FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > L. Borviz, MOL România: „Avem și expertiza și resursele necesare pentru a investi și ne dorim să facem acest lucru”

L. Borviz, MOL România: „Avem și expertiza și resursele necesare pentru a investi și ne dorim să facem acest lucru”

România joacă un rol important pentru grupul MOL, divizia locală fiind, în multe domenii, un deschizător de drumuri. Un exemplu este Fresh Corner, conceptul gastro lansat în 2015, și care a ajuns la o acoperire impresionantă, în prezent 213 stații de servicii din 243 comercializând cel puțin un produs Fresh Corner. În plus, pe fondul schimbărilor din comportamentul de cumpărare MOL a implementat în 67 de stații o categorie de alimente de bază. Iar planurile nu se opresc aici, spune Levente Borviz, Head of Retail, MOL România.

Pe plan regional MOL a ajuns la pragul de 1.000 de locații Fresh Corner. Care este statusul pe piața din România?

În urmă cu șase ani, la nivel regional, Grupul MOL a început procesul de transformare a stațiilor sale de servicii, odată cu lansarea conceptului Fresh Corner, iar astăzi peste jumătate din totalul acestora oferă preparate proaspete și cafea de calitate. Recent am sărbătorit inaugurarea celui de-al 1.000-lea Fresh Corner din regiunea central-europeană, în Ungaria, la Leányfalu, acesta beneficiind și de un centru de service pentru biciclete. Acesta este totodată și cel de-al 201-lea Fresh Corner deschis pe teritoriul Ungariei. În România, MOL a deschis primul Fresh Corner la Blejoi, lângă Ploiești, în iulie 2015. Succesul de care s-a bucurat acest concept a generat extinderea sa rapidă la nivelul rețelei, iar în prezent, în 213 dintre cele 243 de stații de servicii MOL se comercializează cel puțin un produs Fresh Corner.

Cum arată bilanțul vânzărilor pentru 2020 pentru Fresh Corner și care a fost strategia pentru minimizarea impactului scăderii vânzărilor ca urmare a restricțiilor impuse de pandemia COVID-19?

Dacă vorbim strict despre Fresh Corner, ne mândrim cu faptul că anul trecut am reușit să vindem peste 46 de milioane de cafele la nivel regional, dintre care peste 6 milioane în România. De asemenea, popularitatea de care se bucură hot dog-ul este în continuă creștere, la nivel regional fiind vândute, anul trecut, aproximativ 10 milioane de produse din această categorie. Pentru segmentul Consumer Services și vânzările de produse non-fuel, rezultatele sunt de asemenea peste așteptări. Anul 2020 a fost un an dificil, afectat de pandemia Covid-19, însă la nivelul Grupului MOL, segmentul Consumer Services a generat un rezultat operațional (EBITDA) record de 510 milioane de dolari, cu 8% peste nivelul din 2019.

Ce ne puteți spune despre 2021? Cum arată rezultatele până în acest moment și ce estimări aveți pentru tot anul?

La nivel de grup, segmentul consumer services a atins cel mai înalt nivel al rezultatului EBITDA în T2, de 164 milioane USD, în pofida restricțiilor impuse în context pandemic.  Numărul stațiilor Fresh Corner a crescut de la 984 în T1 2021 la 1.008. Și volumul total al vânzărilor de carburant a crescut cu 25% față de anul trecut, ca urmare a intensificării călătoriilor după relaxarea restricțiilor. Motivați de aceste rezultate foarte bune la nivel de grup, vom continua strategia noastră de dezvoltare, pentru a pune la dispoziția consumatorilor români oferta complexă a serviciilor MOL. Și dacă tot am amintit de călătorii, aș vrea să fac referire la un studiu  recent pe care l-am realizat și care surprinde obiceiurile șoferilor români în ce privește alegerea tipului de carburant. Este îmbucurător faptul că peste 50% dintre șoferii români alimentează cu carburant premium cel puțin ocazional, iar unul din trei utilizează exclusiv acest tip de carburant.

Care sunt categoriile de produse care au raportat cele mai bune rezultate?

Pe fondul restricțiilor impuse de pandemie, am asistat la o creștere a vânzărilor pe segmentul cumpărăturilor pentru acasă, categorie în care sunt incluse produse alimentare, snack-uri, băuturi și articole pentru casă – cosmetice, produse de igienă, de uz caznic, baterii și lanterne. Aceste creșteri au continuat și în 2021, complementar categoriilor consacrate din portofoliul nostru, respectiv cafeaua Fresh Corner, sendvișurile și hot-dog-ul.

Ce impact a avut pandemia in comportamentul de cumpărare al românilor și ce schimbări ați remarcat prin comparație cu shopperul european?

O tendință accentuată pe care am remarcat-o, mai ales în perioada celui de-al treilea val pandemic, pe fondul restricțiilor impuse la acel moment în programul de funcționare al magazinelor alimentare, a fost aceea de orientare către cumpărăturile de bază.  La MOL România am continuat să fim atenți la nevoile clienților și ne-am completat oferta cu produse de necesitate, respectiv măști de protecție, dezinfectanți și șervețele dezinfectante. În decembrie anul trecut, la nivel național, în 67 de stații am implementat o categorie de alimente de bază – mezeluri, lactate, ouă, paste proaspete, sos pentru paste, cașcaval, telemea, pâine.

Local și sustenabil sunt două trenduri puternic accentuate de pandemie. Cum încercați să răspundeți acestor nevoi ale consumatorilor?

Urmărim cu atenție tendințele în zona de food și modul în care evoluează preferințele de consum ale clienților noștri și ne adaptăm permanent, pentru a le oferi produse de cea mai bună calitate.  În acest context, ne propunem să extindem oferta de produse de calitate de proveniență locală, așa că includerea în zona gastro din stațiile Fresh Corner a unor produse precum salate, sucuri de fructe proaspăt stoarse sau coaste achiziționate de la fermele din Satu Mare şi preparate sous-vide, au reprezentat o alegere firească pentru MOL România.

Câte SKU-uri include sortimentația Fresh Corner și cum arată direcțiile de viitor? Sunteți in căutare de noi furnizori? Daca da, care sunt categoriile pe care targetați extinderea ofertei?

Doar la cafea avem peste 24 de sortimente din care clienții noștri pot alege, iar pentru hot-dog oferim trei opțiuni de gust clienților noștri. Avem un portofoliul bogat și extrem de divers, la care se adaugă și celelalte produse care fac parte din categoriile de bază – sendvișuri și patiserie. Anul acesta ne mândrim că am reușit să creștem segmentul de vânzare de hot-dog și nu ne oprim aici.

Suntem preocupați în permanență să diversificăm și să aducem noutăți în oferta Fresh Corner, bazându-ne pe studii de piață care ne arată ce este important pentru clienții noștri, ce își doresc să găsească în stațiile noastre și facem tot posibilul pentru a le oferi servicii de cea mai bună calitate.

Cafeaua pare a fi categoria tractor pentru Fresh Corner. Ce planuri aveți pe zona aceasta având în vedere tendința de premiumizare tot mai vizibilă în ultimii ani?

Începând cu anul acesta am făcut un pas important, punând la vânzare în stațiile de servicii brand-ul propriu de cafea Fresh Corner, cafea boabe ambalată la pungă de un kilogram. Prin această ofertă ne-am dorit să fim și mai aproape de clienții noștri, să intrăm în casele lor și să le oferim în orice moment al zilei savoarea cafelei Fresh Corner. Cum spuneam, ne raportăm în permanență la tendințele pieței și vom încerca să răspundem cât mai bine acestor schimbărilor care intervin în preferințele consumatorilor.

Cum arată planurile pentru anul acesta? Câte locații Fresh Corner ar trebui să vedem pe harta României până la finalul anului?

Grupul MOL a lansat, la începutul acestui an, Strategia actualizată 2030+ Shape Tomorrow, un instrument prin care compania accelerează procesul său de transformare. Viziunea MOL este de a vinde kilometri, în loc de litri de carburant. Este un obiectiv ambițios dar crezul nostru este că doar în acest mod vom putea rămâne și în viitor alături de clienții noștri aflați în mișcare, indiferent de modul în care aceștia aleg să se deplaseze.

România joacă un rol foarte important pentru Grupul MOL. Este o piață importantă în care am reușit să dezvoltăm una dintre cele mai vaste rețele de stații de servicii, aceasta fiind rezultatul unor investiții semnificative în extinderea organică și modernizarea rețelei de retail și a sistemului logistic precum și, suplimentar, a achiziționării a doi jucători importanți – Shell (2004) și Eni/Agip (2014) – în cadrul unui plan coerent de dezvoltare pe termen lung. MOL România a fost, în multe domenii, un deschizător de drumuri. Un exemplu este chiar Fresh Corner, conceptul gastro lansat în 2015, și care datorită succesului său a ajuns la o acoperire impresionantă. Astfel, în prezent, în România există 213 stații de servicii care comercializează cel puțin un produs Fresh Corner, iar planurile de dezvoltarea continuă conform strategiei noastre. 

Însă, zona gastro nu a fost singura în care MOL a inovat și a introdus pe piață elemente și concepte de succes. De exemplu, în 2017 am început dezvoltarea de servicii în sectorul electromobilității, prin lansarea MOL Plugee. Recent MOL făcut un pas mai departe lansând aplicația MOL Plugee, care  permite un nou tip de soluție de plată, care ia în considerare capacitatea de absorbție a energiei electrice a autovehiculelor și este mult mai bine adaptată nevoilor tuturor celor care dețin o mașină electrică. Serviciile de încărcare a mașinilor electrice, dezvoltate prin proiectul pan-european NEXT-E și din surse proprii, sunt disponibile în acest moment în 23 de stații MOL România.

Totodată, clienții beneficiază de o gamă extinsă de servicii și programe: programul de loialitate MultiBonus, servicii de spălătorie auto, transfer de bani, plata taxelor de drum pentru România și Ungaria, servicii de reciclare a uleiului alimentar uzat.

MultiBonus este primul program de loialitate de pe piața locală de petrol și gaze, fiind lansat în România în 2005. Datorită implementării de succes, baza de clienți loiali a crescut, de-a lungul timpului, de peste patru ori. Actualizăm și diversificăm constant beneficiile oferite clienților loiali, iar în martie 2021 am lansat oficial aplicația MOL Go, un card virtual dedicat clienților MultiBonus, care oferă următoarele avantaje: asocierea unui card Multibonus existent sau solicitarea unui card nou, acumularea și utilizarea punctelor de loialitate, obținerea de reduceri în stațiile MOL și în rețelele partenerilor, verificarea balanței contului și a tranzacțiilor efectuate în orice moment. Tot prin intermediul aplicației MOL Go, clienții MultiBonus se pot înscrie în campaniile MOL, cum este spre exemplu, cea mai recentă campanie, cea  pentru carburantul de vară MOL EVO.

Zona de B2B ocupă, de asemenea, un loc extrem de important. MOL România își deservește clienții prin două depozite de produse petroliere la Giurgiu și Tileagd și,  suplimentar, prin Oil Terminal Constanța, cât și prin terminalul GPL de la Tileagd. De asemenea, clienții corporativi care fac deplasări interne și internaționale beneficiază de un portofoliu complet de carduri de carburant, prin care au acces la o rețea europeană extinsă de acceptare de aproape 6.000 de stații și pot controla cu ușurință eficiența costurilor, siguranța și consumul de carburant. Cardurile de carburant oferă acces nu doar la carburant, ci și la servicii suplimentare, adiționale activităților de transport, respectiv servicii de recuperare TVA și acciză în condiții avantajoase precum si posibilitatea de plată a taxelor de drum cu cardul MOL GOLD, atât în România, cât și în celelalte țări în care Grupul MOL este prezent, precum și în Europa de Vest, prin partenerul Eurotoll.

Ce buget de investiții v-ați setat pentru perioada următoare?

Nivelul investițiilor depinde de oportunitățile de afaceri pe care le identificăm. Avem și expertiza și resursele necesare pentru a investi și ne dorim să facem acest lucru, în linie cu direcțiile de dezvoltare ale Grupului MOL. Revenind la planuri concrete, la începutul acestui an, în urma unei proceduri de licitație publică organizată de CNAIR, MOL România Petroleum Products a câștigat 7 contracte de concesiune pentru 7 loturi duble (14 zone de servicii) pentru dezvoltarea și construcția de spații de servicii pe autostrăzile Nădlac - Sibiu (A1), Pitești - București (A1) și Cernavoda - Constanța (A2). În cadrul acordului cu CNAIR, MOL România va construi 14 stații de servicii pe cele mai importante rute ale țării: 6 stații pe autostrada Lugoj-Deva; 4 stații de-a lungul autostrăzii Orăștie-Sibiu; 2 stații pe tronsonul autostrăzii București-Pitești; 2 stații de servicii pe autostrada Medgidia-Constanța.

Stațiile pe care le vom construi în baza acordului cu CNAIR vor reflecta exact ambițiile noastre în ceea ce privește diversificarea portofoliului pentru clienți. Vorbim despre spații de servicii cu tehnologie de ultimă generație, despre locuri în care șoferii se pot opri nu numai pentru a-și alimenta mașinile, ci și pentru a se odihni, mânca sau relaxa. Vom avea servicii de alimentare cu combustibil, servicii de încărcare electrică, concept Fresh Corner în clădiri special concepute, facilități de igienă personală, spații dedicate în aer liber pentru șoferi de camioane, rulote, spații speciale pentru animale de companie și multe alte servicii.

Pe de altă parte, vom continua accelerat investițiile în digitalizare, un segment căruia MOL România i-a acordat o atenție deosebită încă dinainte de pandemie și putem spune că evoluțiile din perioada post Covid-19 ne-au arătat că orientarea noastră spre investiții în această zonă a fost o decizie de afaceri corectă. La MOL România, investițiile noastre în digitalizare se concentrează pe doi piloni principali: eficientizarea proceselor interne și eficientizarea interacțiunii cu clienții. Ca un exemplu relevant în domeniul eficientizării interacțiunii cu clienții, putem menționa lansarea cu puțin timp înainte de pandemie a aplicației mobile MIS myISA, prin care clienții corporativi pot plasa și gestiona comenzi pentru întreaga gamă de produse petroliere angro de oriunde și la oricând. Începând cu 2021 aplicația a fost extinsa si pentru bitumul rutier. De asemenea, vom continua investițiile și pe segmentul de electromobilitate.

Articolul susținut de MOL România. 
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content