Mircea Moga, CEO-ul Mega Image: Proximitatea capătă noi valențe

După doi ani în care cea mai importantă lecție a fost puterea adaptării, Mega Image pariază pe redefinirea conceptului de proximitate. Concret, dincolo de consolidarea poziției în teritoriile noi, retailerul investește în sortimentație adaptată comunităților în care este prezent, în promoții personalizate, online și eficientizare. Această strategie ar trebui să-i asigure companiei o creștere solidă pentru anul acesta, spune Mircea Moga, CEO-ul Mega Image. Mircea Moga, CEO-ul Mega Image: Proximitatea capătă noi valențe

Dacă 2020 a adus un plus de peste 8 miliarde de lei retailerilor internaționali prezenți pe piața locală, marea provocare a anului trecut pentru fiecare jucător în parte a fost menținerea trendului ascendent într-un context diferit și cu provocări suplimentare. Mega Image se înscrie în liga celor care au bifat acest obiectiv, 2021 fiind un an de creștere. „Nu vorbim despre o creștere double digit, dar este un avans sănătos pe care l-am obținut după un an complet atipic. Și am crescut atât prin expansiune, dar și organic. Pe universul de magazine comparabile trendul ascendent s-a resimțit în a doua parte a anului, însă nu este deloc surprinzător pentru că în 2020 am asistat la o explozie a vânzărilor și ar fi fost imposibil să egalăm acele rezultate”, susține Mircea Moga, CEO-ul Mega Image.

Ce a susținut însă această evoluție? Pe scurt, vorbim despre prezența în proximitate și o adaptare extrem de rapidă la nevoile consumatorului. Sănătos și local sunt trenduri foarte vizibile în piață și retailerul a răspuns acestor nevoi prin extinderea sortimentației de produse sănătoase și prin investițiile în dezvoltarea programului Gusturi Românești de la Gospodari. „În plus, consumatorii au revenit în magazinele de proximitate și în coșul de cumpărături se regăsesc din nou produsele de impuls și ready meals. Cu toate acestea, faptul că toate magazinele noastre sunt de proximitate a venit și cu provocări pentru că restricțiile și reducerea programului de lucru au influențat negativ vânzările. Consumatorii și-au consolidat vizitele în magazine și s-au orientat către magazinele mai mari, astfel că toate magazinele de conveniență și de proximitate au avut de suferit”, mai punctează Mircea Moga.

Mișcări strategice și rezultate

În ciuda contextului neprielnic, Mega Image a ales să parieze în continuare pe cartea expansiunii în 2021, focusul fiind de data aceasta pe teritoriile noi. „Am închis anul cu 917 magazine, dintre care 72 deschise anul trecut și obiectivul nostru este să păstrăm acest ritm de expansiune și în anii următori. Ce a fost însă diferit față de anii precedenți, sunt zonele în care ne-am extins. În ultimii trei ani am deschis în piețe noi – Iași, Timișoara, Oradea, Sibiu, și încercăm să ne consolidăm prezența în aceste zone. Bineînțeles, am profitat de fiecare oportunitate de dezvoltare care a apărut și în piețele consacrate și această strategie rămâne valabilă și pentru perioada următoare”, spune Mircea Moga.

Iar acest lucru s-a reflectat și în cota de piață, retailerul ajungând la o cotă națională de peste 7%. „Noi suntem prezenți exclusiv în mediul urban și, în linii mari, vorbim despre același comportament de cumpărare. În București clienții sunt obișnuiți cu brandul și avem o cotă de piață de peste 30%, însă în orașele noi suntem încă în faza de construire și de câștigare notorietate. Clienții sunt foarte curioși vizavi de mărcile proprii și am observat o penetrare mult mai mare pentru aceste produse în coșul de cumpărături. În plus, pentru a face tranziția mai ușoară și a răspunde nevoii de produse locale în toate piețele unde suntem prezenți am identificat producători locali și încheiem parteneriate cu ei”, mai punctează executivul.

Marea vedetă a anului 2021 a fost însă online-ul. „În cazul nostru, pe plaftorma proprie numărul de comenzi s-a dublat anul trecut prin comparație cu 2020. În a doua parte a anului 2020 am lansat serviciul de livrare rapidă în 2 ore și acum pregătim comenzi în peste de 100 de magazine Mega Image, iar pentru viitor analizăm posibilitatea de a livra în 10-15 minute. Este o oportunitate pentru noi pentru că suntem în proximitatea clientului și putem valorifica acest avantaj în interesul cumpărătorilor noștri. În plus, anul trecut am decis să renunțăm la parteneriatul cu eMAG și să ne concentrăm pe dezvoltarea platformei proprii. Sunt decizii strategice care au avut un impact pozitiv în evoluția vânzărilor”, explică CEO-ul Mega Image. Și chiar dacă online-ul are o pondere sub 5% în total business, ritmul de creștere este unul puternic accelerat și potențialul există și pentru viitor. „În online coșul de cumpărături cu livrare pentru a doua zi este, de exemplu, de 5-8 ori mai mare decât în magazinele de proximitate. Clar vorbim despre o oportunitate, însă în același timp este nevoie de multe investiții în acest canal pentru că este totuși o zonă de business la început. Nu cred că vom mai vorbi și anul acesta despre o dublare a vânzărilor, însă trendul de creștere este puternic ascendent”, susține Mircea Moga.

Reinventarea proximității

Online-ul nu este însă singura sursă de creștere, retailerul având așteptări mari pentru 2022 în ciuda contextului instabil. „Cu siguranță vom rămâne pe un trend ascendent și vom continua investițiile, bugetul ridicându-se la peste 50 de milioane de euro. Am deschis anul trecut un nou depozit Mega Image pentru a susține extinderea fizică, dar pe lângă consolidarea prezenței în toate zonele în care activăm, vom investi în online și în eficientizare. Aici este o nevoie extrem de importantă pentru că piața forței de muncă trece printr-o criză și atunci lucrăm foarte mult la eficientizarea proceselor prin automatizare și implementarea unor soluții digitale”, spune șeful Mega Image. Câteva exemple în sensul acesta sunt etichetele electronice pentru a elimina eroarea umană și a implementa mai rapid promoții, casele de marcat cu self-checkout sau un sistem de comandă automată a produselor pentru a minimiza situațiile de out of stock. Concret, prin aceste inițiative se dorește îmbunătățirea calității serviciilor și orientarea angajaților către client și nu spre back office. De ce această schimbare? „Pentru că nu mai este suficient să fii în proximitatea clientului doar fizic. Trebuie să fii în proximitatea lui prin tot ce faci și îi oferi. Și vorbim despre sortimentație relevantă, diversificare la nivel de portofoliu, mărci proprii, soluțiile pe care i le oferi în magazine, livrarea la domiciliu. Cumpărătorul trebuie să simtă că faci parte din comunitatea lui și aduci plus valoare”, susține executivul.

De altfel, într-o bătălie continuă pentru câștigarea încrederii cumpărătorului și loializarea acestuia, relevanța la capitolul sortimentație, oferte, experiență in-store, prezență online, sunt atuuri clare care definesc câștigătorii pe termen lung. „Într-o piață puternic concurențială, cu mulți jucători care activează în proximitate, loializarea este un proces continuu. Când intrăm într-o piață nouă încercăm să câștigăm cote de piață mari în proximitatea magazinelor. Nu suntem un magazin de destinație ca să atragem clienți de la zeci de kilometri depărtare, astfel că încercăm să rămânem relevanți în comunitatea respectivă. Dacă vorbim despre cifre concrete, avem peste 1,1 milioane de utilizatori activi ai cardului Connect la nivel național”, adaugă executivul.

România rămâne o piață interesantă

Cum se configurează anul 2022 pentru piața locală de retail? „Piața va crește în continuare. Probabil va exista o anumită maturizare, însă suntem încă pe un trend puternic ascendent la nivel de număr de magazine. Anul trecut toți jucătorii din piață au investit în expansiune și investițiile vor continua și anul acesta. Dacă luăm în calcul și creșterea economică, România este în continuare o piață interesantă, care atrage investiții”, spune executivul Mega Image.
Și online-ul va continua să aibă un cuvânt de spus, dezvoltarea acestui canal fiind susținută atât prin adaptarea jucătorilor existenți, cât și prin intrarea unor nume noi. „Speranța mea este să intrăm cumva într-o normalitate. Contextul pandemic rămâne prima provocare, iar inflația este și ea foarte vizibilă în piață. E foarte greu să ținem prețurile sub control și să minimizăm impactul inflației. În plus, pe lista provocărilor rămâne motivarea echipei și expansiunea. Cu toate acestea, 2022 este un an al speranței”, concluzionează Mircea Moga.

Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Mircea Moga, CEO Mega Image România: În contextul actual trebuie să fii o mașină performantă de retail
Mircea Moga, CEO Mega Image România: În contextul actual trebuie să fii o mașină performantă de retail
2023 va rămâne în istoria retailului drept anul în care Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, a plătit 1,3 miliarde de euro pentru preluarea...
2023, anul consolidării retailului modern din România
2023, anul consolidării retailului modern din România
După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în expansiune și remodelare, 2023 a...
Mircea Moga, CEO Mega Image: „Vom continua să investim în extinderea rețelei”
Mircea Moga, CEO Mega Image: „Vom continua să investim în extinderea rețelei”
În paralel cu investițiile în extindere și modernizarea unităților existente, Mega Image a pariat anul trecut pe consolidarea zonei de...