din România au crescut anul trecut cu 15% față de 2023, acest segment depășind pentru prima dată o cotă de piață de 6%. În această categorie, livrările de mixuri de bere și beri cu arome au crescut cu 21% față de anul anterior.
În ceea ce privește tipul de ambalaj, livrările de bere la draft au crescut cel mai mult, cu 13% față de 2023, iar PET-ul a continuat să scadă, marcând un declin de 4% față de 2023. În timp ce livrările de bere la sticlă s-au menținut constante, cele la doză au crescut și ele, cu 9% față de anul anterior.
În ultimul an valoarea investițiilor realizate de principalii membri ai Berarii României a depășit 100 de milioane de euro, sumă direcționată spre producție, retehnologizare și sustenabilitate.
„Berea reprezintă una dintre puținele industrii cu o amprentă cu adevărat națională, fiind produsă în 30 din 41 de județe. Producția de bere nu se face doar la București, Ploiești, Timișoara sau Cluj-Napoca, ci se face și la Poiana Mărului, Mărginimea Sibiului sau Măneciu-Ungureni”, a punctat Constantin Bratu, Director General Berarii României.
La finalul anului 2024, în România existau 89 de fabrici de bere și microberării, respectiv 85 de producători de bere, cu opt mai puțin decât în anul anterior. De asemenea, pe piață erau active anul trecut 77 de microberării.
Cu investitii directe de peste 2,3 miliarde de euro și contribuții la bugetul de stat de aproximativ 5,5 miliarde de euro în ultimele două decenii, membrii Berarilor României generează aproape 60.000 de locuri de muncă la nivel național. Începând din 2008, Asociația Berarii României a intrat în marea familie a producătorilor de bere europeni, reprezentați prin organizația Berarii Europei, fondată în 1958.
Membrii săi actuali sunt cei mai mari producători de bere din România – Ursus Breweries, Bergenbier S.A., HEINEKEN România SA, United Romanian Breweries Bereprod – și microberăriile Berăria Artizanală Sibiu, Clinica de Bere, Scorilo și Zăganu. Împreună, cei opt producători furnizează 90% din cantitatea de bere consumată în România. Totodată, din Asociație fac parte și reprezentanți ai producătorilor de materii prime: Soufflet Malț România și Asociația Producătorilor de Hamei din România.



