FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Maria Cruceru, MCA Comercial: Vom continua remodelarea magazinelor din divizia de retail

Maria Cruceru, MCA Comercial: Vom continua remodelarea magazinelor din divizia de retail

 Maria Cruceru, MCA Comercial

Aflat la a 11-a remodelare, magazinul fanion din rețeaua MCA Comercial s-a transformat într-un spațiu modern, adaptat nevoilor consumatorului local.

Sortimentația, programul non stop al magazinului, dar și relația pe care proprietarii au reușit să o creeze cu clienții lor, fac din locația aflată în centrul orașului Râmnicu Sărat un pilon puternic în lupta cu marile lanțuri de magazine. 

În urma unei investiții de 60.000 de euro, locația MCA Comercial aflată pe strada Primăverii din orașul Râmnicu Sărat reușește să adune la raft toate preferințele consumatorilor din zonă. Într-un spațiu de trei sute de metri pătrați, complet reașezat, sunt listate aproape opt mii de produse unice din care 70% sunt alimente.

„Am schimbat în totalitate layoutul magazinului și toate agregatele frigorifice. Cu această ocazie, am regândit și sortimentația. Am restrâns gama de non-food, menținând produsele de îngrijire a locuinței și cosmeticele pe top produse și de bază. Categoria de conserve a rămas la fel, dar am dezvoltat foarte mult categoria de lactate, preparate de carne și de pește”, explică Maria Cruceru, Directorul General MCA Comercial.

Acest lucru este posibil în primul rând datorită echipamentelor noi, achiziționate din Italia, care permit stocarea unor cantități mai mari de produse, mai ales în privința celor cu regim termic.

Proprietarii au transformat practic pereți întregi în zonă de vitrine frigorifice verticale unde se găsesc atât băuturile, cât și produsele congelate, preparatele din carne, pește, brânzeturile și măslinele. Modul în care a fost gândită sortimentația magazinului fanion se explică prin legătura directă cu celelalte ramuri ale businessului MCA, distribuția și importul.

Deoarece pe zona de distribuție predomină produsele cu regim termic, congelate și refrigerate, iar în privința importurilor predomină legumele conservate, în noua structură a magazinului aceste produse au câștigat mai mult spațiu la raft pentru că, spune directorul general, sunt competitivi la capitolul prețuri.

„Am dezvoltat mai mult această parte de frig și în acord cu linia noastră de business. Noi am început să funcționăm din anul 2000 pe partea de retail și am ajuns la 10 magazine acum în toate formatele - angro, cash&carry, minimarket, supermarket, dar din 2006 am dezvoltat și divizia de distribuție zonală, în special pe județele Vrancea și Buzău, a unor branduri și producători de mare renume, astfel încât acum suntem distribuitori unici în cele două județe. Lucrăm cu aproximativ 1.000 de clienți, avem cam 50 de producători în distribuție, un portofoliu de aproximativ 60 de produse importate, lucrăm cu 6 țări, am devenit al treilea distribuitor pe România la cartofii congelați McCain. Am dezvoltat foarte mult această divizie pentru că vedeam potențialul și îmi doream să îl exploatez. Am investit 1,5 milioane de euro într-un depozit nou, ne-am luat mai multe certificări, am mărit parcul auto, am făcut noi angajări”, explică Maria Cruceru.

Cu tot acest focus pe import și distribuție, divizia de retail deținută de MCA Comercial a picat pe locul doi, chiar dacă dezvoltarea distribuției a susținut direct segmentul de retail.

Pandemia a întors atenția spre divizia de retail

„Eu intrasem într-o vrie, mergeam la multe târguri, aveam întâlniri cu producătorii, eram mult timp plecată din țară. Pandemia m-a făcut să stau mai mult în interiorul businessului și atunci ne-am îndreptat atenția spre divizia de retail. Deși la nivel de sortimentație eram foarte activi, locațiile și echipamentele nu mai erau la zi”, explică Maria Cruceru.

Începând cu acest an, proprietarii și-au propus să creeze aceeași imagine pentru toate locațiile din rețea și să le remodeleze pe cele vechi. Supermarketul din centrul orașului Râmnicu Sărat a fost al doilea pe lista remodelărilor. În medie, locația de pe strada Primăverii are în jur de 1.200 – 1.500 de clienți zilnic, iar valoarea medie a bonului se înscrie în media declarată a comerțului tradițional.

Cât despre profilul clienților, vorbim despre cumpărători cu venituri peste medie, care caută acum mai multe produse sănătoase, vegane, bio. În acord cu cerințele lor, gama disponibilă la raft este mereu în dinamică.

„Provocarea noastră este să aducem plus valoare prin categorii de produse deosebite. Suntem foarte receptivi la tot ce înseamnă produse noi. Acum, spre exemplu, am făcut raion de pește proaspăt, aprovizionăm de trei - patru ori pe săptămână. Faptul că suntem și distribuitori și avem și parte de retail ne asigură trăinicia pe piața locală. Iar atunci când sunt produse noi disponibile la partenerii noștri, suntem primii care le listăm în rețeaua proprie”, declară proprietarul MCA Comercial.

Businessul integrat, atuul MCA Comercial în fața IKA

Modul în care a fost dezvoltat businessul MCA Comercial asigură în acest moment poate cel mai important avantaj în fața expansiunii agresive a retailerilor internaționali. Deși în Râmnicu Sărat există cel puțin trei nume internaționale, MCA Comercial nu și-a redus vânzările. La nivel de sortimentație flexibilitatea de care dau dovadă în listarea produselor și faptul că se pot aproviziona de la producători locali pe categoria de fructe și legume cântăresc considerabil în bilanțul final.

„Un avantaj pe care îl avem pe zona de retail este că în județele unde facem distribuție cu mașinile proprii, mașinile nu se întorc niciodată goale. Pe o parte asigurăm partea noastră de distribuție, dar, în același timp, realizăm și aprovizionarea magazinelor. Cât despre categoria produselor proaspete, încercăm să acoperim pe cât posibil cu fructe și legume din zona noastră. Avem posibilitatea să stocăm cantități mai mari de produse, cum ar fi cartofi, mere sau usturoi românesc. Spre exemplu, estimăm că stocurile de cartofi românești vor acoperi cererea până la finalul lunii februarie”, completează directorul general.

Maria Cruceru este de părere că, atât timp cât comerciantul tradițional rămâne ancorat în zona lui și la nevoile specifice zonei și ale clienților, locul său nu va fi luat de o rețea internațională. Și chiar dacă la nivel de cotă de piață comerțul tradițional pierde teren, nu înseamnă că nu există potențial de creștere.

„Din punctul meu de vedere, rețeta succesului ține de strategia de management și de faptul că trebuie să abordezi modul în care faci comerț diferit față de acum 30 de ani”, punctează proprietarul MCA Comercial. În ceea ce privește planul pentru viitorul apropriat, Maria Cruceru spune că modernizare locațiilor vechi merge mână în mână cu extinderea în zonele limitrofe orașului Râmnicu Sărat.

„Vom continua remodelarea magazinelor din divizia de retail, până la acest moment realizând îmbunătățiri atât la nivel de imagine exterioară, dar și înlocuirea echipamentelor în trei locații. Pe lista investițiilor se află însă și deschiderea unor magazine complet noi. Ultimul din rețea, aflat la trei kilometri distanță de Râmnicu Sărat, a fost construit de la zero și are o suprafață de vânzare de două sute de metri pătrați. Rămânem receptivi privind achiziții de noi spații comerciale în localități apropiate de orașul nostru”, spune directorul general.

Din punct de vedere financiar, primele nouă luni din acest an s-au încheiat cu un plus de peste 15%, dar cu o influență foarte mare dinspre divizia de distribuție și cea de import care și-au dezvoltat mult portofoliul de clienți. Pentru acest an, proprietarii businessului aveau bugetată o creștere de 20%, dar, în contextul pandemiei, au redus estimările și realizabilă va fi o creștere de 15%.

„Restricțiile de acum, cu închiderea magazinelor la ora 21, ne vor impacta mai mult vânzările ca în perioada de carantină totală din martie-aprilie”, completează aceasta. Tot în zona de investiții viitoare intră și lansarea unui nou brand propriu care să completeze portofoliul actual.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content